05 Srp
Veřejné zakázky a nový občanský zákoník
Dobrý den,
v návaznosti na pomalu se blížící termín nabytí účinnosti občanského zákoníku ( od 1.1.2014), se dovoluji zeptat, jakým způsobem má zadavatel postupovat, pokud reálně hrozí, že smluvní vztah na základě předchozího zadávacího řízení by měl být uzavřen po 31.12.2013 ? Přechodná ustanovení nového občanského zákoníku tuto situaci ve vztahu k zadávání veřejných zakázek bohužel neřeší. Zadavatel však nemůže jako součást zadávacích podmínek přiložit dvě smlouvy jednu zpracovanou např. dle obchodního zákoníku (bude-li se smlouva uzavírat do 31.12.2013) a druhou podle novelizovaného ObčZ ( bude-li se smlouva uzavírat od 1.1.2014 dále). Je v této souvislosti plánována ještě nějaká úprava či metodika jak postupovat ze strany MMR ?
Děkujeme
Dobrý den,
Vámi nastíněný problém upravuje zákon č. 303/2013 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím rekodifikace soukromého práva v čl. 75, který v rámci přechodných ustanovení k zákonu č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) uvádí, že bylo-li přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zahájeno zadávací řízení, řídí se soukromá práva a povinnosti ze smlouvy uzavřené na základě tohoto zadávacího řízení, včetně práv a povinností z porušení této smlouvy, dosavadními právními předpisy, ledaže zadavatel v zadávacích podmínkách určí jinak. To nebrání ujednání stran, že se tato jejich soukromá práva a povinnosti budou řídit zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Z uvedeného přechodného ustanovení tedy vyplývá, že zahájí-li se zadávací řízení před účinností nového občanského zákoníku a v zadávacích podmínkách nebude určeno jinak, uzavře se smlouva na základě předmětného zadávacího řízení v intencích dosavadní právní úpravy a všechna soukromá práva a povinnosti, které ze smlouvy vyplývají, budou rovněž podléhat režimu právní úpravy účinné v době zahájení zadávacího řízení, stejně tak v případě porušení smlouvy bude postupováno dle dosavadní právní úpravy. Zadavatel však již nyní může v zadávacích podmínkách stanovit, že vzájemná soukromá práva a povinnosti plynoucí ze smlouvy se budou řídit zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Vámi nastíněný problém upravuje zákon č. 303/2013 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím rekodifikace soukromého práva v čl. 75, který v rámci přechodných ustanovení k zákonu č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) uvádí, že bylo-li přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zahájeno zadávací řízení, řídí se soukromá práva a povinnosti ze smlouvy uzavřené na základě tohoto zadávacího řízení, včetně práv a povinností z porušení této smlouvy, dosavadními právními předpisy, ledaže zadavatel v zadávacích podmínkách určí jinak. To nebrání ujednání stran, že se tato jejich soukromá práva a povinnosti budou řídit zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Z uvedeného přechodného ustanovení tedy vyplývá, že zahájí-li se zadávací řízení před účinností nového občanského zákoníku a v zadávacích podmínkách nebude určeno jinak, uzavře se smlouva na základě předmětného zadávacího řízení v intencích dosavadní právní úpravy a všechna soukromá práva a povinnosti, které ze smlouvy vyplývají, budou rovněž podléhat režimu právní úpravy účinné v době zahájení zadávacího řízení, stejně tak v případě porušení smlouvy bude postupováno dle dosavadní právní úpravy. Zadavatel však již nyní může v zadávacích podmínkách stanovit, že vzájemná soukromá práva a povinnosti plynoucí ze smlouvy se budou řídit zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
