07 Kvě
Stejný okruh zájemců
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, jak správně postupovat v situaci, kdy by bylo v krátké době za sebou či dokonce najednou vyhlášeno více zadávacích řízení na rekonstrukci různých ulic ve městě, které mají samostatné projektové dokumentace a na jednotlivé realizace jsou žádosti o dotace z různých dotačních titulů. Zadavatel nesmí vyzvat stejný okruh zájemců, ale v případě např. 3 vyhlášených řízení nemá povědomí o tolika zájemcích. Na školení nám bylo řečeno, že by mělo stačit obměnit v každém okruhu jednoho zájemce. Bylo by to dostačující? Dle nejen mého názoru, i když se změní pouze jeden zájemce už se nejedná o stejný okruh zájemců.
Děkuji za odpověď.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
na základě uvedených informací předpokládáme, že se jedná o několik veřejných zakázek zadávaných ve zjednodušeném podlimitním řízení dle ust. § 38 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění (dále jen „ZVZ“).
ZVZ přímo nedefinuje stejný okruh zájemců, nicméně každé ustanovení ZVZ musí být vykládáno s ohledem na základní zásady ZVZ uvedené v § 6 odst. 1 ZVZ, tedy zásady nediskriminace, transparentnosti a rovného zacházení, které mají zajistit odpovídající soutěžní prostřední při zadávacím řízení. Jedním za hlavních účelů těchto je zabránit tomu, aby z hospodářské soutěže (zadávacího řízení) byli vyloučeni ti zájemci, kteří jsou reálně schopni předmět plnění veřejné zakázky splnit a veřejným zadavatelem nejsou vyzýváni k podání nabídky pouze např. z důvodu, že veřejný zadavatel má zkušenosti s jím preferovaným okruhem dodavatelů.
S ohledem na výše uvedené lze uzavřít, že situace, kdy budou vyzývání neustále stejní zájemci s tím, že vždy změněn pouze jeden nebo dva vyzvaní a ostatní dodavatelé budou vyzíváni opakovaně, není v souladu s výše uvedenými zákonnými ustanoveními a takovým způsobem by zadavatel jednoznačně postupovat neměl.
Pokud zadavatel, jak uvádíte „nemá povědomí“ o tolika zájemcích, tak mu nic nebrání v tom aby, tyto zakázky zadal v otevřeném ne užším řízení podle § 21 odst. 1 písm. a) nebo b) ZVZ, kdy žádné zájemce přímo neoslovuje.
S ohledem na Váš dotaz, ve kterém uvádíte, že se jedná o situaci, kdy by bylo v krátké době za sebou či dokonce najednou vyhlášeno více zadávacích řízení na rekonstrukci různých ulic ve městě, které mají samostatné projektové dokumentace a na jednotlivé realizace jsou žádosti o dotace z různých dotačních titulů, je třeba, aby zadavatel dodržel zákaz dělení veřejných zakázek.
Při posuzování předmětu veřejné zakázky, resp. otázky, zda jde o jednu veřejnou zakázku nebo několik samostatných není rozhodné, zda jsou jednotlivá dílčí plnění (v tomto případě rekonstrukce různých ulic) financována z jiných dotačních titulů nebo zda mají samostatné projektové dokumentace, ale vždy musí být předmět veřejné zakázky, případně veřejných zakázek posouzen s hlediska věcné (funkční), místní a časové souvislost. Upozorňujeme Vás proto rovněž na ust. § 13 odst. 3 ZVZ, které stanoví, že zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v ust. § 12 ZVZ.
na základě uvedených informací předpokládáme, že se jedná o několik veřejných zakázek zadávaných ve zjednodušeném podlimitním řízení dle ust. § 38 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění (dále jen „ZVZ“).
ZVZ přímo nedefinuje stejný okruh zájemců, nicméně každé ustanovení ZVZ musí být vykládáno s ohledem na základní zásady ZVZ uvedené v § 6 odst. 1 ZVZ, tedy zásady nediskriminace, transparentnosti a rovného zacházení, které mají zajistit odpovídající soutěžní prostřední při zadávacím řízení. Jedním za hlavních účelů těchto je zabránit tomu, aby z hospodářské soutěže (zadávacího řízení) byli vyloučeni ti zájemci, kteří jsou reálně schopni předmět plnění veřejné zakázky splnit a veřejným zadavatelem nejsou vyzýváni k podání nabídky pouze např. z důvodu, že veřejný zadavatel má zkušenosti s jím preferovaným okruhem dodavatelů.
S ohledem na výše uvedené lze uzavřít, že situace, kdy budou vyzývání neustále stejní zájemci s tím, že vždy změněn pouze jeden nebo dva vyzvaní a ostatní dodavatelé budou vyzíváni opakovaně, není v souladu s výše uvedenými zákonnými ustanoveními a takovým způsobem by zadavatel jednoznačně postupovat neměl.
Pokud zadavatel, jak uvádíte „nemá povědomí“ o tolika zájemcích, tak mu nic nebrání v tom aby, tyto zakázky zadal v otevřeném ne užším řízení podle § 21 odst. 1 písm. a) nebo b) ZVZ, kdy žádné zájemce přímo neoslovuje.
S ohledem na Váš dotaz, ve kterém uvádíte, že se jedná o situaci, kdy by bylo v krátké době za sebou či dokonce najednou vyhlášeno více zadávacích řízení na rekonstrukci různých ulic ve městě, které mají samostatné projektové dokumentace a na jednotlivé realizace jsou žádosti o dotace z různých dotačních titulů, je třeba, aby zadavatel dodržel zákaz dělení veřejných zakázek.
Při posuzování předmětu veřejné zakázky, resp. otázky, zda jde o jednu veřejnou zakázku nebo několik samostatných není rozhodné, zda jsou jednotlivá dílčí plnění (v tomto případě rekonstrukce různých ulic) financována z jiných dotačních titulů nebo zda mají samostatné projektové dokumentace, ale vždy musí být předmět veřejné zakázky, případně veřejných zakázek posouzen s hlediska věcné (funkční), místní a časové souvislost. Upozorňujeme Vás proto rovněž na ust. § 13 odst. 3 ZVZ, které stanoví, že zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v ust. § 12 ZVZ.