Zvýhodnění 15-ti procenty pro firmy zaměstnávající zdravotně postižené
nevím, kdo tuto díru v zákoně vymyslel, ale je to naprosto nepřípustné a podle mého názoru nekalá soutěž to, že firma která zaměstnává více jak 50 procent postižených je zvýhodněná 15 ti procenty oproti konkurenční nabídce firmy – která postižené nezaměstnává. Obvykle jsou na státních zakázkách jednotky procent. V praxi to totiž vypadá tak, že tyto firmy jsou účelově založené, postižení do práce nechodí, berou na ně ale poměrně vysoké příspěvky od státu a je to velmi výhodný business, který jde proti lidským mravům – zneužívání těch, kteří za to nemohou. Prosím o okamžité zrušení tohoto zákona a nastolení rovnoměrného konkurenčního boje mezi firmami. Setkáváme se s tím dnes a denně ve výběrovém řízení. Pokud nedojde ke zrušení, budu investovat peníze do natočení reklamního spotu, který všem řekne jak v praxi funguje tento zákon.
Děkuji za vyslyšení
Tomáš Šteffl
Vážený pane Šteffle,
obracím se na Vás v souvislosti s Vaším dotazem níže.
Dle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby (dále jen „Směrnice“) zaměstnání a práce tvoří základní prvky pro zajištění rovnosti příležitostí pro všechny a přispívají k začlenění do společnosti. V této souvislosti přispívají chráněné dílny a programy chráněného zaměstnání účinným způsobem k začlenění nebo k opětovnému začlenění zdravotně postižených osob do trhu práce. Jelikož tyto dílny nemusí být schopny získat veřejnou zakázku za obvyklých podmínek hospodářské soutěže, je vhodné vyhradit těmto dílnám právo účastnit se v zadávacím řízení veřejných zakázek nebo vyhradit plnění zakázky v rámci programů chráněného zaměstnávání.
Co se týká Vašeho dotazu ohledně „díry v zákoně“ dovolím si uvést, že úprava zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením byla do zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) transponována právě z výše uvedených důvodů a na základě Směrnice.
Dochází-li nicméně dle Vašeho názoru v praxi k situacím, že jsou zcela ryze účelově zakládány společnosti zaměstnávající osoby se zdravotním postižením, které se následně účastní zadávacích řízení, přičemž nesplňují podmínky zvýhodnění ve smyslu § 101 odst. 4 ZVZ a pravděpodobně tak předkládají zadavatelům informace nebo doklady, které neodpovídají skutečnosti a které mohou mít vliv na posouzení kvalifikace dodavatele v zadávacím řízení, pak se tito dodavatelé zřejmě dopouští správního deliktu dle § 120a odst. 1 písm. a) ZVZ.
Máte-li proto nepochybné a důvodné podezření, že při zadávání konkrétní veřejné zakázky byl porušen ZVZ, jste oprávněn podat podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo se případně obrátit na kontrolní orgány dozorující činnost konkrétních veřejných zadavatelů, jakož i na orgány činné v trestním řízení, bude-li se eventuálně skutečně jednat o podezření ze spáchání trestného činu sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, případně o trestný čin pletich při zadávání veřejné zakázky.
Co se týká zrušení zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením, dovolím si uvést, že v současné době se nepředpokládá, že dojde ke zrušení stávající úpravy, a to ani ke zrušení samotného ZVZ.
