11 Dub

Rozšíření služeb

Prosím o zodpovězení následujícího dotazu:

Příspěvková organizace uzavřela smlouvu na dodávku služby (ostraha objektu) v roce 2003 na dobu neurčitou. V srpnu 2013 byl dodatkem změněn rozsah poskytovaných služeb (z důvodu otevření nového pavilonu), a to navýšením o jednoho pracovníka ostrahy a příslušný počet hodin. Dodatkem byla k 1. 9. 2013 sjednaná cena navýšena z částky 38 300 Kč bez DPH na 67 600 Kč bez DPH, tedy o 29 300 Kč bez DPH (za 48 měsíců dle §14 ZVZ o 1 406 400 Kč bez DPH). Příspěvková organizace vybrala uvedeného dodavatele pro rozšíření služby pouze na základě znalosti trhu doložené od 3 uchazečů.

Lze předpokládat, že příspěvková organizace nesplnila podmínky postupu výběru dodavatele v souladu se zák. č. 137/2006 sb., o veřejných zakázkách? Příspěvková organizace totiž argumentuje názorem právníka, „že vzhledem k existujícím smluvním vztahům na tyto služby, jež byly založeny na základě výsledků výběrového řízení dle dřívějšího zákona číslo 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a na základě dle tohoto výběrového řízení uzavřené smlouvy, nebylo třeba k předmětnému rozšíření vyhlašovat opětovně výběrové řízení dle stávajícího zákona o č. 137/2006 sb., o veřejných zakázkách.“ Domníváme se, že tento názor je mylný.

Děkujeme Vám za odpověď a přejeme pěkný den.

Dobrý den,
 
z Vašeho dotazu je zřejmé, že se jednalo o příspěvkovou organizaci, tedy ve smyslu § 2 odst. (2) písm. b) zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) veřejného zadavatele, na kterého se vztahuje ZVZ.
 
Předmět dodatku uzavřený v srpnu 2013 byl rozdílný od předmětu smlouvy uzavřené na dobu neurčitou v r. 2003, na základě předchozího výběrového řízení podle zák. č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, neboť předmětem dodatku ke smlouvě byla ostraha nového pavilonu, navýšení pracovníků ostrahy o jednoho pracovníka a příslušný počet hodin, což představovalo částku 1 406 400 Kč bez DPH při uzavření dodatku ke smlouvě na dobu neurčitou, navýšení ceny služeb o 29.300,-Kč bez DPH/měsíc, o kteroužto částku byla navýšena cena smlouvy z r. 2003.
 
V době uzavření dodatku ke smlouvě, tedy v srpnu 2013, platil ZVZ ve znění zák. č. 55/2012 Sb., kterým se mění zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, jehož účinnost nastala 1.4.2012 a podle kterého byl finanční limit veřejné zakázky malého rozsahu na služby nižší než 1 000 000 Kč bez DPH.

Ve Vámi zmiňovaném případě činila cena za předmět dodatku ke smlouvě 1 406 400 Kč bez DPH a jednalo se tudíž o podlimitní veřejnou zakázku podle ZVZ.

V § 82 odst. (7) ZVZ jsou formulována pravidla, za nichž může dojít ke změnám uzavřených smluv na plnění veřejné zakázky. Tato pravidla vycházejí z rozhodovací praxe Soudního dvora Evropské unie (zejména rozsudek C-454/06 Pressetext). Základním pravidlem je, že smlouvu na plnění veřejné zakázky lze měnit, pokud se jedná o změnu nepodstatnou. Zákonodárce v citovaném ustanovení uvádí, že rozšíření předmětu veřejné zakázky je podstatnou změnou. Ač je rozšíření předmětu veřejné zakázky podstatnou měnou, nevylučuje zadání veřejné zakázky na dodatečné služby v jednacím řízení bez uveřejnění (dále jen „JŘBU“) podle § 23 odst. (7) písm. a), b) ZVZ. Jedná se o výjimečné postupy, které lze použít pouze při splnění všech podmínek uvedených v odkazovaných ustanoveních ZVZ. Tam, kde podmínky pro zadání rozšiřujícího plnění v JŘBU nebudou splněny, bude nutné přistoupit k novému zadávacímu řízení.
V daném případě to znamená, že zadavatel posoudí rozšíření předmětu veřejné zakázky podle § 23 odst. (7)

