doplnění kvalifikace
V komentovaném ustanovení § 52 zákona o veřejných zakázkách (právní stav komentáře ke dni 1.7.2012) je uvedeno “Zákon velmi přesně stanoví dobu, ve které musí dodavatelé prokázat splnění požadavků kladených Zákonem či zadavatelem na kvalifikaci, a to vždy v závislosti na příslušném druhu zadávacího řízení. Tyto doby musí být zadavatelem beze zbytku dodržovány a zadavatel by se dopustil porušení Zákona, pokud by v souladu s § 60 nevyloučil toho dodavatele, který by předložil doklady či informace k prokázání kvalifikace až po uplynutí lhůt stanovených v komentovaném ustanovení. ”
V Rozhodnutí ÚOHS č. S141/2013/VZ-13236/2013/514/PJa úřad připouští doložení výpisu z Rejstříku trestů dodatečně (po lhůtě pro podání nabídek), nicméně pouze do 1.1.2017, neboť do té doby je vyloučeno, aby některý dodavatel – právnická osoba – byl pravomocně odsouzen za trestný čin a zároveň již došlo k uplatnění § 27 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a záznam o odsouzení takového dodavatele by byl z rejstříku trestů odstraněn.
Toto však dle mého názoru nemůže být použito analogicky u výpisu z Rejstříku trestů fyzických osob, neboť zápis v tomto rejstříku mohl být odstraněn a pokud uchazeč dodatečně dodal výpis z Rejstříku trestů fyzických osob s datem po lhůtě pro podání nabídky a v době mezi lhůtou pro podání nabídek a datem vystavení výpisu z Rejstříku trestů mohl být záznam o odsouzení z tohoto rejstříku odstraněn. Uchazeč by tedy nebyl schopen doložit, že objektivně kvalifikaci splňoval ve lhůtě pro podání nabídek tak jak požaduje § 59 odst.4 zákona (mj. bod 65 výše citovaného rozhodnutí ÚOHS).
Moc prosím o další vysvětlení.
novelou č. 341/2013 (dále jen Novela) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ), která nabyla účinnosti od 1. 1. 2014, došlo ke změně ustanovení § 59 odst. 4 ZVZ. Novela tak umožňuje, aby (bude-li kvalifikace prokazována v souladu s ustanovením § 59 ZVZ dodatečně) mohly skutečnosti rozhodné pro splnění kvalifikace nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek. Novelizace tohoto ustanovení byla reakcí na komplikace, jež v praxi nastávaly v případě dodatečného prokazování kvalifikace, a to především ve vztahu k Vámi zmiňovanému výpisu z evidence Rejstříku trestů, jež nelze získat zpětně k určitému datu. Toto je uvedeno též v důvodové zprávě k této Novele.
Do účinnosti Novely však ustanovení § 59 odst. 4 ZVZ stanovovalo: „Veřejný zadavatel může požadovat po dodavateli, aby písemně objasnil předložené informace či doklady nebo předložil další informace či doklady prokazující splnění kvalifikace. Dodavatel je povinen splnit tuto povinnost v přiměřené lhůtě stanovené veřejným zadavatelem. Skutečnosti rozhodné pro splnění kvalifikace musejí nastat ve lhůtě podle § 52.“ Dodavatel tak v případě, kdy doložil zadavateli výpis z evidence Rejstříku trestů vystavený po uplynutí lhůty pro podání nabídek, neprokázal splnění základních kvalifikačních předpokladů dle § 53 odst. 1 ZVZ a nastal tak důvod pro jeho vyloučení ze zadávacího řízení. Tento závěr také viz v rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. ÚOHS-S545/2013/VZ-24356/2013/521/VSt ze dne 13.12.2013.
S ohledem na shora uvedené je tedy v případě dodatečného prokazování kvalifikace nutno přihlížet ke skutečnosti, kdy bylo zadávací řízení zahájeno. Na zadávací řízení se totiž vždy vztahuje právní úprava platná a účinná v době zahájení zadávacího řízení. Pokud bylo tedy zadávací řízení zahájeno před Novelou, nesplní dodavatel prokázání základních kvalifikačních předpokladů předložením výpisu z evidence Rejstříku trestů vystaveného po uplynutí lhůty pro podání nabídek. Pokud však bylo zadávací řízení zahájeno po 31. 12. 2013, musí zadavatel takovýto výpis z evidence Rejstříku trestů akceptovat a nelze dodavatele vyloučit ze zadávacího řízení pro nesplnění základních kvalifikačních předpokladů.