04 Bře
Veřejná zakázka na exekutora
Vážení,
rád bych se zeptal, zda je nutné vypisovat veřejnou zakázku na služby exekutora, pokud veřejný zadavatel využívá jeho (případně více soudních exekutorů) služby pravidelně, přičemž v některých případech musí hradit zálohu na náklady exekučního řízení, a objem plnění by v průběhu čtyř let mohl přesáhnout limit pro zakázku malého rozsahu. Případně prosím o uvedení důvodu, proč veřejná zakázka vypisována být nemusí. Domnívám se však, že předmět plnění, tj. služby exekutora, ani nenaplňují definici pojmu veřejné zakázky dle ust. § 7 zákona o veřejných zakázkách.
Předem děkuji za Vaši odpověď.
rád bych se zeptal, zda je nutné vypisovat veřejnou zakázku na služby exekutora, pokud veřejný zadavatel využívá jeho (případně více soudních exekutorů) služby pravidelně, přičemž v některých případech musí hradit zálohu na náklady exekučního řízení, a objem plnění by v průběhu čtyř let mohl přesáhnout limit pro zakázku malého rozsahu. Případně prosím o uvedení důvodu, proč veřejná zakázka vypisována být nemusí. Domnívám se však, že předmět plnění, tj. služby exekutora, ani nenaplňují definici pojmu veřejné zakázky dle ust. § 7 zákona o veřejných zakázkách.
Předem děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den,
dle § 7 zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZVZ) je veřejnou zakázkou zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadávat podle ZVZ, musí být realizována na základě písemné smlouvy.
Podle § 28 zák. č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů vede exekuci ten exekutor, kterého v exekučním návrhu označí oprávněný a který je zapsán v rejstříku zahájených exekucí, přičemž tímto úkonem mezi exekutorem a oprávněným nedochází k uzavření smlouvy a ani se nejedná jak ze strany oprávněného tak ze strany exekutora o úplatné poskytnutí služeb.
Exekutor vykonává exekuční a další činnost, vymezenou v § 1 odst. (1) vyhl. č. 330/2001 Sb., o odměně a náhradách soudního exekutora, o odměně a náhradě hotových výdajů správce podniku a o podmínkách pojištění odpovědnosti za škody způsobené exekutorem, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "vyhláška") za odměnu, jejíž výše a způsob jejího určení se řídí vyhláškou. Exekutor může podle svého uvážení ve smyslu §12 odst. (1) vyhlášky požadovat zálohu na náklady exekuce, jejíž výši a lhůtu k jejímu složení určuje sám exekutor. Zálohu na náklady exekuce exekutor vyúčtuje jako účelně vynaložené náklady v souvislosti s vymáháním nároku oprávněného (vrátí oprávněnému z vymožené částky).
Proto, že základem pro určení odměny exekutora za exekuci ukládající zaplacení peněžité částky je předem neznámá výše exekutorem vymoženého plnění nezahrnujícího náklady exekuce a náklady oprávněného, nebylo by možné stanovit předem přepokládanou hodnotu a v souvislosti s tím rovněž nabídkovou cenu.
Vzhledem k tomu, že se nejedná o veřejnou zakázku ve smyslu ZVZ, neboť nejsou splněny její pojmové znaky (písemná smlouva mezi zadavatelem a exekutorem, úplatné poskytnutí služeb), není veřejný zadavatel povinen realizovat výběr exekutora podle ZVZ.