Rozdělení veřejné zakázky
mám na Vás dotaz ohledně zakázky na zpracování projektové dokumentace.
Zadavatel požaduje vyhlásit výběrové řízení na zpracování projektové dokumentace, ale pouze zatím v rozsahu pro územní řízení.
Chci se vás zeptat, zda-li musí zadavatel vyhlásit výběrové řízení na zpracování projektové dokumentace v celém rozsahu (tj. jak pro zpracování PD pro územní řízení, tak pro stavební řízení a prováděcí PD) nebo může pouze zadat výběrové řízení na zpracování projektu jen v rozsahu projektu na územní řízení?
Jde mi o to, aby zadavatel nebyl zpochybněn, že rozděluje zakázku, tak aby například snížil předpokládanou cenu zakázky. (podlimitní/nadlimitní zakázka).
A ještě jedna věc. Zpracování projektové dokumentace je výběrové řízení na služby nebo na dodávky?
Děkuji předem za odpověď
Ubiasová
Podle § 13 odst. 3) nesmí zadavatel rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v § 12 ZVZ.
S tím souvisí vymezení, co je možné považovat za jedinou veřejnou zakázku. Rozhodující je posouzení, zda v konkrétním případě lze konstatovat souvislost věcnou, geografickou, časovou a případně zda předmět plnění veřejné zakázky tvoří jeden funkční celek. Přitom musí zadavatel zvážit také předvídatelnost pořizovaných dodávek, služeb nebo stavebních prací.
Ustanovení odst. 8) § 13 ZVZ sleduje stejný cíl, tj. zabránit obcházení stanovených finančních limitů, i z druhé strany. Ukládá zadavateli povinnost při stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky nebo služby sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období (jednoho roku).
V odstavcích 3) a 8) § 13 ZVZ jde tedy o předmět nebo předpokládanou hodnotu veřejné zakázky.
Jinak je tomu v § 98 a v odstavci 4) § 13 ZVZ, kde se mluví také o rozdělení, ale tentokrát ne o rozdělení předmětu nebo předpokládané hodnoty, ale o rozdělení samotné veřejné zakázky na dílčí části. Připouští-li to povaha předmětu veřejné zakázky může zadavatel veřejnou zakázku (v tomto případě tedy ne její předmět) rozdělit na (dílčí) části. Jde stále ovšem o jednu veřejnou zakázku a může jít (ale nemusí, při dodržení zákazu dle § 13 odst. 3) i o jedno zadávací řízení. (Vyjma případů dle odst. 5 § 98 ZVZ)
Je tedy nutné odlišovat rozdělení veřejné zakázky na části od rozdělení předmětu veřejné zakázky. Zatímco při rozdělení předmětu veřejné zakázky dle odst. 3) § 13 ZVZ jde o to, že z jedné veřejné zakázky se v důsledku rozdělení stává dvě i více veřejných zakázek, při rozdělení veřejné zakázky na dílčí části jde i nadále o jednu veřejnou zakázku (jedno zadávací řízení), jejíž jednotlivé části mohou mít odlišný právní režim a ve výsledku (jednoho) zadávacího řízení mohou být na různé části uzavřeny smlouvy s různými dodavateli. Vždy s tím, jehož nabídka byla v té které části vyhodnocena jako nejvhodnější.
V případě, že je veřejná zakázka rozdělena na (dílčí) části, je zadavatel povinen při stanovení její předpokládané hodnoty sečíst předpokládané výše všech (dílčích) částí veřejné zakázky.
Zadavatel je povinen určit, zda se v konkrétním případě jedná o jednu veřejnou zakázku rozdělenou na (dílčí) části nebo více samostatných veřejných zakázek. V případě sporných (hraničních) případů je vhodnější sčítat předpokládané hodnoty veřejných zakázek a zadat veřejnou zakázku přísnějšími postupy dle ZVZ. Například tedy zadat (jednu) veřejnou zakázku jako nadlimitní než zadat dvě veřejné zakázky jako podlimitní.
Zpracování projektové dokumentace je služba.