Závaznost zákona č. 137/2006 Sb. pro neveřejného zadavatele
Dále zda pro nás platí §26 odst. 5. zákona, když nejsme veřejným ani dotovaným zadavatelem a zda je v tomto případě Úřad pro ochranu hospodářské soutěž příslušný k dohledu nad dodržováním zákona ?
Ing. Václav Pivokonský
Na druhou stranu je správce dotace oprávněn stanovit podmínky, za kterých musí být poskytnuté finanční prostředky vynaloženy. Je tedy oprávněn stanovit i podmínky pro zadávání „zakázek“, které budou z prostředků dotace hrazeny. Je na zvážení správce dotace, jakým způsobem tyto podmínky stanoví, může se jednat o stanovení vlastních pravidel (což považujeme za vhodnější) nebo o odkaz na ZVZ. Odkaz na ZVZ nelze vyloučit, nicméně tento způsob není příliš vhodný, neboť může způsobovat výkladové problémy, mj. v otázce, podle jakých pravidel má příjemce dotace postupovat (pro veřejného, dotovaného či sektorového zadavatele). Požadavek na postup podle ZVZ v případě subjektu, který není zadavatelem, by se však dal vykládat také tak, že je naprosto v souladu se ZVZ, pokud subjekt nebude zadávací řízení provádět, právě proto, že se na něj ZVZ nevztahuje.
Z praktického hlediska nicméně doporučujeme (z důvodu vlastní bezpečnosti a neporušení pravidel pro získání dotace) podle ZVZ postupovat, avšak s vědomím, že se jedná jen o postup podle obdobných pravidel, jaká jsou stanovena v ZVZ.
Pokud jste zahájili zadávací řízení tak, jako by se na Vás ZVZ vztahoval, jste povinni se s ohledem na zásadu transparentnosti (která se na Vás jako na příjemce dotace vztahuje bez ohledu na to, zda jste zadavatelem podle ZVZ či nikoliv) dokončit celé řízení podle ZVZ a dodržet veškerá jeho ustanovení. Pokud totiž řízení bylo vyhlášeno jako zadávací řízení podle ZVZ, mohli všichni uchazeči důvodně předpokládat, že budete podle všech ustanovení ZVZ postupovat. V jakýchkoliv pochybnostech Vám rovněž doporučujeme kontaktovat přímo správce dotace.