21 Srp
Zakázka malého rozsahu
Dobrý den,
ráda bych se Vás zpetala jestli může uchazeč u veřejné zakázky malého rozsahu použík k prokázání kvalifikací výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů, i když se o něm v zadávací dokumentaci zadavatel nezmiňuje a uvádá, že se nejedná o zadání dle ZVZ, nebo musí doložit přímo vyspecifikované doklady včetně čestných prohlášení stanovených zadavatelem v ZD?
Dále bych se ráda zeptala na problematiku spojenou se zmocněncem k zastupování firmy ve všech úkonech při zadávání VZ. Jsou tito zmocněnci oprávněni podle zákona o VZ k podpisu veškerých čestných prohlášení (jedná se mi o ČP dle §53, §62 odst. 3, § 50 písm.c a §68 odst. 3)?
Děkuji za odpověď
ráda bych se Vás zpetala jestli může uchazeč u veřejné zakázky malého rozsahu použík k prokázání kvalifikací výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů, i když se o něm v zadávací dokumentaci zadavatel nezmiňuje a uvádá, že se nejedná o zadání dle ZVZ, nebo musí doložit přímo vyspecifikované doklady včetně čestných prohlášení stanovených zadavatelem v ZD?
Dále bych se ráda zeptala na problematiku spojenou se zmocněncem k zastupování firmy ve všech úkonech při zadávání VZ. Jsou tito zmocněnci oprávněni podle zákona o VZ k podpisu veškerých čestných prohlášení (jedná se mi o ČP dle §53, §62 odst. 3, § 50 písm.c a §68 odst. 3)?
Děkuji za odpověď
Dobrý den,
zadává-li zadavatel veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná hodnota nepřesáhne limity uvedené v ustanovení § 12 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“), tedy veřejnou zakázku na dodávky či služby v hodnotě do 1 mil. Kč bez DPH, případně veřejnou zakázku na stavební práce v hodnotě do 3 mil. Kč bez DPH, není na základě ustanovení § 18 odst. 5 ZVZ při zadávání takové veřejné zakázky povinen postupovat v režimu ZVZ, je však povinen dodržet zásady uvedené v ustanovení § 6 ZVZ. Uchazeči jsou pak povinni postupovat v souladu s pravidly, která stanoví sám zadavatel, případně poskytovatel dotace. Není však vyloučeno, že zadavatel zvolí postup analogický k postupu uvedenému v ZVZ.
V zákonném režimu je veřejný zadavatel povinen v souladu s ustanovením § 127 ZVZ přijmout ve lhůtě pro prokázání splnění kvalifikace předložený výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů (dále jen „ SKD“) za předpokladu, že tento nahrazuje splnění základních kvalifikačních předpokladů podle § 53 odst. 1 nebo 2 ZVZ a profesních kvalifikačních předpokladů podle § 54 a) až d) ZVZ. Zadavatelé nemusí kontrolovat správnost údajů, které jsou ve výpisu obsaženy, musí pouze kontrolovat, zda ode dne vydání výpisu neuplynuly více než 3 měsíce. SKD je nástrojem pro usnadnění procesu prokazování splnění kvalifikace v zadávacím řízení.
Vzhledem ke skutečnosti, že veřejné zakázky malého rozsahu mohou být zadávány v mírnějším režimu, než jaký stanoví ZVZ, resp. není důvod je zadávat v režimu přísnějším, než je režim zákona o veřejných zakázkách, nepovažujeme za důvodné a hospodárné neumožnit uchazečům o veřejnou zakázku malého rozsahu prokázání splnění základních a profesních kvalifikačních předpokladů prostřednictvím výpisu z SKD.
ZVZ neupravuje otázku jednání dodavatelů, resp. možnost, případně rozsah možného zastoupení. Tato problematika je upravena v právních normách občanského a obchodního práva. Obecně lze však mít za to, že třetí osoba může činit právní úkony jménem dodavatele či v jeho zastoupení v takovém rozsahu, v jakém byla dodavatelem zmocněna.
zadává-li zadavatel veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná hodnota nepřesáhne limity uvedené v ustanovení § 12 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“), tedy veřejnou zakázku na dodávky či služby v hodnotě do 1 mil. Kč bez DPH, případně veřejnou zakázku na stavební práce v hodnotě do 3 mil. Kč bez DPH, není na základě ustanovení § 18 odst. 5 ZVZ při zadávání takové veřejné zakázky povinen postupovat v režimu ZVZ, je však povinen dodržet zásady uvedené v ustanovení § 6 ZVZ. Uchazeči jsou pak povinni postupovat v souladu s pravidly, která stanoví sám zadavatel, případně poskytovatel dotace. Není však vyloučeno, že zadavatel zvolí postup analogický k postupu uvedenému v ZVZ.
V zákonném režimu je veřejný zadavatel povinen v souladu s ustanovením § 127 ZVZ přijmout ve lhůtě pro prokázání splnění kvalifikace předložený výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů (dále jen „ SKD“) za předpokladu, že tento nahrazuje splnění základních kvalifikačních předpokladů podle § 53 odst. 1 nebo 2 ZVZ a profesních kvalifikačních předpokladů podle § 54 a) až d) ZVZ. Zadavatelé nemusí kontrolovat správnost údajů, které jsou ve výpisu obsaženy, musí pouze kontrolovat, zda ode dne vydání výpisu neuplynuly více než 3 měsíce. SKD je nástrojem pro usnadnění procesu prokazování splnění kvalifikace v zadávacím řízení.
Vzhledem ke skutečnosti, že veřejné zakázky malého rozsahu mohou být zadávány v mírnějším režimu, než jaký stanoví ZVZ, resp. není důvod je zadávat v režimu přísnějším, než je režim zákona o veřejných zakázkách, nepovažujeme za důvodné a hospodárné neumožnit uchazečům o veřejnou zakázku malého rozsahu prokázání splnění základních a profesních kvalifikačních předpokladů prostřednictvím výpisu z SKD.
ZVZ neupravuje otázku jednání dodavatelů, resp. možnost, případně rozsah možného zastoupení. Tato problematika je upravena v právních normách občanského a obchodního práva. Obecně lze však mít za to, že třetí osoba může činit právní úkony jménem dodavatele či v jeho zastoupení v takovém rozsahu, v jakém byla dodavatelem zmocněna.