09 Dub
VZMR – jediná nabídka k hodnocení
Dobrý den, jedná se o zakázku malého rozsahu na využití odpadního tepla z kogenerační jednotky – výstavba teplovodu. Posuzujeme čtyři nabídky, z nichž tři nesplňují profesní kvalifikační předpoklad – požadovali jsme osvědčení o autorizaci dle zákona č. 360/1992 Sb. v oboru technika prostředí staveb, jedna nabídka obsahuje autorizaci v oboru pozemní stavby, další nabídka obsahuje oprávnění k montáži tlakových zařízení, oprávnění k revizím a zkouškám provozovaných tlakových zařízení a třetí nabídka certifikát odborné způsobilosti lepič plastů pro lepení potrubních systémů a osvědčení pro montáže a opravy vyhrazených plynových zařízení.
Dvě z těchto nabídek ještě nesplňují technický kvalifikační předpoklad dle § 56 odst. 3 písm. a) – seznam prací za posledních pět let a osvědčení objednatelů – alespoň 3 stavby v objemu min. 1,4 mil. Kč bez DPH.
Takže nám k hodnocení zbývá pouze jedna nabídka.
Nepochybili jsme při stanovení profesního kvalifikačního předpokladu a při posuzování nabídek? A může být zbylá jedna nabídka předána hodnotící komisí zadavateli a ten rozhodne o výběru této nabídky nebo musí být výběrové řízení zrušeno?
Předem děkuji za odpověď.
Dvě z těchto nabídek ještě nesplňují technický kvalifikační předpoklad dle § 56 odst. 3 písm. a) – seznam prací za posledních pět let a osvědčení objednatelů – alespoň 3 stavby v objemu min. 1,4 mil. Kč bez DPH.
Takže nám k hodnocení zbývá pouze jedna nabídka.
Nepochybili jsme při stanovení profesního kvalifikačního předpokladu a při posuzování nabídek? A může být zbylá jedna nabídka předána hodnotící komisí zadavateli a ten rozhodne o výběru této nabídky nebo musí být výběrové řízení zrušeno?
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den,
V případě druhého dotazu, který se týká zakázky malého rozsahu a jediné nabídky, splňující požadavky zadavatele, Vám sdělujeme následující:
Na základě obecné výjimky z působnosti zákona není podle § 18 odst. 5 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 55/2012 Sb. ze dne 31. ledna 2012 (dále jen „ZVZ“), zadavatel povinen zadávat veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR“) podle ZVZ. Výjimka podle výše zmíněného § 18 odst. 5 ZVZ představuje pouze možnost postupovat mimo režim ZVZ. Veřejný zadavatel je však povinen dodržet zásady uvedené v § 6 ZVZ (to jest zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace).
V dotčeném případě, kdy se jedná o zakázku malého rozsahu, zadavatel nemá povinnost zrušit bez zbytečného odkladu zadávací řízení podle § 84 odst. 1 písm. e) ZVZ. Povinnost zrušit bez zbytečného odkladu zadávací řízení podle § 84 odst. 1 písm. e) ZVZ se na něj rovněž nevztahuje, pokud zadavatel postupoval podle § 26 odst. 5 věty druhé ZVZ, tj. zahájil zadávání VZMR postupem platným pro zadávání podlimitní veřejné zakázky. Výjimka je pouze v případě, kdy vnitřní předpis organizace postupuje v přísnějším režimu, než který stanovuje zákon.
profesní kvalifikační předpoklady, které jsou vymezeny v §54 ZVZ slouží pro prokázání schopnosti plnit zakázku ze strany dodavatele. Veřejný zadavatel je oprávněn požadovat prokázání splnění pouze takové kvalifikace, která bezprostředně souvisí s předmětem veřejné zakázky, přičemž se vždy musí jednat o požadavky přiměřené předmětu a rozsahu veřejné zakázky. O diskriminační požadavky by se jednalo v případě, že by kvalifikační požadavky zadavatele byly stanoveny nepřiměřeně ve vztahu k předmětu a rozsahu veřejné zakázky. To platí i pro doklady, které zadavatel požaduje předložit jako důkaz o kvalifikaci dodavatele dle § 56 odst. 3 písm. a) ZVZ. Veřejný zadavatel je povinen postupovat v rámci zadávacího řízení dle §6 odstavec 1 ZVZ, tj. jednat transparentně, nediskriminačně a dodržovat zásadu rovného zacházení. Vzhledem k tomu, že neznáme Vámi popsanou problematiku podrobněji, není možné posoudit, zda jste profesní kvalifikační předpoklady stanovili správně. Pokud nemá dojít k diskriminačnímu jednání z Vaší strany, tzn. ze strany zadavatele, je nutné posoudit jaká profesní kvalifikace (autorizace) je pro plnění této VZ nezbytná, aby tyto předpoklady nebyly stanoveny neúměrně vysoko ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. V případě, kdy jsou kvalifikační předpoklady neúměrné k předmětu VZ a pokud mohou být stanoveny i jiné, jedná se o diskriminační jednání.
V případě druhého dotazu, který se týká zakázky malého rozsahu a jediné nabídky, splňující požadavky zadavatele, Vám sdělujeme následující:
Na základě obecné výjimky z působnosti zákona není podle § 18 odst. 5 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 55/2012 Sb. ze dne 31. ledna 2012 (dále jen „ZVZ“), zadavatel povinen zadávat veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR“) podle ZVZ. Výjimka podle výše zmíněného § 18 odst. 5 ZVZ představuje pouze možnost postupovat mimo režim ZVZ. Veřejný zadavatel je však povinen dodržet zásady uvedené v § 6 ZVZ (to jest zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace).
V dotčeném případě, kdy se jedná o zakázku malého rozsahu, zadavatel nemá povinnost zrušit bez zbytečného odkladu zadávací řízení podle § 84 odst. 1 písm. e) ZVZ. Povinnost zrušit bez zbytečného odkladu zadávací řízení podle § 84 odst. 1 písm. e) ZVZ se na něj rovněž nevztahuje, pokud zadavatel postupoval podle § 26 odst. 5 věty druhé ZVZ, tj. zahájil zadávání VZMR postupem platným pro zadávání podlimitní veřejné zakázky. Výjimka je pouze v případě, kdy vnitřní předpis organizace postupuje v přísnějším režimu, než který stanovuje zákon.