30 Kvě
Změna limitu
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na následující situaci. V roce 2013, kdy platil limit pro ZMR 1 mil. Kč byl vybrán dodavatel s tím, že přesný rozsah plnění bude stanovován dle potřeb zadavatele a byla uzavřena smlouva na dobu neurčitou. Plnění dosud nepřesáhlo 1 mil. Kč. V lednu 2014 byl zvýšen limit pro ZMR na 2 mil. Kč. Lze v uzavřené smlouvě (uzavřené na základě ZMR v roce 2013) a jejím plnění nadále pokračovat i v roce 2014 až do vyčerpání nového limitu pro ZMR 2 mil. Kč? Jedná se o průběžné plnění dle potřeb zadavatele. Děkuji
Dobrý den,
předpokládanou hodnotou veřejné zakázky se dle § 13 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky, kterou je zadavatel povinen stanovit pro účely postupu v zadávacím řízení před jeho zahájením.
Pokud zadavatel hodlá uzavřít smlouvu na dobu neurčitou, stanoví se předpokládaná hodnota veřejné zakázky na dodávky nebo služby na základě předpokládané výše celkového peněžitého závazku zadavatele za 48 měsíců.
Pro stanovení výše předpokládané hodnoty je rozhodný den odeslání oznámení či výzvy o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění.
Aby zadavatel mohl v souladu se ZVZ pořizovat plnění na základě smlouvy, která byla podepsána na dobu neurčitou, je rozhodující, zda byla k datu zahájení zadávacího řízení správně stanovena předpokládaná hodnota veřejné zakázky, tj. v souladu se závazným postupem, který stanoví dle § 13 až 16 ZVZ. Oproti tomu je zásadně právně irelevantní, zda po podpisu smlouvy na veřejnou zakázku byla zákonodárcem změněna pravidla pro stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky, popř. finanční limity stanovené na základě § 12 ZVZ.
Pokud zadavatel v r. 2013 uzavřel smlouvu na veřejnou zakázku na dodávky či služby na dobu neurčitou a stanovil předpokládanou hodnotu nižší než 1 mil., měla tato odpovídat předpokládanému finančnímu závazku za plnění 48 měsíců. Jestliže nyní po necelém roce plnění veřejné zakázky již odebral plnění v hodnotě 1 mil., je třeba pečlivě zvážit, zda zadavatel skutečně stanovil předpokládanou hodnotu v souladu se ZVZ.
Na základě této informace lze ovšem spíše dovodit, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky měla být stanovena ve výši kolem 4 mil bez DPH a zadavatel měl tedy použít zadávací řízení ve smyslu § 21 ZVZ.
Pokud byla předpokládaná hodnota veřejné zakázky stanovena v rozporu se ZVZ, měl by zadavatel ukončit plnění smlouvy na veřejnou zakázku a použít zadávací řízení pro zadání nové veřejné zakázky.
předpokládanou hodnotou veřejné zakázky se dle § 13 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky, kterou je zadavatel povinen stanovit pro účely postupu v zadávacím řízení před jeho zahájením.
Pokud zadavatel hodlá uzavřít smlouvu na dobu neurčitou, stanoví se předpokládaná hodnota veřejné zakázky na dodávky nebo služby na základě předpokládané výše celkového peněžitého závazku zadavatele za 48 měsíců.
Pro stanovení výše předpokládané hodnoty je rozhodný den odeslání oznámení či výzvy o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění.
Aby zadavatel mohl v souladu se ZVZ pořizovat plnění na základě smlouvy, která byla podepsána na dobu neurčitou, je rozhodující, zda byla k datu zahájení zadávacího řízení správně stanovena předpokládaná hodnota veřejné zakázky, tj. v souladu se závazným postupem, který stanoví dle § 13 až 16 ZVZ. Oproti tomu je zásadně právně irelevantní, zda po podpisu smlouvy na veřejnou zakázku byla zákonodárcem změněna pravidla pro stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky, popř. finanční limity stanovené na základě § 12 ZVZ.
Pokud zadavatel v r. 2013 uzavřel smlouvu na veřejnou zakázku na dodávky či služby na dobu neurčitou a stanovil předpokládanou hodnotu nižší než 1 mil., měla tato odpovídat předpokládanému finančnímu závazku za plnění 48 měsíců. Jestliže nyní po necelém roce plnění veřejné zakázky již odebral plnění v hodnotě 1 mil., je třeba pečlivě zvážit, zda zadavatel skutečně stanovil předpokládanou hodnotu v souladu se ZVZ.
Na základě této informace lze ovšem spíše dovodit, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky měla být stanovena ve výši kolem 4 mil bez DPH a zadavatel měl tedy použít zadávací řízení ve smyslu § 21 ZVZ.
Pokud byla předpokládaná hodnota veřejné zakázky stanovena v rozporu se ZVZ, měl by zadavatel ukončit plnění smlouvy na veřejnou zakázku a použít zadávací řízení pro zadání nové veřejné zakázky.