Zveřejnění části nabídek po zrušení zadávacího řízení
Žadatel podal rozklad proti rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti a požadoval poskytnutí všech stanovisek. Na základě včas podaného rozkladu ministr obrany napadené rozhodnutí zrušil a věc vrátil k novému projednání, přičemž vyjádřil právní názor, že za situace, kdy rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky ještě nebylo učiněno, má ministerstvo odmítnout žádost v prvé řadě s odvoláním na § 11 odst. 1 písm. b) InZ.
Při novém projednání věci muselo ministerstvo vzít v úvahu, že žádost byla podána v době, kdy zadávací řízení k předmětné veřejné zakázce bylo vráceno do fáze hodnocení na základě rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterým zrušil úkony ministerstva (zadavatele) související s hodnocením nabídek a rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnějších nabídek, tj. nabídky se měly znovu posoudit a hodnotit nově ustanovenou hodnotící komisí. V tomto případě byly požadované stanoviska již jednou posouzeny a hodnoceny hodnotící komisí, která vypracovala podrobnou zprávu o jejich posouzení a hodnocení a v této fázi zadávacího řízení již měli uchazeči možnost do zprávy o jejich posouzení a hodnocení nahlédnout a pořídit si z ní výpisy a opisy ve smyslu § 80 odst. 3 ZVZ. Rovněž předmětné rozhodnutí Úřadu, které je veřejně přístupné, obsahuje podrobné hodnocení nabídek, které se bezprostředně vztahuje k požadovaným stanoviskům. Dále byly již 4 z 13 požadovaných stanovisek zveřejněny na základě žádosti o poskytnutí informací podané podle InfZ, jak je výše uvedeno (v době, kdy byl výběr nejvhodnější nabídky zrušen a před novým výběrem nejvhodnější nabídky) .
Problém je v tom, že v době po zrušení napadeného rozhodnutí a ještě před vyřízením žádosti na základě rozhodnutí ministra o rozkladu, ministerstvo zadávací řízení k předmětné veřejné zakázce zrušilo podle § 84 odst. 2 písm. e) ZVZ (za důvod hodný zvláštního zřetele pro zrušení zadávacího řízení uvedlo porušení zásady důvěrnosti nabídek podle § 148 ZVZ, protože již 4 z 13 právních stanovisek byly zveřejněny před výběrem nejvhodnější nabídky).
Domnívám se, že v této situaci již nelze odmítnout požadované stanoviska podle § 11 odst. 1 písm. b) InfZ. Nevím však, jestli v případě zrušení zadávacího řízení k předmětné veřejné zakázce před vydáním rozhodnutí o výběru nejvhodnějších nabídek nenastala situace, kdy by se měly požadované stanoviska odmítnout podle
§ 11 odst. 2 písm. a) a písm. c) InfZ (podle rozhodnutí ministra požadované stanoviska objektivně naplňují definiční znaky autorského díla, ale v rozhodnutí upozornil na fakt, že celý obsah nabídky všech uchazečů se jejich předáním zadavateli stal součástí veřejné soutěže, přičemž se zabýval otázkou, jestli samotný konkludentní souhlas uchazeče se zpracováním obsahu podané nabídky pro účely určení vítěze nezahrnuje též souhlas s poskytnutím obsahu nabídky třetím osobám v souvislosti s dohledem nad zadáváním veřejných zakázek a dále uvedl, že v okamžiku ukončení procesu výběru nejvhodnějšího uchazeče je navíc hodnota díla, které bylo zpracováno jen za tímto účelem z velké části zkonzumována).
Prosím, můžete mi sdělit, jestli podle Vašeho názoru existuje v uvedeném případě zákonný důvod, který by opravňoval ministerstvo, aby požadované stanoviska žadateli neposkytlo?
• podle § 504 zák. č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku tvoří obchodní tajemství konkurenčně významné, určitelné, ocenitelné a v příslušných obchodních kruzích běžně nedostupné skutečnosti, které souvisejí se závodem a jejichž vlastník zajišťuje ve svém zájmu odpovídajícím způsobem jejich utajení,