05 Lis
Výjimky ze zákona
Dobrý den,
můj dotaz směřuje na výjimky z působnosti Zákona o veřejných zakázkách. Dle § 18 (1) písm e) zadavatel není povinnen zadávat podle zákona veřejné zakázky, jestliže jejich předmětem je poskytnutí veřejnému zadavateli osobou, která vykonává podstatnou část své činnosti ve prospěch tohoto veřejného zadavatele a ve které má veřejný zadavatel výlučná majetková práva. Takže například město nemusí postupovat dle zákona zadává-li zakázky společnosti kterou 100% vlastní. Bude však zakázka platná když tato společnost uskuteční fůzi s jinou společností, která je vlastněna městem jen z 45% ? Zůstane zadána, ačkoliv ji bude plnit nadále subjekt, který není 100% vlastněný veřejným zadavatelem ? Neobešel by se takto zákon?
můj dotaz směřuje na výjimky z působnosti Zákona o veřejných zakázkách. Dle § 18 (1) písm e) zadavatel není povinnen zadávat podle zákona veřejné zakázky, jestliže jejich předmětem je poskytnutí veřejnému zadavateli osobou, která vykonává podstatnou část své činnosti ve prospěch tohoto veřejného zadavatele a ve které má veřejný zadavatel výlučná majetková práva. Takže například město nemusí postupovat dle zákona zadává-li zakázky společnosti kterou 100% vlastní. Bude však zakázka platná když tato společnost uskuteční fůzi s jinou společností, která je vlastněna městem jen z 45% ? Zůstane zadána, ačkoliv ji bude plnit nadále subjekt, který není 100% vlastněný veřejným zadavatelem ? Neobešel by se takto zákon?
Předem Vám velice děkuji za odpověď
Dobrý den,
ustanovení § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ uvádí, že zadavatel není povinen zadávat veřejné zakázky podle ZVZ, jestliže jejich předmětem je poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací veřejnému zadavateli osobou, která vykonává podstatnou část své činnosti ve prospěch tohoto veřejného zadavatele a ve které má veřejný zadavatel výlučná majetková práva; veřejný zadavatel má výlučná majetková práva v určité osobě, zejména pokud disponuje sám veškerými hlasovacími právy plynoucími z účasti v takové osobě, nebo pokud taková osoba má právo hospodařit s majetkem veřejného zadavatele, nemá vlastní majetek a výlučně veřejný zadavatel vykonává kontrolu nad hospodařením takové osoby. Z uvedeného ustanovení vyplývá, že tuto výjimku je možné využít pouze v případě, kdy má veřejný zadavatel výlučná majetková práva v dané osobě a výlučně vykonává kontrolu nad jejím hospodařením. Platí, že pokud by jakýkoliv podíl (i naprosto minimální) byl v soukromém vlastnictví, není naplněno kritérium kontroly, a tudíž nejsou splněny podmínky pro možnost využití výjimky in- house. Z Vašeho dotazu však vyplývá, že se tážete na situaci, kdy je veřejná zakázka zadána na základě výjimky uvedené v § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ určitému subjektu a až v průběhu realizace plnění této veřejné zakázky by tento subjekt chtěl fúzovat s jinou společností, která uvedené podmínky nesplňuje. V této souvislosti je nezbytné uvést, že pokud veřejnou zakázku získal interní subjekt zadavatele splňující podmínky pro využití výjimky in-house, do kterého po zadání zakázky vstoupil jiný subjekt (soukromý subjekt), který však nesplňuje uvedené podmínky, lze tento postup klasifikovat jako obcházení zákona. V souvislosti s touto problematikou je třeba upozornit na skutečnost, že pro rozhodnutí, zda se jedná o obcházení zákona či nikoliv, je třeba vždy posuzovat každý případ individuálně. Důležitou okolností je především skutečnost, zda zadavatel před zadáním veřejné zakázky věděl, případně mohl důvodně předpokládat, že k takovému sloučení dojde. Dále je třeba přihlédnout k dalším skutečnostem, např. zda-li se jednalo o jednorázové plnění či dlouhodobou činnost vykonávanou pro dodavatele, jak dlouho po uzavření smlouvy k předmětné fúzi došlo apod. Na závěr upozorňujeme, že jsme při zpracování naší odpovědi vycházeli toliko z předložených či dostupných podkladů a informací. Rovněž upozorňujeme, že naše stanovisko je nezávazné a nelze tedy předjímat případné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, případně soudů, v konkrétním případě.
ustanovení § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ uvádí, že zadavatel není povinen zadávat veřejné zakázky podle ZVZ, jestliže jejich předmětem je poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací veřejnému zadavateli osobou, která vykonává podstatnou část své činnosti ve prospěch tohoto veřejného zadavatele a ve které má veřejný zadavatel výlučná majetková práva; veřejný zadavatel má výlučná majetková práva v určité osobě, zejména pokud disponuje sám veškerými hlasovacími právy plynoucími z účasti v takové osobě, nebo pokud taková osoba má právo hospodařit s majetkem veřejného zadavatele, nemá vlastní majetek a výlučně veřejný zadavatel vykonává kontrolu nad hospodařením takové osoby. Z uvedeného ustanovení vyplývá, že tuto výjimku je možné využít pouze v případě, kdy má veřejný zadavatel výlučná majetková práva v dané osobě a výlučně vykonává kontrolu nad jejím hospodařením. Platí, že pokud by jakýkoliv podíl (i naprosto minimální) byl v soukromém vlastnictví, není naplněno kritérium kontroly, a tudíž nejsou splněny podmínky pro možnost využití výjimky in- house. Z Vašeho dotazu však vyplývá, že se tážete na situaci, kdy je veřejná zakázka zadána na základě výjimky uvedené v § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ určitému subjektu a až v průběhu realizace plnění této veřejné zakázky by tento subjekt chtěl fúzovat s jinou společností, která uvedené podmínky nesplňuje. V této souvislosti je nezbytné uvést, že pokud veřejnou zakázku získal interní subjekt zadavatele splňující podmínky pro využití výjimky in-house, do kterého po zadání zakázky vstoupil jiný subjekt (soukromý subjekt), který však nesplňuje uvedené podmínky, lze tento postup klasifikovat jako obcházení zákona. V souvislosti s touto problematikou je třeba upozornit na skutečnost, že pro rozhodnutí, zda se jedná o obcházení zákona či nikoliv, je třeba vždy posuzovat každý případ individuálně. Důležitou okolností je především skutečnost, zda zadavatel před zadáním veřejné zakázky věděl, případně mohl důvodně předpokládat, že k takovému sloučení dojde. Dále je třeba přihlédnout k dalším skutečnostem, např. zda-li se jednalo o jednorázové plnění či dlouhodobou činnost vykonávanou pro dodavatele, jak dlouho po uzavření smlouvy k předmětné fúzi došlo apod. Na závěr upozorňujeme, že jsme při zpracování naší odpovědi vycházeli toliko z předložených či dostupných podkladů a informací. Rovněž upozorňujeme, že naše stanovisko je nezávazné a nelze tedy předjímat případné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, případně soudů, v konkrétním případě.