otevírání obálek
Jako veřejný zadavatel ustanovím tedy 3-člennou komisi pro otevírání obálek . Ta obálky otevře a před zraky zástupců uchazečů z obálky vyndá :
– složku s kvalif. kritérii
– návrh kupní smlouvy
– prohlášení
– ev. další požadované listiny
Komise zkontroluje češtinu, zkontroluje, zda poslali všechno, co zadavatel či zákon požadují a zkontroluje orávněnost podpisů.
To znamená, že komise musí najít výpis z OR, podívat se na způsob podepisování a zároveň i zkontrolovat, zda je výps z OR platný (datum).
Stalo se nám již 2x, že hned při této první kontrole byl výpis z OR shledán starší 90 dnů a nabídku jsme okamžitě vyloučili. Je to správný postup ??
Navíc moje předchůdkyně v komisi měla praxi, že v přítomnosti hostů probírala veškeré listiny (ŽL, OR, RT …) a před hosty četla data vysavení, ověření a v podstatě rovnou při otevírání obálek proběhlo i posouzení splnění kvalifikace – to vše v přítomnosti hostů. Není to moc ??
Prosím o sdělení, co všechno se má host dozvědět a co všechno konkrétně má komise v přítomnosti hostů dělat.
Děkuji. RK
V otevřeném řízení, resp. ve zjednodušeném podlimitním řízení bude tedy komise pro otevírání obálek rovněž kontrolovat, zda součástí nabídky jsou dokumenty prokazující kvalifikaci. V této fázi by však nemělo docházet k posuzování kvalifikace podle § 59 zákona. Bude to teprve fáze posuzování, v níž dojde ke zkoumání, zda předložené doklady o kvalifikaci odpovídají zákonným požadavkům a požadavkům zadavatele. V této fázi může zadavatel podle § 59 odst. 4 požadovat po dodavateli objasnění předložených informací, nebo předložení dalších. Předložení výpisu z obchodního rejstříku, který je starší 90 dnů, může typicky patřit ke skutečnostem, které může zadavatel chtít vysvětlit/doložit. Naopak pokud by např. zadavatel požadoval splnění technických kvalifikačních předpokladů a nabídka by příslušné doklady neobsahovala, dalo by se s ohledem na § 58 odst. 4 a § 71 odst. 8 konstatovat, že taková nabídka je neúplná, a bylo by tedy možno ji vyřadit již ve fázi otevírání obálek.
Posuzování kvalifikace podle § 58 provádí zadavatel, zvláštní komise, nebo hodnoticí komise. Pokud tedy byla vedle hodnoticí komise jmenována i komise pro otevírání obálek, není zkoumání jednotlivých kvalifikačních dokumentů (tj. posuzování kvalifikace) činností, která by náležela této komisi. Posuzování kvalifikace rovněž není činností, která by probíhala za účasti jiných osob, než zadavatele, resp. příslušné komise.
Z uvedeného vyplývá, že pokud nejsou předloženy požadované dokumenty, je možno nabídku označit za neúplnou ve fázi otevírání obálek. Detailní prozkoumávání kvalifikačních dokumentů je však již posuzováním kvalifikace podle § 59, což je činnost, která navazuje v další fázi řízení a nepřísluší již komisi pro otevírání obálek. Z hlediska procesní ekonomie může samozřejmě zadavatel uvažovat o tom, že otevírání obálek i posuzování kvalifikace bude provádět jediná komise. Pak by posuzování kvalifikace mohlo na fázi otevírání obálek přímo navázat.