03 Zář
dodatečné stavební práce
Dobrý den,
byla vysoutěžena zakázka na stavební práce v režimu zjednodušeného podlimitního řízení. Realizace probíhá cca již půl roku. Během stavby se vlivem prostředí a chyby v projektu vyskytly vícepráce, které zadavatelem byly odsouhlaseny a realizovány, protože byly nedílnou a nepostradatelnou součástí akce. Jejich výše ale postupem vyšplhala ke 20% a hrozí že se vyskytnou i další a přesáhnou 20%. Jak je možné vyhlásit výběrové řízení na vícepráce, které přesáhnou 20%, když je již část realizovaná. Má se soutěžit jen to co ještě zbývá? V jakém režimu se musí soutěžit kdy původní zakázka byla cca 8 mil. Kč bez DPH a vícepráce budou pod 3 mil. bez DPH? Děkuji za odpověd
byla vysoutěžena zakázka na stavební práce v režimu zjednodušeného podlimitního řízení. Realizace probíhá cca již půl roku. Během stavby se vlivem prostředí a chyby v projektu vyskytly vícepráce, které zadavatelem byly odsouhlaseny a realizovány, protože byly nedílnou a nepostradatelnou součástí akce. Jejich výše ale postupem vyšplhala ke 20% a hrozí že se vyskytnou i další a přesáhnou 20%. Jak je možné vyhlásit výběrové řízení na vícepráce, které přesáhnou 20%, když je již část realizovaná. Má se soutěžit jen to co ještě zbývá? V jakém režimu se musí soutěžit kdy původní zakázka byla cca 8 mil. Kč bez DPH a vícepráce budou pod 3 mil. bez DPH? Děkuji za odpověd
Dobrý den,
vzhledem k tomu, že původní veřejná zakázka byla soutěžena ve zjednodušeném podlimitním řízení, předpokládáme, že dotaz se týká veřejného (nikoliv tedy sektorového) zadavatele.
Veřejný zadavatel může dle § 23 odst. 7 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) zadat vícepráce (slovy ZVZ dodatečné stavební práce) původnímu dodavateli, i když tyto nebyly předvídány v původních zadávacích podmínkách, pokud
– jejich potřeba vznikla v důsledku objektivně nepředvídaných okolností;
– jsou nezbytné pro provedení původních stavebních prací;
– nemohou být technicky nebo ekonomicky odděleny od původní veřejné zakázky (oddělení by způsobilo závažnou újmu zadavateli), nebo je technické či ekonomické oddělení sice možné, ale vícepráce jsou zcela nezbytné pro dokončení předmětu původní veřejné zakázky; a
– celkový rozsah víceprací nepřekročí 20 % ceny původní veřejné zakázky.
Posouzení naplnění těchto podmínek, které musí být kumulatnivní, je věcí a i odpovědností zadavatele. Upozorňujeme, že pojem „objektivně nepředvídané okolnosti“, které zapříčinily potřebu víceprací, je v relevantní judikatuře vykládán restriktivně, když se musí jednat o takové okolnosti, které zadavatel nejenže nepředvídal, ale předvídat ani nemohl. Objektivními jsou pak tyto okolnosti v případě, že nevznikly pouze na volní úvaze zadavatele.
Platí, že finanční limit 20% hodnoty původní veřejné zakázky musí být dodržen vzhledem ke všem vícepracím jako celku. V tomto ohledu je hodnota původní veřejné zakázky (dle znění dotazu se jednalo o 8 milionů Kč) s ohledem na celkovou hodnotu víceprací významná.
Nutné je dále zhodnotit, zda postupem zadavatele nedochází k protizákonnému dělení předmětu veřejné zakázky na vícepráce ve smyslu § 12 odst. 3 ZVZ. V tomto ohledu je hodnota původní veřejné zakázky bez významu.
Jako nesouladný se zákonem bude pravděpodobně zhodnocen takový postup zadavatele, kdy se tento dozví, že vnikla potřeba víceprací, z nich vícepráce odpovídající 20 % hodnoty původní veřejné zakázky zadá původnímu dodavateli dle § 23 odst. 7 písm. a) ZVZ a zbylé vícepráce zadá samostatně, přičemž se vyhne aplikaci přísnějších pravidel ZVZ nebo aplikaci ZVZ vůbec.
Přijatelný by naopak byl postup, kdy zadavatel další vícepráce, jejichž potřeba vznikla, které v celkovém souhrnu překročí 20 % hodnoty původní veřejné zakázky a které dosahují finančních limitů dle ZVZ, zadá v některém z druhů zadávacího řízení v souladu se ZVZ, například v otevřeném řízení.
vzhledem k tomu, že původní veřejná zakázka byla soutěžena ve zjednodušeném podlimitním řízení, předpokládáme, že dotaz se týká veřejného (nikoliv tedy sektorového) zadavatele.
Veřejný zadavatel může dle § 23 odst. 7 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) zadat vícepráce (slovy ZVZ dodatečné stavební práce) původnímu dodavateli, i když tyto nebyly předvídány v původních zadávacích podmínkách, pokud
– jejich potřeba vznikla v důsledku objektivně nepředvídaných okolností;
– jsou nezbytné pro provedení původních stavebních prací;
– nemohou být technicky nebo ekonomicky odděleny od původní veřejné zakázky (oddělení by způsobilo závažnou újmu zadavateli), nebo je technické či ekonomické oddělení sice možné, ale vícepráce jsou zcela nezbytné pro dokončení předmětu původní veřejné zakázky; a
– celkový rozsah víceprací nepřekročí 20 % ceny původní veřejné zakázky.
Posouzení naplnění těchto podmínek, které musí být kumulatnivní, je věcí a i odpovědností zadavatele. Upozorňujeme, že pojem „objektivně nepředvídané okolnosti“, které zapříčinily potřebu víceprací, je v relevantní judikatuře vykládán restriktivně, když se musí jednat o takové okolnosti, které zadavatel nejenže nepředvídal, ale předvídat ani nemohl. Objektivními jsou pak tyto okolnosti v případě, že nevznikly pouze na volní úvaze zadavatele.
Platí, že finanční limit 20% hodnoty původní veřejné zakázky musí být dodržen vzhledem ke všem vícepracím jako celku. V tomto ohledu je hodnota původní veřejné zakázky (dle znění dotazu se jednalo o 8 milionů Kč) s ohledem na celkovou hodnotu víceprací významná.
Nutné je dále zhodnotit, zda postupem zadavatele nedochází k protizákonnému dělení předmětu veřejné zakázky na vícepráce ve smyslu § 12 odst. 3 ZVZ. V tomto ohledu je hodnota původní veřejné zakázky bez významu.
Jako nesouladný se zákonem bude pravděpodobně zhodnocen takový postup zadavatele, kdy se tento dozví, že vnikla potřeba víceprací, z nich vícepráce odpovídající 20 % hodnoty původní veřejné zakázky zadá původnímu dodavateli dle § 23 odst. 7 písm. a) ZVZ a zbylé vícepráce zadá samostatně, přičemž se vyhne aplikaci přísnějších pravidel ZVZ nebo aplikaci ZVZ vůbec.
Přijatelný by naopak byl postup, kdy zadavatel další vícepráce, jejichž potřeba vznikla, které v celkovém souhrnu překročí 20 % hodnoty původní veřejné zakázky a které dosahují finančních limitů dle ZVZ, zadá v některém z druhů zadávacího řízení v souladu se ZVZ, například v otevřeném řízení.