• písm. a) ZVZ
• zda jde o dodatečné služby, které nebyly zahrnuty v původních zadávacích podmínkách a jejich potřeba vznikla v důsledku objektivně nepředvídaných okolností nebo jsou nezbytné pro poskytnutí původních služeb za předpokladu, že
1. dodatečné služby budou zadány témuž dodavateli;
2. dodatečné služby nemohou být technicky nebo ekonomicky odděleny od původní veřejné zakázky, pokud by oddělení způsobilo závažnou újmu zadavateli nebo ač je oddělení technicky a ekonomicky možné, jsou dodatečné služby nezbytné pro dokončení předmětu původní veřejné zakázky;
3. celkový rozsah dodatečných služeb nepřekročí 20% ceny původní veřejné zakázky.

• písm. b) ZVZ
• zda jde o nové služby spočívající v obdobných službách jako v původní veřejné zakázce za předpokladu, že
1. nové služby budou zadány témuž dodavateli;
2. původní veřejná zakázka byla zadána v otevřeném, užším nebo zjednodušeném podlimitním řízení;
3. v zadávacích podmínkách původního zadávacího řízení byla obsažena možnost zadat veřejnou zakázku na nové služby v JŘBU;
4. předpokládaná hodnota na nové služby byla zahrnuta do předpokládané hodnoty původní veřejné zakázky;
5. JŘBU bude zahájeno do 3 let ode dne uzavření smlouvy na původní veřejnou zakázku.
 
Z nám dostupných informací, vyplývajících z Vašeho dotazu, lze dovodit, že nejsou pravděpodobně naplněny podmínky pro postup zadavatele v JŘBU podle § 23 odst. (7) písm. b) ZVZ (zejména body 3.,4, 5.) ani pro postup podle § 23 odst. (7) písm. a) ZVZ (zejména bod 2.).

Uzavřela-li příspěvková organizace ke smlouvě z r. 2003, jejímž předmětem bylo poskytování služeb (ostraha objektu) na základě předchozího výběrového řízení podle zák. č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, dne 1.9.2013 dodatek na dobu neurčitou, protože byl změněn rozsah poskytovaných služeb z důvodu otevření nového pavilonu, rozšíření počtu pracovníků ostrahy o jednoho pracovníka a příslušný počet hodin, což představuje za 48 měsíců (dobu neurčitou) částku 1 406 400 Kč bez DPH pouze na základě znalosti trhu (oslovení 3 dodavatelů), pak se dopustila porušení ZVZ a je nutné ji zadat podle ZVZ.
 
Vzhledem k tomu, že příspěvková organizace nepostupovala podle ZVZ ve znění platném k srpnu 2013, dopustila se správního deliktu podle § 120 odst. (1) písm. a) ZVZ, za který lze uložit pokutu ve smyslu § 120 odst. (2) písm. a) ZVZ ve výši 10% ceny zakázky nebo do 20 000 000 Kč, nelze-li celkovou cenu veřejné zakázky zjistit.
Shora uvedená odpověď je v souladu s rozhodovací praxí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i Soudního dvora Evropské unie.
Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
independent study male enhancement order viagra 90 pills gnc enhanced male tablets bioscience cbd gummies ed cheapest place to buy extenze do penis growth pills work what natural vitamins help with erectile dysfunction power h male enhancement bluechew side effects erectile dysfunction medications covered by medicare dietoxone keto bhb gummies does kickboxing burn belly fat how do keto gummies work does burning belly fat make you fart what vegetables burn belly fat overnight number one rated weight loss supplement ketology keto gummies customer reviews subgenix keto gummies lifesource keto gummies sprints burn belly fat a cup of what burns belly fat scopes which is the best keto acv gummies which is the best apple cider vinegar gummies can warm water burn belly fat what weight loss supplement works the best jillian michaels weight loss supplements reviews does destiny keto gummies work top belly fat burning pills are apple cider vinegar gummies good do truly keto gummies work cbd gummies 210 mg cbd gummie tine to work cbd yuppie gummies five cbd gummies review cbd products congress sugar hi cbd gummies high cbd gummies usa cbd gummies 500 mg mashable shop cbd products superior wi americana thc gummies