04 Úno
Subdodavatel v nabídce
Dobrý den. Můžete mi prosím potvrdit, že nelze ze zadávacího řízení vyloučit jinak po všech stránkách kvalifikačně způsobilé nabídky uchazečů A a B, když uchazeč A ve své nabídce uvedl subdodavatele, s jehož pomocí chce tento uchazeč A plnit určitou část předmětné veřejné zakázky, ale tento subdodavatel je současně uchazečem B a uchazeč B v nabídce uvedl subdodavatele, s jehož pomocí chce tento uchazeč B rovněž plnit určitou (jinou, nežli by plnil subdodavatel B pro uchazeče A) část předmětné veřejné zakázky, ale tento subdodavatel je současně uchazečem A. Podotýkám, že ani subdodavatel B v nabídce uchazeče A, ani subdodavatel A v nabídce uchazeče B, nejsou subdodavateli, kteří by oběma uchazečům poskytovali k plnění VZ jakékoliv určité věci, či práva, tzn., že nejsou pro žádného z uchazečů subdodavatelem z kvalifikačních důvodů. Za vaši brzkou a jednoznačnou odpověď předem děkuji a přeji příjemný den.
Dobrý den,
v zadávací dokumentaci může být podle § 44 odst. 6 ZVZ obsažen požadavek zadavatele na to, aby uchazeč ve své nabídce specifikoval části VZ, které má v úmyslu zadat jednomu nebo více subdodavatelům, a aby uvedl identifikační údaje každého subdodavatele. Zadavatel si může vyhradit požadavek, aby určitá věcně vymezená část plnění předmětu VZ byla plněna přímo dodavatelem a nikoliv jeho subdodavatelem – toto vymezení bude provedeno věcným vymezením části, kterou má plnit přímo dodavatel. Tento požadavek je pak nutné uvést rovněž v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení. Zadavatel však nesmí zcela vyloučit možnost plnit VZ prostřednictvím subdodavatele.
Ustanovení § 69 odst. 2 ZVZ stanoví, že „dodavatel, který podal nabídku v zadávacím řízení, nesmí být současně subdodavatelem, jehož prostřednictvím jiný dodavatel v tomtéž zadávacím řízení prokazuje kvalifikaci“.
V situaci, kterou popisujete, tedy v situaci, kdy jsou si dva uchazeči o veřejnou zakázku (dále jen „VZ“) navzájem subdodavateli pro odlišnou část předmětu stejné VZ a zároveň ani jeden z těchto uchazečů neprokazuje splnění části kvalifikace prostřednictvím subdodavatele ve smyslu § 51 odst. 4 ZVZ a je plně respektován požadavek ZVZ stanovený v ustanovení § 69 odst. 2, se jeví, že takovéto chování dodavatelů není v rozporu s konkrétním ustanovením ZVZ.
Dovolujeme si však upozornit, že jak jednání zadavatele, tak jednání dodavatelů, nesmí vést k podstatnému omezení hospodářské soutěže a mít tak nežádoucí vliv na výsledek zadávacího řízení. V této souvislosti by mohlo být v praxi například posuzováno, zda nedošlo k uzavření dohody narušující hospodářskou soutěž ve smyslu hlavy II zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Nad rámec dotazu si také dovolujeme doporučit věnovat dostatečnou pozornost obsahu smlouvy na VZ, která bude či byla uzavřena, jejíž součástí by také měla být pravidla pro užití subdodavatelů k plnění předmětné VZ.
Pro úplnost doplňujeme, že jsme do naší odpovědi nezahrnuli specifické zákonem stanovené postupy, které se použijí v případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti a dále postupy, které se týkají složení peněžní jistoty (§ 67 ZVZ), neboť jsme na základě znění Vašeho dotazu shledali, že tato specifika nejsou předmětem dotazu.
Závěrem si dovolujeme sdělit, že odbor veřejného investování na ministerstvu pro místní rozvoj je s ohledem na svou působnost a stanovenou gesci MMR oprávněn vyjádřit se pouze ke skutečnostem souvisejícím se stanovením výkladu ZVZ a zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, ve znění pozdějších předpisů. Dále upozorňujeme, že jsme při zpracování naší odpovědi vycházeli toliko z předložených či dostupných podkladů a informací.
Upozorňujeme, že naše stanovisko je nezávazné a nelze tedy předjímat případné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, případně soudů, v konkrétním případě. Dále upozorňujeme, že jsme při posuzování situace vycházeli toliko z předložených či dostupných podkladů a informací.
Lze uzavřít, že samotné důvody a souvislosti, které zmiňujete v dotazu, tedy z pohledu ZVZ neopravňují zadavatele k vyloučení dodavatele z účasti v zadávacím řízení.