27 Úno
odložená splatnost/splátkový kalendář
Dobrý den,
veřejný zadavatel vysoutěžil v otevřeném řízení zakázku. V současnosti však není schopen uhradit plnou cenu této zakázky tak, jak bylo stanoveno v podmínkách otevřeného řízení. Vítězný dodavatel by byl ochoten posečkat s placením, popř. vytvořit splátkový kalendář. Ovšem za to odložení splatnosti/vytvoření splátkového kalendáře požaduje úrok.
Jedná se o veřejnou zakázku na služby?
Je nezbytné postupovat dle zákona o veřejných zakázkách? Nebo je možné uzavřít dodatek ke smlouvě bez vypsání výběrového řízení?
Předem děkuji za odpověď.
veřejný zadavatel vysoutěžil v otevřeném řízení zakázku. V současnosti však není schopen uhradit plnou cenu této zakázky tak, jak bylo stanoveno v podmínkách otevřeného řízení. Vítězný dodavatel by byl ochoten posečkat s placením, popř. vytvořit splátkový kalendář. Ovšem za to odložení splatnosti/vytvoření splátkového kalendáře požaduje úrok.
Jedná se o veřejnou zakázku na služby?
Je nezbytné postupovat dle zákona o veřejných zakázkách? Nebo je možné uzavřít dodatek ke smlouvě bez vypsání výběrového řízení?
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den,
při postupu v zadávacím řízení podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), uzavírá zadavatel s jedním či více dodavateli písemnou smlouvu k realizaci veřejné zakázky. Předmětem této smlouvy je poskytnutí úplaty ze strany zadavatele za dodavatelovo poskytnutí dodávek či služeb nebo provedení stavebních prací.
Smluvní ujednání obvykle obsahuje platební podmínky. Pokud tomu tak není, aplikuje se obecná právní úprava závazkového práva (např. § 1724 a násl. zákona č. 137/2006 Sb., občanský zákoník, dále jen „NOZ“). Upozorňujeme, že smlouva může podléhat starší právní úpravě, která se od znění NOZ odlišuje. Zadavatel musí postupovat podle úpravy, která je pro něj závazná.
Zadavatel, který neplní svůj dluh řádně a včas, je v prodlení. Podle ustanovení § 1970 NOZ, po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, může věřitel, který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti, požadovat zaplacení úroku z prodlení, ledaže dlužník není za prodlení odpovědný. Výši úroku z prodlení stanoví vláda nařízením č. 351/2013 Sb. Neujednají-li strany výši úroku z prodlení, považuje se za ujednanou výše takto stanovená. Nastane-li situace předpokládaná tímto ustanovením má dodavatel ze zákona právo na úrok z prodlení. Opožděné plnění závazků spolu s úrokem z prodlení může být považováno za nehospodárné jednání, čímž může docházet k porušení jiných právních předpisů.
Dojde-li k dohodě, že dluh již splatný bude plněn ve splátkách, a chce-li věřitel, aby dlužník ve splátkách platil i úroky z prodlení, musí to být podle § 1973 NOZ výslovně dohodnuto. V oblasti veřejných zakázek jsou některé změny smluv, které jsou jinak zcela běžně připuštěny, zakázány. Podle § 82 odst. 7 ZVZ nesmí zadavatel umožnit podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy. Za podstatnou se považuje taková změna, která by:
a) rozšířila předmět veřejné zakázky;
b) za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných dodavatelů,
c) za použití v původním zadávacím řízení mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, nebo
d) měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.
Pokud se zadavatel s dodavatelem dohodne na plnění splatného dluhu i s úroky z prodlení ve splátkách, bude se jednat o změnu smlouvy. Při jejím sjednávání se musíte vyvarovat změn, které jsou považovány za podstatné. Bude nezbytné důkladně zanalyzovat vliv této změny na původní zadávací řízení a vyváženost smluvního vztahu. Lze předpokládat, že pokud by došlo ke sjednání úroků ve výši, která překračuje výši stanovenou nařízením vlády, jednalo by se o podstatnou změnu.
a) rozšířila předmět veřejné zakázky;
b) za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných dodavatelů,
c) za použití v původním zadávacím řízení mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, nebo
d) měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.
Pokud se zadavatel s dodavatelem dohodne na plnění splatného dluhu i s úroky z prodlení ve splátkách, bude se jednat o změnu smlouvy. Při jejím sjednávání se musíte vyvarovat změn, které jsou považovány za podstatné. Bude nezbytné důkladně zanalyzovat vliv této změny na původní zadávací řízení a vyváženost smluvního vztahu. Lze předpokládat, že pokud by došlo ke sjednání úroků ve výši, která překračuje výši stanovenou nařízením vlády, jednalo by se o podstatnou změnu.
K Vašemu dotazu, zda se jedná o veřejnou zakázku na služby, uvádíme, že takováto změna může přestavovat rozšíření předmětu zakázky. Tedy že k původní veřejné zakázce, přistoupí další veřejná zakázka, jejímž předmětem je tzv. dodavatelský úvěr. Takovouto zakázku bude pravděpodobně nezbytné zadat v zadávacím řízení, neboť při stanovení její předpokládané hodnoty bude zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období, čímž se dostane nad limity stanovené pro veřejné zakázky malého rozsahu.
Závěrem shrnujeme, že k popsané situaci přicházejí v úvahu různé varianty řešení. Bude nezbytné posoudit obsah sjednaných platebních podmínek, důvody prodlení, výši úroků, časové hledisko atd. Jak uvádíte v úvodu svého dotazu zadavatel je zadavatelem veřejným. Veřejný zadavatel je při zadávání zakázky i při změnách smlouvy na veřejnou zakázku povinen postupovat podle ZVZ.