Rozšíření služeb
Příspěvková organizace uzavřela smlouvu na dodávku služby (ostraha objektu) v roce 2003 na dobu neurčitou. V srpnu 2013 byl dodatkem změněn rozsah poskytovaných služeb (z důvodu otevření nového pavilonu), a to navýšením o jednoho pracovníka ostrahy a příslušný počet hodin. Dodatkem byla k 1. 9. 2013 sjednaná cena navýšena z částky 38 300 Kč bez DPH na 67 600 Kč bez DPH, tedy o 29 300 Kč bez DPH (za 48 měsíců dle §14 ZVZ o 1 406 400 Kč bez DPH). Příspěvková organizace vybrala uvedeného dodavatele pro rozšíření služby pouze na základě znalosti trhu doložené od 3 uchazečů.
Lze předpokládat, že příspěvková organizace nesplnila podmínky postupu výběru dodavatele v souladu se zák. č. 137/2006 sb., o veřejných zakázkách? Příspěvková organizace totiž argumentuje názorem právníka, „že vzhledem k existujícím smluvním vztahům na tyto služby, jež byly založeny na základě výsledků výběrového řízení dle dřívějšího zákona číslo 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a na základě dle tohoto výběrového řízení uzavřené smlouvy, nebylo třeba k předmětnému rozšíření vyhlašovat opětovně výběrové řízení dle stávajícího zákona o č. 137/2006 sb., o veřejných zakázkách.“ Domníváme se, že tento názor je mylný.
Děkujeme Vám za odpověď a přejeme pěkný den.
Ve Vámi zmiňovaném případě činila cena za předmět dodatku ke smlouvě 1 406 400 Kč bez DPH a jednalo se tudíž o podlimitní veřejnou zakázku podle ZVZ.
• písm. a) ZVZ
• zda jde o dodatečné služby, které nebyly zahrnuty v původních zadávacích podmínkách a jejich potřeba vznikla v důsledku objektivně nepředvídaných okolností nebo jsou nezbytné pro poskytnutí původních služeb za předpokladu, že
1. dodatečné služby budou zadány témuž dodavateli;
2. dodatečné služby nemohou být technicky nebo ekonomicky odděleny od původní veřejné zakázky, pokud by oddělení způsobilo závažnou újmu zadavateli nebo ač je oddělení technicky a ekonomicky možné, jsou dodatečné služby nezbytné pro dokončení předmětu původní veřejné zakázky;
3. celkový rozsah dodatečných služeb nepřekročí 20% ceny původní veřejné zakázky.
• písm. b) ZVZ
• zda jde o nové služby spočívající v obdobných službách jako v původní veřejné zakázce za předpokladu, že
1. nové služby budou zadány témuž dodavateli;
2. původní veřejná zakázka byla zadána v otevřeném, užším nebo zjednodušeném podlimitním řízení;
3. v zadávacích podmínkách původního zadávacího řízení byla obsažena možnost zadat veřejnou zakázku na nové služby v JŘBU;
4. předpokládaná hodnota na nové služby byla zahrnuta do předpokládané hodnoty původní veřejné zakázky;
5. JŘBU bude zahájeno do 3 let ode dne uzavření smlouvy na původní veřejnou zakázku.
Uzavřela-li příspěvková organizace ke smlouvě z r. 2003, jejímž předmětem bylo poskytování služeb (ostraha objektu) na základě předchozího výběrového řízení podle zák. č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, dne 1.9.2013 dodatek na dobu neurčitou, protože byl změněn rozsah poskytovaných služeb z důvodu otevření nového pavilonu, rozšíření počtu pracovníků ostrahy o jednoho pracovníka a příslušný počet hodin, což představuje za 48 měsíců (dobu neurčitou) částku 1 406 400 Kč bez DPH pouze na základě znalosti trhu (oslovení 3 dodavatelů), pak se dopustila porušení ZVZ a je nutné ji zadat podle ZVZ.