07 Říj
Zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením
Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat na způsob výkladu § 101 odst. 4) (Zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením). Dle znění tohoto ustanovení je zadavatel podlimitní veřejné zakázky povinen snížit nabídkovou cenu uchazeče, který splňuje dané podmínky o 15%. K výkladu tohoto ustanovení bych rád vznesl tři samostatné otázky:
1) Takovýto uchazeč musí k naplnění podmínky § 101 zaměstnávat více než 50% osob se zdravotním postižením. Jedná se dle výkladu ministerstva o 50% z minimálního počtu 25 zaměstnanců, nebo o 50% z celkového počtu zaměstnanců?
2) Dle znění § 101 musí uchazeč tuto skutečnost prokázat za 4 předchozí kalendářní čtvrtletí. Jak je v dané situaci potřeba vykládat tento časový úsek? Například je-li řízení zahájeno v únoru roku 2013, jedná se o poslední tři čtvrtletí roku 2012 a první čtvrtletí roku 2013 (i když nedoběhlo celé)? Nebo se jedná o všechna čtyři čtvrtletí roku 2012 a začátek roku 2013 se již nebere v úvahu? Případně by též existovala možnost prokazovat všechna čtyři čtvrtletí roku 2012 a první dva měsíce roku 2013 atd.
3) V případě, že je hodnotícím kritériem veřejné zakázky ekonomická výhodnost nabídky a ne nejnižší nabídková cena, aplikuje se snížení nabídkové ceny o 15% jenom na dílčí kritérium nabídková cena, nebo je nutné jej nějakým způsobem aplikovat i na ostatní dílčí kritéria?
4) Poslední otázka se týká možné neužitelnosti tohoto ustanovení v podlimitních veřejných zakázkách. Lze nějak zabránit situaci, kdy potenciální dodavatelé prostřednictvím uchazeče, který splňuje podmínky § 101 odst. 4), podají nabídku za účelem snížení svojí nabídkové ceny, přestože podávající uchazeč se potom fakticky na plnění dodávky nepodílí? Za situace, kdy zákon do jisté míry umožňuje prokazování splnění kvalifikace subdodavatelem (například při prokazování referencí), mohou potom uchazeči splňující požadavky § 101 odst. 4) prakticky poskytovat takovýmto subdodavatelům konkurenční výhodu.
Předem mnohokrát děkuji za odpověď
Chtěl bych se zeptat na způsob výkladu § 101 odst. 4) (Zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením). Dle znění tohoto ustanovení je zadavatel podlimitní veřejné zakázky povinen snížit nabídkovou cenu uchazeče, který splňuje dané podmínky o 15%. K výkladu tohoto ustanovení bych rád vznesl tři samostatné otázky:
1) Takovýto uchazeč musí k naplnění podmínky § 101 zaměstnávat více než 50% osob se zdravotním postižením. Jedná se dle výkladu ministerstva o 50% z minimálního počtu 25 zaměstnanců, nebo o 50% z celkového počtu zaměstnanců?
2) Dle znění § 101 musí uchazeč tuto skutečnost prokázat za 4 předchozí kalendářní čtvrtletí. Jak je v dané situaci potřeba vykládat tento časový úsek? Například je-li řízení zahájeno v únoru roku 2013, jedná se o poslední tři čtvrtletí roku 2012 a první čtvrtletí roku 2013 (i když nedoběhlo celé)? Nebo se jedná o všechna čtyři čtvrtletí roku 2012 a začátek roku 2013 se již nebere v úvahu? Případně by též existovala možnost prokazovat všechna čtyři čtvrtletí roku 2012 a první dva měsíce roku 2013 atd.
3) V případě, že je hodnotícím kritériem veřejné zakázky ekonomická výhodnost nabídky a ne nejnižší nabídková cena, aplikuje se snížení nabídkové ceny o 15% jenom na dílčí kritérium nabídková cena, nebo je nutné jej nějakým způsobem aplikovat i na ostatní dílčí kritéria?
4) Poslední otázka se týká možné neužitelnosti tohoto ustanovení v podlimitních veřejných zakázkách. Lze nějak zabránit situaci, kdy potenciální dodavatelé prostřednictvím uchazeče, který splňuje podmínky § 101 odst. 4), podají nabídku za účelem snížení svojí nabídkové ceny, přestože podávající uchazeč se potom fakticky na plnění dodávky nepodílí? Za situace, kdy zákon do jisté míry umožňuje prokazování splnění kvalifikace subdodavatelem (například při prokazování referencí), mohou potom uchazeči splňující požadavky § 101 odst. 4) prakticky poskytovat takovýmto subdodavatelům konkurenční výhodu.
Předem mnohokrát děkuji za odpověď
Dobrý den, k Vašim dotazům ve věci zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením uvádíme následující: 1) Dle ustanovení § 101 odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) je u dodavatele, který zaměstnává více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50 % zaměstnanců osobami se zdravotním postižením, ve zjednodušeném podlimitním řízení, otevřeném řízení či užším řízení pro hodnocení nabídek rozhodná výše nabídkové ceny snížená o 15 %. Uvedené podmínky (tedy více než 25 zaměstnanců, z nichž více než 50 % je osobami se zdravotním postižením) jsou podmínkami kumulativními, je tedy vždy třeba oněch více než 50 % zaměstnaných osob se zdravotním postižením vztahovat k celkovému počtu zaměstnanců konkrétního zaměstnavatele. Toto zákonné ustanovení vychází ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby, která umožňuje členským státům v národní legislativě zvýhodnit zaměstnavatele, jejichž většina zaměstnanců jsou zdravotně postižené osoby, které z důvodu povahy nebo vážnosti svého postižení nemohou vykonávat pracovní činnost v běžných podmínkách. Pro dodržení cíle tohoto ustanovení je třeba skutečně počítat většinu, tedy více než 50 %, zaměstnanců se zdravotním postižením ze všech zaměstnanců daného zaměstnavatele. 2) Ustanovení § 101 odst. 5 ZVZ uvádí, že skutečnosti podle odstavce 4 musí dodavatel prokázat ve vztahu ke každému ze čtyř předchozích kalendářních čtvrtletí přede dnem zahájení zadávacího řízení. Je tedy třeba za ona 4 předcházející kalendářní čtvrtletí považovat taková kalendářní čtvrtletí, která jsou před zahájením zadávacího řízení dokončená. Ve vámi uvedeném příkladu by to tedy byla všechna čtyři čtvrtletí roku 2012. 3) Zákon jasně stanoví, že pro hodnocení nabídek je v případě, že se zadávacího řízení účastní zaměstnavatel zaměstnávající více než 25 osob, přičemž více než 50 % těchto osob má zdravotní postižení, rozhodná výše nabídkové ceny snížená o 15 %. Toto snížení nabídkové ceny tedy nelze vztahovat na žádná jiná dílčí hodnotící kritéria. 4) Zadavatel může předejít nastíněnému zneužití ustanovení § 101 odst. 4 ZVZ tak, že v souladu s § 44 odst. 6 ZVZ v zadávací dokumentaci bude po dodavateli požadovat vymezení části veřejné zakázky, které má v úmyslu zadat jednomu či více subdodavatelů, a aby uvedl identifikační údaje každého subdodavatele. Zadavatel si rovněž může v zadávací dokumentaci vyhradit požadavek, že určitá věcně vymezená část plnění předmětu veřejné zakázky nesmí být plněna subdodavatelem. Tento požadavek však musí být uveřejněn ve výzvě či oznámení o zahájení zadávacího řízení.