31 Led
chyba
Dobrý den, v nabídce k VZ měl být doložený finanční harmonogram, ten jsme předložili, ovšem s početní chybou, je to důvodem k vyřazení nabídky. Když v krycím listu, položkovém rozpočtu, návrhu smlouvy byla cena správná? Děkuji
Dobrý den,
hodnoticí komise posuzuje podle § 76 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), nabídky uchazečů z hlediska splnění zákonných požadavků a požadavků zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách a dále z hlediska toho, zda uchazeč nepodal nepřijatelnou nabídku podle § 22 odst. 1 písm. d) ZVZ. Nabídky, které tyto požadavky nesplňují, musí být vyřazeny.
Hodnotící komise nepřihlíží ke zjevným početním chybám v nabídce zjištěným při posouzení nabídek, pokud nemají vliv na nabídkovou cenu. Ve Vámi popsaném případě byla chyba uvedena ve finančním harmonogramu. Takováto chyba může mít vliv na nabídkovou cenu, a proto k ní hodnotící komise nemůže bez dalšího nepřihlížet.
Jak uvádíte ve svém dotazu, obsahovala Vaše nabídka nejasnost spočívající v uvedení lišících se údajů v různých částech nabídky. Krajský soud v Brně dospěl v rozsudku č.j.: 62 Afs 50/2010 ze dne 6. 10. 2011 k závěru, že zadavatel musí mít po podání nabídek najisto postaveno, zda nabídky vyhovují zadávacím podmínkám a jaké hodnoty mají být v rámci hodnocení nabídek hodnoceny; zadavatel tedy musí mít spolehlivý podklad pro svůj jednoznačný závěr, zda nabídka může být úspěšně posouzena (§ 76 ZVZ) a jak má být hodnocena (§ 79 ZVZ). Obsahuje-li návrh smlouvy tvořící součást nabídky nejasnost spočívající v tom, že obsahuje číselnou hodnotu, která neodpovídá číselným hodnotám vyjadřujícím tentýž údaj v rámci zbylého obsahu nabídky, jde-li o nejasnost, která ve svém důsledku způsobuje, že ani zadavatel si není jistý, v jaké fázi zadávacího řízení se má tato nejasnost projevit, a jde-li zároveň o nejasnost, která už na první pohled vyvolává dojem, že uchazeč se v části své nabídky dopustil chyby, tedy o nejasnost již na první pohled zřejmou, lehce popsatelnou a zároveň vysoce pravděpodobně lehce vysvětlitelnou, pak je zadavatel povinen si uvedenou nejasnost nechat uchazečem vysvětlit, a tím ji odstranit – a využít k tomu postupu nabízeného mu v § 76 odst. 3 ZVZ.
Ve světle výše uvedené judikatury lze dovodit, že hodnoticí komise nemůže Vaší nabídku vyřadit, aniž by Vás požádala o písemné vysvětlení nabídky, neboť z popisu chyby, který jste učinila ve svém dotazu, se zdá být tato chyba vysvětlitelná a odstranitelná. Tento závěr vychází pouze z informací, které nám byly poskytnuty ve Vašem dotazu. Upozorňujeme, že vždy je nezbytné vzít v úvahu všechny relevantní skutečnosti a posoudit je ve vzájemných souvislostech.
Jelikož nám nejsou známy bližší okolnosti týkající se této veřejné zakázky, nemůžeme v tomto stanovisku předjímat, k jakým závěrům by měla hodnoticí komise na základě podaného vysvětlení dospět. Pokud budete vyloučeni z účasti v zadávacím řízení a budete v tomto úkonu zadavatele spatřovat porušení ZVZ, můžete podle ustanovení § 110 ZVZ podat zadavateli námitky. Námitky proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení z účasti v zadávacím řízení musí uchazeč doručit zadavateli do 15 dnů (ve zjednodušeném podlimitním řízení do 10 dnů) ode dne doručení rozhodnutí o vyloučení z účasti v zadávacím řízení.