23 Srp

Vyhrazené změny závazku

Dobrý den,
V rámci akce na Rekonstrukci technologie připravuji technické podklady – dokumentaci, výkazy výměr (VV) pro nadlimitní VŘ – typ jednací řízení s uveřejněním. Obracím se na Vás s dotazem, jakým způsobem, lze v praxi použít § 100 a § 222 zákona č. 134/2016 ze dne 19.duna 2016, který nabyl účinnosti k 1.10.2016.
Jde mi o to, že mám VV, kde jsou specifikovány jednotlivé položky jako množství, služby, stavební činnosti, technologie, ale při vlastní realizaci může z technických důvodů dojít ke změně množství za danou položku s tím, že neměníme charakter položky a ani vlastní rozsah a charakter VŘ – např. ve VV mám 10 kusů … ale ve skutečnosti budu potřebovat 12 ks nebo jenom 8 ks. Mám i termíny od kdy – do kdy se bude zakázka realizovat.
Mířím tím k tomu, že pokud bych použil ustanovení § 100 nemusel bych následně poměrně složitým způsobem vytvářet dodatky k SoD včetně vazby na registr smluv. Stačilo by mi, kdybych měl v SoD perfektně definováno, že hodnota prací nepřevyšuje 30 % z předpokládané ceny veřejné zakázky a mohl bych pouze změnit množství.
Bohužel je to novinka tohoto zákona a není k ní výkladová praxe, alespoň já jsem ji nikde nenašel, takže bych potřeboval nejlépe jakým způsobem § 100 aplikovat do praxe. Nejlepší by byl ukázkový příklad jak § 100 aplikovat do SoD.
Jste schopni mi poradit či pomoci, jak toto uvést do praxe ? Existuje prováděcí vyhláška k tomuto zákonu včetně praktický příkladů ?
S pozdravem a přáním hezkého dne
Ustanovení § 100 a § 222 se vztahuje primárně ke změnám závazku – tedy již uzavřené smlouvy. Tomu by měl odpovídat i průběh zadávacího řízení a hlavně zadávací dokumentace. Možnost měnit závazek není možnost se pojistit proti chybám v zadávací dokumentaci (tedy "co nedokážu popsat v předmětu zakázky si vyhradím jako změnu v průběhu realizace"), ale jde v případě § 100 o možné změny mechanismů smlouvy, které musí být jednoznačně vyhrazeny. Zadavatel se tak nesmí dostat do situace, kdy by ihned po uzavření smlouvy provedl změnu závazku (bez ohledu na formu takové změny) jen proto, protože ze zadávacího řízení vzešla nabídka v rozporu s podmínkami účasti, resp. zadávací dokumentací. Vyhrazeným změnám závazku podle § 100 odst.1 odpovídá např. inflační doložka, možné platby za jevy, které mohou nastat, ale zadavatel je nepředpokládá, nechce je, ale může k nim dojít (např. různé posuny termínů realizace, platby za různé situace, které nejsou standardní (hlídání stavby v případě zakonzervování stavby po určitou dobu, přestože to nebylo předpokládáno), změna ceny v případě změny legislativy (DPH, platy pracovníků dle tabulek, v oborech atp.), množství činnosti (vnější okolnosti mne donutí určitou činnost provést vícekrát, než je předpokládáno – např. sekání trávy), ale i způsob započtení množství do zakázky – např. objemové položky na stavbě – beton, množství hlíny v případech, kdy zadavatel neví, kolik množství bude potřeba odtěžit, kolik betonu bude potřeba skutečně zpracovat do základů stavby). Obecně platí, že změny musí být dopředu jasně popsány, změny mohou nastat, ale ke změnám nemusí vůbec dojít. Zadavatel ale nemůže stanovit, že si vyhrazuje možnou změnu v případě, že nějaké množství nějaké položky bude jiné, tak se dopočítá, aniž by konkrétně věděl, o jaké konkrétní položky se jedná. Takový způsob provádění změn závazku by byl v rozporu s principy zadávání a bylo by to obcházení zákona při zadávání veřejné zakázky. V případě § 222 lze provádět změny (píšete, že půjde o technologie – tedy pravděpodobně půjde o dodávky) např. podle odst. 4, kde zadavatel má k dispozici možnost měnit závazek do 10 % ze své vlastní vůle bez odůvodnění, případně pokud objektivně naplní podmínky odst. 5, tak do 50 % původní hodnoty závazku. V tomto případě ale skutečně musí odpovídat podmínkám, uvedeným v odst. 5. Vzhledem k možnosti zákona 134/2016 Sb. měnit závazek je nutné si uvědomit, že změna závazku se skutečně týká až situace po výběru dodavatele a uzavření smlouvy (proto se také jedná o změnu závazku), nikoliv o možnost zadavatele nezpracovat podmínky účasti, resp. zadávací podmínky do podoby takové, aby byla umožněna účast dodavatelů v zadávacím řízení, bez ohledu na to, zda stanovil vlastnosti předmětu veřejné zakázky odkazem na normy a technické dokumenty nebo požadavky na funkci a výkon.  S ohledem na skutečnost, že ve Vašem případě jde o jednací řízení s uveřejněním, máte možnost řadu okolností s účastníky zadávacího řízení projednat v rámci zadávacího řízení, případně využít § 33 – předběžné tržní konzultace.
Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
real working penis enlargement pills gladiator male enhancement pills reviews sex pills sold im local atl stores extenze male enhancement what does it do can you take nitroglycerin with a erectile dysfunction drugs chinese pills for male enhancement is viagra help to delay ejaculation high pump male enhancement male enhancement powder price are rhino 8 pills safe the best male enhancement pill of 2024 does viagra help neuropathy what vitamins can i take to help erectile dysfunction gnc best male sex pills lifetime keto acv gummies ingredients hormone balancing supplements for weight loss supplements that support weight loss true keto gummies reviews best weight loss supplements for thin women does biogen keto acv gummies work baking soda to burn belly fat teas that burn belly fat does jogging on the spot burn belly fat supplements for child weight loss cbd cooking products online whats the difference between delta 8 and delta 9 gummies 100 percent thc gummies om cbd vegan gummies free sample delta 9 gummies cbd gummies best dosage how many mg cbd cannabadiol for anxiety binoid delta 8 thc gummies pain alleviating cbd salve for skin highest quality cbd products to buy recommended dose for thc gummy bear trubliss cbd gummies free trial does purekana cbd gummies clean blood vessels el camino cbd gummies the nest cbd gummies limitless hemp gummies