20 Říj
VZ rozdělená na části
Dobrý den, rád bych se touto cestou zeptal na Váš názor na dva dotazy týkající se způsobu jak postupovat v případě, kdy je VZ rozdělena na více samostatných částí. V prvním případě uchazeči podávají nabídky na plnění těchto jednotlivých částí. Konkrétně jde o možnost, kdy uchazeči podávají nabídky na více částí v jedné obálce (požadavky na kvalifikaci jsou u jednotlivých částí téměř totožné či totožné) a zadavatel tedy akceptuje podání dokladů k prokázání kvalifikace pouze v jednom vyhotovení (obálce) a uchazeči mají za povinnost v nabídce pouze samostatně ocenit jednotlivé částí nabídky ( samostatně ocení položkové rozpočty pro každou část, předloží samostatné sml. atd.) – tzn. že každý uchazeč podá pouze jednu obálku na níž označí na, které části nabídku podává. Jak ale postupovat v případě, že na jednu z částí bude podána pouze jedna nabídka avšak v obálce, v níž uchazeč zároveň podává nabídku i na jinou část, kam přišlo nabídek více? Zadavatel musí otevřít i tuto obálku ač ust. § 71 odst. 7 ZVZ říká, že v případě podání jediné nabídky se tato neotevírá? Nutit uchazeče, aby podávali nabídku vždy na každou část zakázky v samostatné obálce nám nepřijde jako vhodné, jelikož by beztak většina dokladů (kvalifikace aj.) byly totožné.
Druhá část mého dotazu zní: kolik dodavatelů má být min. zadavatelem na přímo osloveno písemnou výzvu ve zjednodušeném podlimitním řízení v případě VZ rozdělené na 2 části, kdy obě tyto části mají obdobný předmět plnění (zahradnické a a arboristické práce) postačuje výzvu zaslat 5 dodavatelům?
Předem děkuji za názor.
Dobrý den,
k Vašim dotazům, které se týkají veřejných zakázek rozdělených na více částí, sdělujeme následující:
K 1. dotazu:
Důvodem pro neotevírání obálky s jedinou nabídkou podle § 71 odst. 7 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) je následná povinnost zrušit zadávací řízení (až na v § 71 odst. 7 ZVZ uvedené výjimky). Pokud je veřejná zakázka rozdělena na více částí v souladu s § 98 ZVZ, přičemž dodavatelé podávají nabídky na všechny části veřejné zakázky v jedné obálce spolu s doklady k prokázání kvalifikace, tak je potřeba otevřít všechny obálky, které obsahují nabídky k těm částem veřejné zakázky, kde bylo podáno více nabídek (aby nedocházelo k diskriminaci některého dodavatele). Zadavatel obálky otevře a je-li to možné, oddělí jednotlivé nabídky. Nabídku, která byla ohledně některé části veřejné zakázky podaná jako jediná, uloží do samostatné obálky, kterou následně zalepí a bude archivovat v souladu s § 155 ZVZ, přičemž ohledně této části veřejné zakázky musí zadavatel postupovat v souladu s § 84 odst. 1 písm. e) ZVZ a zadávací řízení bez odkladu zrušit. Pokud jsou však nabídky např. sešité dohromady a tudíž je nelze od sebe oddělit, tak musí být zajištěno, že bude zachována absolutní důvěrnost této jediné nabídky. Celý postup musí být řádně zaprotokolován, aby byla dodržena zásada transparentnosti.
K 2. dotazu:
V § 98 odst. 4 ZVZ je stanoveno, že je-li veřejná zakázka rozdělena na části, vztahují se ustanovení tohoto zákona týkající se postupů zadavatele v zadávacím řízení na každou jednotlivou část. U každé části veřejné zakázky je tedy potřeba vyzvat nejméně 5 zájemců (dodavatelů) k podání nabídky a k prokázání kvalifikace. Není vyloučené vyzvat k oběma částem veřejné zakázky stejné zájemce, pokud se jedná o obdobný předmět plnění. Nicméně, s ohledem na § 38 odst. 3 ZVZ, který stanoví, že veřejný zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh zájemců, není-li to odůvodněno předmětem plnění veřejné zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, lze doporučit, aby v případě, že existuje širší okruh dodavatelů, které je možno oslovit, byli u jednotlivých částí veřejné zakázky vyzýváni jiní zájemci.
k Vašim dotazům, které se týkají veřejných zakázek rozdělených na více částí, sdělujeme následující:
K 1. dotazu:
Důvodem pro neotevírání obálky s jedinou nabídkou podle § 71 odst. 7 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) je následná povinnost zrušit zadávací řízení (až na v § 71 odst. 7 ZVZ uvedené výjimky). Pokud je veřejná zakázka rozdělena na více částí v souladu s § 98 ZVZ, přičemž dodavatelé podávají nabídky na všechny části veřejné zakázky v jedné obálce spolu s doklady k prokázání kvalifikace, tak je potřeba otevřít všechny obálky, které obsahují nabídky k těm částem veřejné zakázky, kde bylo podáno více nabídek (aby nedocházelo k diskriminaci některého dodavatele). Zadavatel obálky otevře a je-li to možné, oddělí jednotlivé nabídky. Nabídku, která byla ohledně některé části veřejné zakázky podaná jako jediná, uloží do samostatné obálky, kterou následně zalepí a bude archivovat v souladu s § 155 ZVZ, přičemž ohledně této části veřejné zakázky musí zadavatel postupovat v souladu s § 84 odst. 1 písm. e) ZVZ a zadávací řízení bez odkladu zrušit. Pokud jsou však nabídky např. sešité dohromady a tudíž je nelze od sebe oddělit, tak musí být zajištěno, že bude zachována absolutní důvěrnost této jediné nabídky. Celý postup musí být řádně zaprotokolován, aby byla dodržena zásada transparentnosti.
K 2. dotazu:
V § 98 odst. 4 ZVZ je stanoveno, že je-li veřejná zakázka rozdělena na části, vztahují se ustanovení tohoto zákona týkající se postupů zadavatele v zadávacím řízení na každou jednotlivou část. U každé části veřejné zakázky je tedy potřeba vyzvat nejméně 5 zájemců (dodavatelů) k podání nabídky a k prokázání kvalifikace. Není vyloučené vyzvat k oběma částem veřejné zakázky stejné zájemce, pokud se jedná o obdobný předmět plnění. Nicméně, s ohledem na § 38 odst. 3 ZVZ, který stanoví, že veřejný zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh zájemců, není-li to odůvodněno předmětem plnění veřejné zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, lze doporučit, aby v případě, že existuje širší okruh dodavatelů, které je možno oslovit, byli u jednotlivých částí veřejné zakázky vyzýváni jiní zájemci.