09 Zář
Vysoká nabídková cena
Dobrý den,
zadavatel použil zjednodušené podlimitní řízení pro zadání podlimitní veřejné zakázky na stavební práce. Obdržel dvě nabídky, z nichž u jedné byla nabídková cena 10,5 mil. Kč. Musí se tato nabídka vyloučit a soutěž zrušit?
Velice Vám děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Dobrý den,
v úvodu odpovědi na Váš dotaz je třeba nejprve vymezit rozdíly mezi předpokládanou hodnotou veřejné zakázky a nabídkovou cenou předloženou uchazečem v rámci nabídky.
Předpokládanou hodnotou se pro účely zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“) rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku bez DPH, kterou zadavatel stanoví na základě údajů o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění, a to za předpokladu, že takové údaje má k dispozici. Pokud takovou možnost nemá, stanoví předpokládanou hodnotu na základě průzkumu trhu, případně jiným vhodným způsobem. Odhad předpokládané hodnoty veřejné zakázky by měl co nejvíce odpovídat ceně plnění veřejné zakázky, za kterou je možné příslušné plnění v daném čase pořídit na relevantním trhu. Zadavatelem stanovená výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky (nikoliv tedy výše nabídkové ceny) je pak určující pro volbu jednotlivých typů zadávacích řízení, kdy (zjednodušeně řečeno) platí, že čím je vyšší předpokládaná hodnota veřejné zakázky, tím přísnější je i procedura spojená s jejím zadáním.
Co se týká nabídkové ceny, ZVZ nestanoví zadavateli povinnost určit cenový „strop“ ve vztahu k nabídkové ceně. Nabídková cena je kromě jiného odvislá od situace na relevantním trhu a může být tedy ve skutečnosti vyšší, nebo naopak nižší než předpokládaná hodnota veřejné zakázky. V této souvislosti je však důležité zmínit, že zadavatel má, a to zejména z důvodu hospodárnosti, možnost v zadávací dokumentaci stanovit maximální přípustnou nabídkovou cenu.
Z Vašeho dotazu není patrné, zda zadavatel v zadávací dokumentaci maximální přípustnou výši nabídkové ceny stanovil či nikoliv. V případě, že tak učinil a nabídková cena uchazeče překročila maximální stanovenou hodnotu, musí zadavatel dle § 76 odst. 1 ZVZ takovou nabídku vyřadit pro nesplnění podmínek zadávací dokumentace. Uchazeče, jehož nabídka byla vyřazena, zadavatel bezodkladně vyloučí z účasti v zadávacím řízení. Pakliže po posouzení nabídek zbyde k hodnocení pouze jedna nabídka, postupuje zadavatel dle § 84, odst. 1 písm. e) ZVZ a zadávací řízení bez zbytečného odkladu zruší.
Naopak, pokud zadavatel maximální přípustnou hodnotu nabídkové ceny nestanovil, skutečnost, že výše nabídkové ceny uvedené v nabídce převyšuje stanovenou předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, mu nebrání, aby v souladu se ZVZ přistoupil k dalším úkonům v rámci zadávacího řízení.
Ve Vámi popisovaném případě, kdy zadavatel obdržel nabídku s nabídkovou cenou převyšující předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, mohou, jak výše podrobně uvedeno, nastat obě výše uvedené situace, a to v závislosti na tom, zda zadavatel stanovil či nestanovil finanční „strop“ ve vztahu k nabídkové ceně. Pokud jej stanovil, nabídka bude vyřazena, uchazeč vyloučen a jestliže k hodnocení zbyde pouze jedna nabídka, bude zrušeno zadávací řízení, naopak pokud zadavatel „strop“ nestanovil, bude moci v souladu se ZVZ přistoupit k posuzování a hodnocení nabídek.
v úvodu odpovědi na Váš dotaz je třeba nejprve vymezit rozdíly mezi předpokládanou hodnotou veřejné zakázky a nabídkovou cenou předloženou uchazečem v rámci nabídky.
Předpokládanou hodnotou se pro účely zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“) rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku bez DPH, kterou zadavatel stanoví na základě údajů o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění, a to za předpokladu, že takové údaje má k dispozici. Pokud takovou možnost nemá, stanoví předpokládanou hodnotu na základě průzkumu trhu, případně jiným vhodným způsobem. Odhad předpokládané hodnoty veřejné zakázky by měl co nejvíce odpovídat ceně plnění veřejné zakázky, za kterou je možné příslušné plnění v daném čase pořídit na relevantním trhu. Zadavatelem stanovená výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky (nikoliv tedy výše nabídkové ceny) je pak určující pro volbu jednotlivých typů zadávacích řízení, kdy (zjednodušeně řečeno) platí, že čím je vyšší předpokládaná hodnota veřejné zakázky, tím přísnější je i procedura spojená s jejím zadáním.
Co se týká nabídkové ceny, ZVZ nestanoví zadavateli povinnost určit cenový „strop“ ve vztahu k nabídkové ceně. Nabídková cena je kromě jiného odvislá od situace na relevantním trhu a může být tedy ve skutečnosti vyšší, nebo naopak nižší než předpokládaná hodnota veřejné zakázky. V této souvislosti je však důležité zmínit, že zadavatel má, a to zejména z důvodu hospodárnosti, možnost v zadávací dokumentaci stanovit maximální přípustnou nabídkovou cenu.
Z Vašeho dotazu není patrné, zda zadavatel v zadávací dokumentaci maximální přípustnou výši nabídkové ceny stanovil či nikoliv. V případě, že tak učinil a nabídková cena uchazeče překročila maximální stanovenou hodnotu, musí zadavatel dle § 76 odst. 1 ZVZ takovou nabídku vyřadit pro nesplnění podmínek zadávací dokumentace. Uchazeče, jehož nabídka byla vyřazena, zadavatel bezodkladně vyloučí z účasti v zadávacím řízení. Pakliže po posouzení nabídek zbyde k hodnocení pouze jedna nabídka, postupuje zadavatel dle § 84, odst. 1 písm. e) ZVZ a zadávací řízení bez zbytečného odkladu zruší.
Naopak, pokud zadavatel maximální přípustnou hodnotu nabídkové ceny nestanovil, skutečnost, že výše nabídkové ceny uvedené v nabídce převyšuje stanovenou předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, mu nebrání, aby v souladu se ZVZ přistoupil k dalším úkonům v rámci zadávacího řízení.
Ve Vámi popisovaném případě, kdy zadavatel obdržel nabídku s nabídkovou cenou převyšující předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, mohou, jak výše podrobně uvedeno, nastat obě výše uvedené situace, a to v závislosti na tom, zda zadavatel stanovil či nestanovil finanční „strop“ ve vztahu k nabídkové ceně. Pokud jej stanovil, nabídka bude vyřazena, uchazeč vyloučen a jestliže k hodnocení zbyde pouze jedna nabídka, bude zrušeno zadávací řízení, naopak pokud zadavatel „strop“ nestanovil, bude moci v souladu se ZVZ přistoupit k posuzování a hodnocení nabídek.