10 Úno
dodávka potravin pro stravovací provoz
Dobrý den, jsme zdravotnické zařízení s vlastním stravovacím provozem. Pro stravovací provoz nakupujeme potraviny ročně asi za 11 mil Kč . V největším objemu se jedná se zejména o maso a masné výrobky, mléko a mléčné výrobky, pečivo a pekárenské výrobky mouku, cukr, rýži. Roční spotřebu těchto komodit jsme schopni odhadnout a naplánovat. Jinak je to však s cenou jednotlivých komodit, která je proměnlivá a žádný z dodavatelů nám není ochoten v rámci rámcových smluv garantovat cenu výhodnější, než za kterou momentálně nakupujeme.Měli jsme snahu na dodávku potravin uzavřít rámcové smlouvy, ale nabídky byly pro naše zdravotnické zařízení ekonomicky nevýhodné. Hodnota jedné dodávky nikdy nepřesáhne 2 000 000,-Kč. Zatím postupujeme tak, že cca jednou za měsíc oslovíme tři dodavatele shora uvedených komodit a kupujeme od toho, jehož cena je pro nás nejvýhodnější. Podle našeho názoru lze aplikovat na náš postup ust.§ 13 odst. 8 ZVZ a nejsme povinni cenu dodávek za účetní období sčítat.
Prosíme o sdělení, zda postupujeme správně.
Děkuji Olga Knoblochová
Prosíme o sdělení, zda postupujeme správně.
Děkuji Olga Knoblochová
Dobrý den,
nákup potravin pro stravovací zařízení veřejného zadavatele je veřejnou zakázkou na dodávky a zadavatel je povinen při jejím zadávání postupovat v souladu s ustanoveními zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“).
Zadavatel je podle § 13 odst. 1 ZVZ povinen stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, která je pak určující pro postup v zadávacím řízení. Předpokládanou hodnotou je zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky a stanoví se před zahájením zadávacího řízení.
Zadavatel je podle § 13 odst. 1 ZVZ povinen stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, která je pak určující pro postup v zadávacím řízení. Předpokládanou hodnotou je zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky a stanoví se před zahájením zadávacího řízení.
Zadavatel je povinen podle ustanovení § 13 odst. 8 ZVZ sečíst při stanovení předpokládané hodnoty obdobné a spolu související dodávky, které hodlá pořídit v průběhu jednoho účetního období. Zadavatel nicméně nemusí sčítat hodnotu jednotlivých dodávek za předpokladu splnění těchto podmínek:
• cena jednotlivých dodávek je v průběhu účetního období proměnlivá, a
• zadavatel dodávky pořizuje opakovaně dle svých aktuálních potřeb.
S ohledem na charakter potravin, jejichž cena je v čase proměnlivá a jež jsou zadavatelem opakovaně pořizovány, není zadavatel při stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky na dodávku potravin, kterou hodlá pořídit v průběhu jednoho účetního období, povinen sčítat hodnotu jednotlivých nákupů potravin. Zadavatel však musí vždy dodržet zásady stanovené v § 6 ZVZ, tedy zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
• cena jednotlivých dodávek je v průběhu účetního období proměnlivá, a
• zadavatel dodávky pořizuje opakovaně dle svých aktuálních potřeb.
S ohledem na charakter potravin, jejichž cena je v čase proměnlivá a jež jsou zadavatelem opakovaně pořizovány, není zadavatel při stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky na dodávku potravin, kterou hodlá pořídit v průběhu jednoho účetního období, povinen sčítat hodnotu jednotlivých nákupů potravin. Zadavatel však musí vždy dodržet zásady stanovené v § 6 ZVZ, tedy zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
Tento závěr vychází rovněž z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j.: S40/2010/VZ-6872/2010/540/KKo ze dne 21. října 2010, ve kterém bylo dovozeno, že smyslem existence uvedené výjimky je umožnění úsporného vynakládání finančních prostředků, neboť se předpokládá, že u takových dodávek bude zadavatel vybírat z aktuálních cenových nabídek jednotlivých dodavatelů a díky tomu bude dosahovat výhodnějších podmínek plnění. Uvedená výjimka se týká zejména pořizování pohonných hmot, potravin, apod., kdy zadavatel pořizované plnění v průběhu účetního období postupně spotřebuje a následně pořídí plnění nové. Jde tedy o opakované pořizování téhož plnění v průběhu jednoho účetního období.
Pokud předpokládaná hodnota jednotlivých veřejných zakázek nepřesáhne 2 000 000 Kč, jedná se o zakázku malého rozsahu a zadavatel není povinen zadávat takovou zakázku v zadávacím řízení podle ZVZ. Veřejný zadavatel je však povinen dodržet zásady stanovené v § 6 ZVZ.