18 Dub
Vyloučení uchazeče před zahájením elelktronické aukce
Dobrý den,
veřejný zadavatel – město ve veřejné zakázce zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení vyloučil 2 uchazeče po předběžném hodnocení nabídek před zahájením elektronické aukce pro nesplnění zadávacích podmínek. Vlastní elektronickou aukci se zbývajícími uchazeči zadavatel provedl bezprostředně po odeslání rozhodnutí o vyloučení, aniž by vyčkal zákonné lhůty pro podání námitek proti vyloučení ze zadávacího řízení a případně dál rozhodl o podaných námitkách. V § 97 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb. je uvedeno: “Po předběžném hodnocení zadavatel vyzve všechny uchazeče, kteří nebyli v rámci předběžného hodnocení vyloučeni, aby podali nové aukční hodnoty do elektronické aukce”. Lze si tedy toto ustanovení vykládat i takovým způsobem, že vyloučený uchazeč již nemá šanci se proti rozhodnutí o vyloučení bránit a nebo má zadavatel povinnost před zahájením vlastní elektronické aukce v souladu se zákonem vyřešit vyloučení uchazečů s ohledem na veškeré zákonné postupy vč. lhůt (podání námitky, rozhodnutí o námitce, návrh na přezkoumání úkonů zadavatele k ÚOHS) a teprve potom zahájit elektronickou aukci. Ze znění zákona je jednoznačné, že námitku lze podat proti všem úkonům zadavatele a tato námitka musí být vyřízena v souladu se zákonem. Jaký tedy bude další postup, pokud by musel vyloučeného uchazeče do zadávacího řízení vrátit a nebo se v takovém případě zadávací řízení automaticky ruší a vypisuje se nové zadávací řízení?
Děkuji za odpověď.
veřejný zadavatel – město ve veřejné zakázce zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení vyloučil 2 uchazeče po předběžném hodnocení nabídek před zahájením elektronické aukce pro nesplnění zadávacích podmínek. Vlastní elektronickou aukci se zbývajícími uchazeči zadavatel provedl bezprostředně po odeslání rozhodnutí o vyloučení, aniž by vyčkal zákonné lhůty pro podání námitek proti vyloučení ze zadávacího řízení a případně dál rozhodl o podaných námitkách. V § 97 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb. je uvedeno: “Po předběžném hodnocení zadavatel vyzve všechny uchazeče, kteří nebyli v rámci předběžného hodnocení vyloučeni, aby podali nové aukční hodnoty do elektronické aukce”. Lze si tedy toto ustanovení vykládat i takovým způsobem, že vyloučený uchazeč již nemá šanci se proti rozhodnutí o vyloučení bránit a nebo má zadavatel povinnost před zahájením vlastní elektronické aukce v souladu se zákonem vyřešit vyloučení uchazečů s ohledem na veškeré zákonné postupy vč. lhůt (podání námitky, rozhodnutí o námitce, návrh na přezkoumání úkonů zadavatele k ÚOHS) a teprve potom zahájit elektronickou aukci. Ze znění zákona je jednoznačné, že námitku lze podat proti všem úkonům zadavatele a tato námitka musí být vyřízena v souladu se zákonem. Jaký tedy bude další postup, pokud by musel vyloučeného uchazeče do zadávacího řízení vrátit a nebo se v takovém případě zadávací řízení automaticky ruší a vypisuje se nové zadávací řízení?
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
veřejný zadavatel je povinen bezodkladně vyloučit ze zadávacího řízení uchazeče, jehož nabídka byla v souladu s § 76 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) hodnotící komisí vyřazena (to samozřejmě platí za předpokladu, že hodnotící komise postupovala v souladu se ZVZ; v případě, že veřejný zadavatel zjistí, že hodnotící komise nepostupovala v souladu se ZVZ, je zadavatel povinen sjednat nápravu). Podle § 110 odst. 4 má uchazeč (stěžovatel) právo podat námitky proti vyloučení ze zadávacího řízení, a to ve lhůtě 10 dnů (v případě zjednodušeného podlimitního řízení) ode dne doručení rozhodnutí o vyloučení z účasti v zadávacím řízení. Rozsah a způsob podání námitek upravují ustanovení § 110 ZVZ.
Pokud ve Vašem případě zadavatel vyloučil uchazeče na základě nesplnění zadávacích podmínek dle § 76 odst. 1 ZVZ, je povinen v souladu s § 76 odst. 6 ZVZ odeslat tomuto uchazeči písemné oznámení o vyloučení společně s odůvodněním svého rozhodnutí. Samotná elektronická aukce je zahájena pouze s uchazeči, kteří nebyli na základě předběžného hodnocení vyloučeni ze zadávacího řízení. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že vyloučený uchazeč může do 10 dnů ode dne doručení rozhodnutí o vyloučení z účasti v zadávacím řízení podat proti tomuto rozhodnutí námitky. V souladu s § 81 odst. 3 ZVZ totiž nelze takového uchazeče považovat za vyloučeného s konečnou platností. Stále je dotčeným uchazečem, kterému musí být odesláno oznámení o výběru nejvhodnější nabídky (proti kterému lze taktéž podat námitky). Zadavatel tedy nemusí před zahájením elektronické aukce vyčkávat než budou uchazeči vyloučeni s konenčou platností.
Zadavatel přezkoumá podané námitky v plném rozsahu a do 10 dnů od obdržení námitek odešle stěžovateli písemné rozhodnutí o tom, zda námitkám vyhovuje či nikoli společně s uvedením důvodu. Postup zadavatele při přezkoumání námitek upravují jednotlivá ustanovení § 111 ZVZ, přičemž ustanovení § 113 až § 114 ZVZ pak vymezují řízení o přezkoumání úkonů zadavatele v případě, kdy je stěžovatelem podán proti činnosti zadavatele návrh na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Zjistí-li zadavatel v průběhu řízení, že některým úkonem porušil zákon, je povinen přijmout opatření k jeho nápravě i v případě, kdy proti takovému úkonu neobdržel námitky. O přijetí nápravného opatření je povinen informovat všechny uchazeče či zájemce. Přijaté opatření bude záviset na vadnosti úkonu; v některých případech může spočívat až v nutnosti zrušit řízení.
V případě, že zadavatel zjistí, že hodnotící komise porušila postup stanovený ZVZ, rozhodne v souladu s § 79 odst. 5 ZVZ o novém posouzení a hodnocení nabídek. Pro nové posouzení a hodnocení ustanoví jinou komisi, případně provede nové posouzení a hodnocení sám. Podle § 80 odst. 1 pak zpracuje zprávu o posouzení a hodnocení nabídek.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že i v případě použití elektronické aukce je uchazeč oprávněn podat proti úkonům zadavatele námitky. Pokud by bylo vyloučení uchazeče shledáno za chybné, je povinností zadavatele zrušit veškeré neoprávněné kroky, rozhodnutí o vyloučení uchazeče ze zadávacího řízení by bylo zrušeno, zadávací řízení by bylo navráceno do fáze, kde nastala chyba a postup by byl opakován, nyní však již v souladu se ZVZ. Elektronická aukce by se tedy konala opakovaně, nově za účasti uchazeče, který byl původním rozhodnutím vyloučen ze zadávacího řízení.