14 Srp
Zadání zakázky veřejnému zadavateli
Společnost ve 100%-ním vlastnictví obce provádí činnost, která je uspokojováním potřeby veřejného zájmu a nemá obchodní ani průmyslovou povahu (např. odvoz komunálního odpadu). Mimoto společnost provádí další činnosti a celkový objem dodávek a služeb poskytovaných obci (vlastníkovi) je nižší než 80% jejího obratu. Této společnosti nebyla ani udělena žádná výhradní práva. Bude-li chtít obec této společnosti zadat zakázku na cokoli (např. uvedený svoz odpadu) v hodnotě vyšší než 2 mil. Kč, bude tak moci učinit pouze postupem zadávacího řízení podle zákona, ačkoli tato společnost je sama veřejným zadavatelem?
Skutečnost, že potencionální dodavatel je rovněž zadavatelem podle ZVZ, nemá žádný vliv na jeho postavení v zadávacím řízení, pokud nejsou splněny podmínky pro použití výjimky podle § 18 odst. 1 písm. k) ZVZ (které v daném případě splněny nejsou).
Pro možnost přímého zadání veřejné zakázky bez zadávacího řízení je třeba splnit veškeré podmínky stanovené v § 18 odst. 1 písm. j) ZVZ. Jednou ze stanovených podmínek je podmínka výkonu převážné části své činnosti ve prospěch veřejného zadavatele, který subjekt založil nebo zřídil. Tuto podmínku je však třeba vykládat ve světle příslušných rozhodnutí Evropského soudního dvora, zejména rozsudku C-340/04 Carbotermo, který byl vydán až po publikaci ZVZ ve Sbírce zákonů ČR a který proto není v textu ZVZ dosud zohledněn. Z tohoto rozsudku vyplývá, že subjekt musí vykonávat téměř veškerou svoji činnost ve prospěch veřejného zadavatele, přičemž jakákoliv jiná činnost musí mít pouze nahodilý a okrajový charakter. Pokud tedy společnost vykonává vedle činnosti pro předmětného zadavatele plánovitě ještě jinou činnost, je třeba na ni pohlížet jako na standardního soutěžitele, který se musí o veřejné zakázky ucházet v zadávacích řízeních.
Pro možnost přímého zadání veřejné zakázky bez zadávacího řízení je třeba splnit veškeré podmínky stanovené v § 18 odst. 1 písm. j) ZVZ. Jednou ze stanovených podmínek je podmínka výkonu převážné části své činnosti ve prospěch veřejného zadavatele, který subjekt založil nebo zřídil. Tuto podmínku je však třeba vykládat ve světle příslušných rozhodnutí Evropského soudního dvora, zejména rozsudku C-340/04 Carbotermo, který byl vydán až po publikaci ZVZ ve Sbírce zákonů ČR a který proto není v textu ZVZ dosud zohledněn. Z tohoto rozsudku vyplývá, že subjekt musí vykonávat téměř veškerou svoji činnost ve prospěch veřejného zadavatele, přičemž jakákoliv jiná činnost musí mít pouze nahodilý a okrajový charakter. Pokud tedy společnost vykonává vedle činnosti pro předmětného zadavatele plánovitě ještě jinou činnost, je třeba na ni pohlížet jako na standardního soutěžitele, který se musí o veřejné zakázky ucházet v zadávacích řízeních.