16 Led
dělení zakázky
Dobrý den, připravujeme realizaci podlimitního výb.řízení VZ na stavební práce. V rozpočtu pro letošní rok však máme k dispozici 60% plánované částky. Lze v zadávací dokumentaci VZ rozdělit na části s ohledem na možnosti financování, za předpokladu, že je to technologicky možné tak, že druhá případně další část by byla realizována v dalších letech. Děkuji.
Dobrý den,
dle ustanovení § 89 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) může zadavatel rozdělit veřejnou zakázku na části, připouští-li to povaha předmětu veřejné zakázky. Musí se tedy jednat o jednu veřejnou zakázku, jejíž předmět připouští rozdělení na části. Zadavatel pak bude oprávněn uzavřít na každou část veřejné zakázky samostatnou smlouvu, a tudíž mu bude umožněno podmínit začátek realizace druhé či další části tomu, zda a kdy získá potřebné finanční prostředky. Zadavatel může zahájit zadávací řízení buď jedním oznámením či výzvou o zahájení zadávacího řízení pro všechny části veřejné zakázky nebo mohou být jednotlivé části zakázek zahájeny vlastními oznámeními či výzvami. Pokud ve Vámi uvedené situaci bude možné rozdělit veřejnou zakázku na části, dovolujeme si připomenout, že pro stanovení předpokládané hodnoty je rozhodující součet předpokládaných hodnot všech částí veřejné zakázky. Pokud tedy bude součet všech částí dosahovat hodnoty odpovídající podlimitní veřejné zakázce, je zadavatel povinen všechny části veřejné zakázky zadávat jako podlimitní veřejné zakázky, byť by hodnoty jednotlivých částí odpovídali veřejným zakázkám malého rozsahu. Zadavatel se v souladu s § 13 odst. 3 ZVZ musí vyvarovat neodůvodněného dělení předmětu veřejné zakázky, jehož účelem by bylo snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limity stanovené zákonem pro přísnější režim zadávání veřejných zakázek. Pro stanovení předpokládané hodnoty je třeba vycházet z předmětu plnění veřejné zakázky, přičemž předmět je třeba vymezit s ohledem na místní, věcné, urbanistické, funkční a časové souvislosti s případnými dalšími záměry zadavatele. Zásadní je tedy správné vymezení předmětu jedné veřejné zakázky a stanovení předpokládané hodnoty postupem uvedeném v § 13 odst. 2 ZVZ. Alternativou, kterou ZVZ umožňuje pro Vámi popsanou situaci, je zadání veřejné zakázky jako celku s tím, že jednotlivá, samostatně realizovatelná plnění budou postupně poskytována podle finančních možností zadavatele např. v průběhu několika let. Smlouva by měla řešit jak výzvy k plnění jednotlivých etap a jejich předání, tak i podmínky možného předčasného ukončení projektu z důvodu nedostatku finančních prostředků (např. nedopadnou předpokládané žádosti o dotace).
dle ustanovení § 89 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) může zadavatel rozdělit veřejnou zakázku na části, připouští-li to povaha předmětu veřejné zakázky. Musí se tedy jednat o jednu veřejnou zakázku, jejíž předmět připouští rozdělení na části. Zadavatel pak bude oprávněn uzavřít na každou část veřejné zakázky samostatnou smlouvu, a tudíž mu bude umožněno podmínit začátek realizace druhé či další části tomu, zda a kdy získá potřebné finanční prostředky. Zadavatel může zahájit zadávací řízení buď jedním oznámením či výzvou o zahájení zadávacího řízení pro všechny části veřejné zakázky nebo mohou být jednotlivé části zakázek zahájeny vlastními oznámeními či výzvami. Pokud ve Vámi uvedené situaci bude možné rozdělit veřejnou zakázku na části, dovolujeme si připomenout, že pro stanovení předpokládané hodnoty je rozhodující součet předpokládaných hodnot všech částí veřejné zakázky. Pokud tedy bude součet všech částí dosahovat hodnoty odpovídající podlimitní veřejné zakázce, je zadavatel povinen všechny části veřejné zakázky zadávat jako podlimitní veřejné zakázky, byť by hodnoty jednotlivých částí odpovídali veřejným zakázkám malého rozsahu. Zadavatel se v souladu s § 13 odst. 3 ZVZ musí vyvarovat neodůvodněného dělení předmětu veřejné zakázky, jehož účelem by bylo snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limity stanovené zákonem pro přísnější režim zadávání veřejných zakázek. Pro stanovení předpokládané hodnoty je třeba vycházet z předmětu plnění veřejné zakázky, přičemž předmět je třeba vymezit s ohledem na místní, věcné, urbanistické, funkční a časové souvislosti s případnými dalšími záměry zadavatele. Zásadní je tedy správné vymezení předmětu jedné veřejné zakázky a stanovení předpokládané hodnoty postupem uvedeném v § 13 odst. 2 ZVZ. Alternativou, kterou ZVZ umožňuje pro Vámi popsanou situaci, je zadání veřejné zakázky jako celku s tím, že jednotlivá, samostatně realizovatelná plnění budou postupně poskytována podle finančních možností zadavatele např. v průběhu několika let. Smlouva by měla řešit jak výzvy k plnění jednotlivých etap a jejich předání, tak i podmínky možného předčasného ukončení projektu z důvodu nedostatku finančních prostředků (např. nedopadnou předpokládané žádosti o dotace).