25 Dub
Rozdělení VZ
Dobrý den, jsme příspěvková organizace ÚSC. Budeme provádět stavební práce, jejichž předpokládaná hodnota je cca 7,7 mil. Kč bez DPH. Vzhledem k tomu, že nejsme schopni zajistit v průběhu jednoho účetního období takovou sumu, chtěli bychom v jednom účetním období realizovat pouze část těchto prací (cca za 1,5 mil. Kč). Můžeme tedy vyhlásit VZMR, s tím, že zbylé práce by následovaly v dalších účetních obdobích?
Děkuji
Děkuji
Dobrý den,
jestliže byla předpokládaná hodnota veřejné zakázky na stavební práce stanovena ve výši 7,7 mil. Kč bez DPH, pak se podle § 12 odst. 2 ZVZ jedná o podlimitní veřejnou zakázku (nikoli veřejnou zakázku malého rozsahu). Podlimitní veřejnou zakázku je veřejný zadavatel povinen zadávat podle postupů stanovených v ZVZ v některém z druhů zadávacích řízení (viz § 21 ZVZ).
jestliže byla předpokládaná hodnota veřejné zakázky na stavební práce stanovena ve výši 7,7 mil. Kč bez DPH, pak se podle § 12 odst. 2 ZVZ jedná o podlimitní veřejnou zakázku (nikoli veřejnou zakázku malého rozsahu). Podlimitní veřejnou zakázku je veřejný zadavatel povinen zadávat podle postupů stanovených v ZVZ v některém z druhů zadávacích řízení (viz § 21 ZVZ).
Pokud jde o předem známou skutečnost, že zadavatel nedisponuje potřebným množstvím finančních prostředků pro zadání a/nebo realizaci předmětné veřejné zakázky (dále jen „VZ“) v jednom účetním období a má v úmyslu nechat realizovat v jednom účetním období pouze část stavebních prací a zbývající práce v dalších účetních obdobích, sdělujeme následující.
I.
Existuje-li nejistota ve věci dostatku finančních prostředků na úhradu poskytnutého plnění VZ, obecně lze doporučit uskutečnění soutěže o VZ s tím, že zadavatel může zvolit dílčí plnění VZ. Přitom k části VZ, u níž nemá jistotu ohledně jejího financování, si může jako jednu z obchodních podmínek ve smlouvě vyhradit možnost zrušení této části VZ, pokud na ni v budoucnu neobdrží finanční prostředky. Analogicky je možné uplatnit takovou obchodní podmínku ve smlouvě vůči celému plnění VZ.
Existuje-li nejistota ve věci dostatku finančních prostředků na úhradu poskytnutého plnění VZ, obecně lze doporučit uskutečnění soutěže o VZ s tím, že zadavatel může zvolit dílčí plnění VZ. Přitom k části VZ, u níž nemá jistotu ohledně jejího financování, si může jako jednu z obchodních podmínek ve smlouvě vyhradit možnost zrušení této části VZ, pokud na ni v budoucnu neobdrží finanční prostředky. Analogicky je možné uplatnit takovou obchodní podmínku ve smlouvě vůči celému plnění VZ.
II.
Pomocí vhodného stanovení smluvních podmínek lze také „rozfázovat“ realizaci plnění VZ a platby do jednotlivých fází (vymezených částí plnění) v jednotlivých účetních obdobích (stanovit harmonogram).
Pomocí vhodného stanovení smluvních podmínek lze také „rozfázovat“ realizaci plnění VZ a platby do jednotlivých fází (vymezených částí plnění) v jednotlivých účetních obdobích (stanovit harmonogram).
IV.
Dále je možné – připouští-li to povaha předmětu VZ – rozdělit VZ na části ve smyslu § 98 ZVZ – u této volby si však dovolujeme upozornit na povinnost zadavatele uvést v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení, zda je dodavatel oprávněn podat nabídku na všechny či některé části veřejné zakázky nebo jen na jednu část VZ.
Dále je možné – připouští-li to povaha předmětu VZ – rozdělit VZ na části ve smyslu § 98 ZVZ – u této volby si však dovolujeme upozornit na povinnost zadavatele uvést v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení, zda je dodavatel oprávněn podat nabídku na všechny či některé části veřejné zakázky nebo jen na jednu část VZ.
V.
V některých případech je možné uplatnit opční právo podle § 99 ZVZ, zadavatel však není oprávněn využít opčního práva v případech stanovených v § 99 odst. 3 ZVZ.
V některých případech je možné uplatnit opční právo podle § 99 ZVZ, zadavatel však není oprávněn využít opčního práva v případech stanovených v § 99 odst. 3 ZVZ.
Lze shrnout, že s odkazem na poskytnuté informace by zadavatelem zamýšlené využití obecné výjimky z působnosti zákona, tj. postup podle § 18 odst. 5 ZVZ, nebylo souladné s požadavky ZVZ.
Pro úplnost si dovolujeme upozornit, že stavební práce, které hodlá veřejný zadavatel pořizovat, nedoporučujeme zadávat jako několik samostatných VZ malého rozsahu zadávaných tzv. mimo režim ZVZ, a sice s odkazem na požadavek § 13 odst. 3 ZVZ (zadavatel nesmí rozdělit předmět VZ tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v ZVZ).
K problematice zadávání VZ uveřejnilo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR na Portálu o veřejných zakázkách a koncesích (http://www.portal-vz.cz) Metodiku zadávání veřejných zakázek (právní stav k 1. 1. 2014). V metodice naleznete podrobné postupy popisující možnosti zadávání podlimitních veřejných zakázek, které Vám mohou posloužit při Vaší práci. Místo uložení metodiky na portálu: Jak na zadávání veřejných zakázek – Metodiky / stanoviska.
Dovolujeme si upozornit, že naše odpověď byla zpracována toliko na základě informací poskytnutých tazatelem. Toto stanovisko je nezávazným právním výkladem. Závazné stanovisko může poskytnout při přezkumu konkrétního případu orgán dohledu – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Závazný výklad ZVZ v případě sporu podává pouze nezávislý soud.