Zakázky malého rozsahu
Veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nedosahuje 2 mil. Kč (u dodávek a služeb), resp. 6 mil. Kč (u stavebních prací) je tzv. „veřejnou zakázkou malého rozsahu“ (viz § 12 odst. 6 zákona č. 137/2006 Sb.).
Z výše uvedeného vyplývá, že i veřejné zakázky malého rozsahu spadají do působnosti zákona, avšak vztahuje se na ně výjimka (§ 18 odst. 3 zákona), podle které zadavatel tyto zakázky nemusí zadávat podle zákona, tj. nemusí použít postupy zadávacího řízení stanovené zákonem o veřejných zakázkách. Platí pro ně však obecná ustanovení zákona, tj. např. pravidla týkající se určení předpokládané hodnoty.
Veřejný zadavatel je v souladu s § 18 odst. 3 zákona povinen při uzavírání smluv na veřejné zakázky malého rozsahu dodržet základní zásady postupu zadavatele vymezené v § 6 zákona. Jde o zásadu transparentnosti, zásadu rovného zacházení a zásadu zákazu diskriminace. Je přitom ponecháno na veřejném zadavateli, jakým způsobem dodržení uvedených zásad zajistí; zákon o veřejných zakázkách ani jiný právní předpis pro tyto případy žádný konkrétní závazný postup nestanoví.
Veřejným zadavatelům se při uzavírání smluv na veřejné zakázky malého rozsahu doporučuje zejména předem stanovit jednoznačná kritéria pro výběr dodavatelů, oslovit více potenciálních dodavatelů (nebo si přinejmenším opatřit několik nabídek) a uchovat alespoň stručnou dokumentaci o průběhu výběrového řízení. Je na uvážení zadavatele, zda se (zejména u veřejných zakázek malého rozsahu s vyšší hodnotou) rozhodne uveřejnit výzvu k podání nabídek např. na svých internetových stránkách.
S ohledem na zásadu proporcionality je třeba vždy postupovat přiměřeně výši veřejné zakázky. U veřejných zakázek bagatelní hodnoty je přípustné i přímé zadání jednomu dodavateli.
Jako vhodný postup lze doporučit, aby si veřejný zadavatel pro uzavírání smluv na veřejné zakázky malého rozsahu vytvořil interní metodiku.