02 Úno
Sčítací povinnost zadavatele
Dobrý den
chtěla bych Vás požádat informaci ve věci realizace veřejných zakázek – sčítací povinnost zadavatele v rámci projektu spolufinancovaného ze strukturálních fondů EU. V rámci realizace jednoho projektu máme např. vyhrazeno 1.300.000 Kč bez DPH na kancelářské potřeby, za dobu realizace projektu jsou u zadavatele realizovány 2 VZ. 1 VZ je realizována v roce 2012 s předpokládanou hodnotou 2. 200.000 Kč bez DPH v rámci zjednodušeného podlimitního řízení, přičemž projekt z této VZ čerpá, poté v roce 2013 je realizována další VZ s předpokládanou hodnotou 3.000.000 Kč bez DPH v rámci zjednodušeného podlimitního řízení. Vlnění z VZ v roce 2012 bylo vyčerpáno a zadavatel předpokládá v roce 2013 nové projekty, které budou plnění potřebovat. Při respektování sčítací povinnosti zadavatele v rámci jednoho projektu, je možné přijmout výše uvedené veřejné zakázky realizované v rámci zjednodušeného podlimitního řízení, když předpokládaná hodnota komodity v rámci projektu odpovídá veřejné zakázce malého rozsahu, nebo zadavatel musí i v rámci projektu sčítat předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, ze které bylo plnění poskytnuto, tedy aby zadavatel mohl čerpat plnění pro projekt i z druhé veřejné zakázky, musela by být tato realizována v otevřeném řízení, protože součet předpokládaných hodnot již neodpovídá podlimitnímu řízení?
Děkuji za poskytnuté informace
chtěla bych Vás požádat informaci ve věci realizace veřejných zakázek – sčítací povinnost zadavatele v rámci projektu spolufinancovaného ze strukturálních fondů EU. V rámci realizace jednoho projektu máme např. vyhrazeno 1.300.000 Kč bez DPH na kancelářské potřeby, za dobu realizace projektu jsou u zadavatele realizovány 2 VZ. 1 VZ je realizována v roce 2012 s předpokládanou hodnotou 2. 200.000 Kč bez DPH v rámci zjednodušeného podlimitního řízení, přičemž projekt z této VZ čerpá, poté v roce 2013 je realizována další VZ s předpokládanou hodnotou 3.000.000 Kč bez DPH v rámci zjednodušeného podlimitního řízení. Vlnění z VZ v roce 2012 bylo vyčerpáno a zadavatel předpokládá v roce 2013 nové projekty, které budou plnění potřebovat. Při respektování sčítací povinnosti zadavatele v rámci jednoho projektu, je možné přijmout výše uvedené veřejné zakázky realizované v rámci zjednodušeného podlimitního řízení, když předpokládaná hodnota komodity v rámci projektu odpovídá veřejné zakázce malého rozsahu, nebo zadavatel musí i v rámci projektu sčítat předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, ze které bylo plnění poskytnuto, tedy aby zadavatel mohl čerpat plnění pro projekt i z druhé veřejné zakázky, musela by být tato realizována v otevřeném řízení, protože součet předpokládaných hodnot již neodpovídá podlimitnímu řízení?
Děkuji za poskytnuté informace
Dobrý den,
zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), nevymezuje sčítací povinnost v rámci jednoho projektu. ZVZ se nezabývá projektem, jak je chápán projektovým managementem, ale veřejnou zakázkou. Veřejnou zakázkou je podle § 7 ZVZ zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejné zakázky se podle předmětu dělí na veřejné zakázky na dodávky (§ 8 ZVZ), veřejné zakázky na služby (§ 10 ZVZ) a veřejné zakázky na stavební práce (§ 9 ZVZ). Veřejné zakázky se podle výše jejich předpokládané hodnoty dělí na nadlimitní veřejné zakázky, podlimitní veřejné zakázky a veřejné zakázky malého rozsahu.
K zodpovězení v jakém zadávacím řízení měla být zakázka zadávána je/bylo nezbytné vymezit správně předmět tzv. jedné veřejné zakázky a stanovit její předpokládanou hodnotu.
