Novelizace § 12 odst. 3 zákona
K Vašemu dotazu, jak postupovat v případě novelizace § 12 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), sdělujeme následující:
Nejdříve v obecné rovině: Pokud bylo zahájeno výběrové řízení na veřejnou zakázku malého rozsahu (dále jen „VZMR“) podle vnitřního předpisu zadavatele, tak je na místě toto řízení dokončit podle tohoto vnitřního předpisu zadavatele v režimu výběrového řízení na VZMR, a to i v případě, pokud by v průběhu tohoto výběrového řízení nabylo účinnosti novelizované znění § 12 odst. 3 ZVZ, které by obsahovalo snížené limity předpokládané hodnoty veřejné zakázky pro povinný postup podle ZVZ.
Přechodné ustanovení řešící tuto situaci ve vztahu k zadávání veřejných zakázek v Čl. II, odst. 1 zákona č. 55/2012 Sb., kterým se mění ZVZ, není v případě VZMR aplikovatelné, neboť toto přechodné ustanovení řeší zadávání veřejných zakázek, avšak VZMR se nezadávají povinně postupem dle ZVZ a nespadají tak pod definici zadávání podle § 17 písm. m) ZVZ.
Musíme tedy přistoupit k systematickému výkladu ZVZ a zároveň hledat podporu v rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“), konkrétně v rozhodnutí S368/2012 ÚOHS, potvrzeném rozkladem R284/2012/VZ (nabytí právní moci 28. 11. 2012). Z uvedeného rozhodnutí ÚOHS lze dovodit, že ÚOHS považuje výběrové řízení za řízení svého druhu, které se dokončí v původně zvoleném režimu bez ohledu na změnu zákona, která nastane před ukončením takového řízení. Ve zmiňovaném případě se ÚOHS totiž spokojil s konstatováním, že zadavatel zahájil veřejnou zakázku doložitelným způsobem v určitém režimu, a skutečnost, že výběrové řízení bylo dokončeno za účinnosti novely a tudíž přísnějších pravidel, Úřad nijak nerozporoval.
A nyní aktuálně: Dne 10. 10. 2013 schválil Senát formou zákonného opatření Senátu (zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů) tzv. technickou novelu ZVZ, která, mimo jiné, mění § 12 odst. 3 ZVZ. Nově zde dochází nikoliv ke snížení, ale naopak ke zvýšení limitů předpokládané hodnoty veřejné zakázky pro povinný postup podle ZVZ, a to následovně: u veřejných zakázek na dodávky a služby byl limit zvýšen z 1 milionu Kč na 2 miliony Kč bez DPH a u veřejných zakázek na stavební práce z 3 milionů Kč na 6 milionů Kč bez DPH.
Dne 27. 11. 2013 Poslanecká sněmovna výše uváděné zákonné opatření Senátu na své první schůzi schválila, takže předmětná novelizace ZVZ vstupuje v účinnost 1. 1. 2014.