14 Dub
autoremedura
Dobrý den, v zadávacích podmínkách jsme mylně uvedli v obchodních podmínkách odkaz na obchodní zákoník, kdy jsme však již měli postupovat dle nového občanského zákoníku. Nyní je zadávací řízení ve fázi před podpisem smlouvy, lze provést autoremeduru dle § 111 odst. 4, nebo musíme zrušit zadávací řízení.
Dobrý den,
v návrhu smlouvy na veřejnou zakázku před jejím uzavřením nelze oproti znění jejího závazného návrhu v zadávacích podmínkách zásadně činit žádné změny.
Výjimkou jsou jen změny technického charakteru jako například změny některých kontaktních údajů, změna záhlaví smlouvy z hlediska toho, kdo bude smlouvu za jednotlivé strany podepisovat, nebo, učinil-li zadavatel součástí zadávací dokumentace vlastní návrh smlouvy, změny související s tím, že byla podaná společná nabídka a smlouvu tak může podepisovat na straně vybraného uchazeče i více dodavatelů.
Pro posouzení otázky, zda lze nahradit odkaz na obchodní zákoník odkazem na občanský zákoník, je klíčové, zda změna zákonného režimu bude mít faktický dopad na práva a povinnosti smluvních stran.
Avšak posouzení této otázky s sebou přináší značné riziko pochybení zadavatele. Spornou se jeví již samotná otázka, zda lze k odkazu na obchodní zákoník, který byl uveden v zadávacích podmínkách, vůbec přihlížet.
Pokud ano, je s ohledem na rozsah obou zákonných norem velmi náročné posoudit, jak dalekosáhlé budou důsledky, které změna zákonného režimu smlouvy na veřejnou zakázku přináší. Zadavatel by totiž měl posoudit rozdíly mezi všemi dispozitivními ustanoveními obou zákoníků, jež mohou být použita při plnění zakázky.
Přípustnost změny zákonného režimu smlouvy na veřejnou zakázku tedy nelze chápat jako formální změnu, naopak by před jejím provedením bylo třeba pečlivě porovnat obě právní úpravy. S ohledem na složitost tohoto porovnání, důrazně doporučujeme změnu zákonného režimu před podpisem smlouvy neprovádět a předmětné zadávací řízení z důvodu opatrnosti zrušit.
v návrhu smlouvy na veřejnou zakázku před jejím uzavřením nelze oproti znění jejího závazného návrhu v zadávacích podmínkách zásadně činit žádné změny.
Výjimkou jsou jen změny technického charakteru jako například změny některých kontaktních údajů, změna záhlaví smlouvy z hlediska toho, kdo bude smlouvu za jednotlivé strany podepisovat, nebo, učinil-li zadavatel součástí zadávací dokumentace vlastní návrh smlouvy, změny související s tím, že byla podaná společná nabídka a smlouvu tak může podepisovat na straně vybraného uchazeče i více dodavatelů.
Pro posouzení otázky, zda lze nahradit odkaz na obchodní zákoník odkazem na občanský zákoník, je klíčové, zda změna zákonného režimu bude mít faktický dopad na práva a povinnosti smluvních stran.
Avšak posouzení této otázky s sebou přináší značné riziko pochybení zadavatele. Spornou se jeví již samotná otázka, zda lze k odkazu na obchodní zákoník, který byl uveden v zadávacích podmínkách, vůbec přihlížet.
Pokud ano, je s ohledem na rozsah obou zákonných norem velmi náročné posoudit, jak dalekosáhlé budou důsledky, které změna zákonného režimu smlouvy na veřejnou zakázku přináší. Zadavatel by totiž měl posoudit rozdíly mezi všemi dispozitivními ustanoveními obou zákoníků, jež mohou být použita při plnění zakázky.
Přípustnost změny zákonného režimu smlouvy na veřejnou zakázku tedy nelze chápat jako formální změnu, naopak by před jejím provedením bylo třeba pečlivě porovnat obě právní úpravy. S ohledem na složitost tohoto porovnání, důrazně doporučujeme změnu zákonného režimu před podpisem smlouvy neprovádět a předmětné zadávací řízení z důvodu opatrnosti zrušit.