Do jedné zakázky musí být zahrnuto spolu související plnění a v úvahu se berou zejména hlediska místní, urbanistická, funkční, časová, technologická a dále nakolik jsou součástí jediného záměru. Ve Vašem dotazu uvádíte příklad pořizování kancelářských potřeb. Zadavatel zadal v roce 2012 zakázku s předpokládanou hodnotou 2 200 000 Kč bez DPH a v roce 2013 zakázku s přepokládanou hodnotou 3 000 000 Kč bez DPH. Pořízené kancelářské potřeby byly využity ve Vašem projektu i v jiných projektech. Na základě této informace usuzujeme, že se jedná o běžné potřeby a proto při vymezení předmětu plnění převažuje hledisko věcné. Při stanovení předmětu tzv. jedné zakázky na běžné kancelářské potřeby není nutné brát v úvahu, nakolik budou pořízené předměty využity v projektu spolufinancovaném ze strukturálních fondů EU. Pouze pokud by tyto předměty vykazovaly výraznější specifické vlastnosti (např. z důvodů povinné publicity) bylo by možné považovat je za další tzv. jednu zakázku.
Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v ZVZ. Především je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období.
Zadávání veřejné zakázky na dodávky běžných kancelářských potřeb pro jednotlivé kalendářní roky považujeme za běžný postup, který odpovídá životnímu cyklu pořízených věcí i řízení finančních toků ve větších organizacích. Zmiňované zakázky byly podlimitní a při jejich zadávání mohlo být podle § 25 ZVZ postupováno ve zjednodušeném podlimitním řízení.
Jak uvádíte ve svém dotazu, Váš projekt je spolufinancován ze strukturálních fondů EU. Při posouzení nakolik budou výdaje na kancelářské potřeby, které vzešly ze zmiňovaných zakázek tzv. způsobilými výdaji, doporučujeme vycházet z rozhodnutí o poskytnutí dotace a případné nejasnosti konzultovat s poskytovatelem podpory.
K zodpovězení v jakém zadávacím řízení měla být zakázka zadávána je/bylo nezbytné vymezit správně předmět tzv. jedné veřejné zakázky a stanovit její předpokládanou hodnotu.
Do jedné zakázky musí být zahrnuto spolu související plnění a v úvahu se berou zejména hlediska místní, urbanistická, funkční, časová, technologická a dále nakolik jsou součástí jediného záměru. Ve Vašem dotazu uvádíte příklad pořizování kancelářských potřeb. Zadavatel zadal v roce 2012 zakázku s předpokládanou hodnotou 2 200 000 Kč bez DPH a v roce 2013 zakázku s přepokládanou hodnotou 3 000 000 Kč bez DPH. Pořízené kancelářské potřeby byly využity ve Vašem projektu i v jiných projektech. Na základě této informace usuzujeme, že se jedná o běžné potřeby a proto při vymezení předmětu plnění převažuje hledisko věcné. Při stanovení předmětu tzv. jedné zakázky na běžné kancelářské potřeby není nutné brát v úvahu, nakolik budou pořízené předměty využity v projektu spolufinancovaném ze strukturálních fondů EU. Pouze pokud by tyto předměty vykazovaly výraznější specifické vlastnosti (např. z důvodů povinné publicity) bylo by možné považovat je za další tzv. jednu zakázku.
Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v ZVZ. Především je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období.
Zadávání veřejné zakázky na dodávky běžných kancelářských potřeb pro jednotlivé kalendářní roky považujeme za běžný postup, který odpovídá životnímu cyklu pořízených věcí i řízení finančních toků ve větších organizacích. Zmiňované zakázky byly podlimitní a při jejich zadávání mohlo být podle § 25 ZVZ postupováno ve zjednodušeném podlimitním řízení.
Jak uvádíte ve svém dotazu, Váš projekt je spolufinancován ze strukturálních fondů EU. Při posouzení nakolik budou výdaje na kancelářské potřeby, které vzešly ze zmiňovaných zakázek tzv. způsobilými výdaji, doporučujeme vycházet z rozhodnutí o poskytnutí dotace a případné nejasnosti konzultovat s poskytovatelem podpory.