22 Srp
Princip rotace u rámcové smlouvy
Dobrý den,
chtěla bych Vás požádat o laskavé upřesnění a vysvětlení zadávání veřejné zakázky na základě rámcové smlouvy. Jedná se konkrétně o § 92 odst. 2 písm. b) ZVZ princip rotace. V zákoně je uvedeno, že tento způsob výběru může být zadavatelem použit pouze ve zvlášť odůvodněných případech s ohledem na povahu předmětu plnění rámcové smlouvy, zejména je-li plnění zcela či částečně stanoveno na základě zvláštního právního předpisu. Můžete prosím přesně specifikovat, proč ho lze použít pouze v odůvodněných případech (v komentářích k ZVZ je uvedeno, že se jedná např. o služby znalce) a z jakých důvodů jej nelze využít bez omezení? V případě, že jej zadavatel využije i v neodůvodněných případech, hrozí ze strany ÚOHS postih? Rozhodl již úřad někdy v této věci tzn. neodůvodněného použití principu rotace?.
Předem děkuji za odpověď na můj dotaz.
S pozdravem a přáním hezkého dne
chtěla bych Vás požádat o laskavé upřesnění a vysvětlení zadávání veřejné zakázky na základě rámcové smlouvy. Jedná se konkrétně o § 92 odst. 2 písm. b) ZVZ princip rotace. V zákoně je uvedeno, že tento způsob výběru může být zadavatelem použit pouze ve zvlášť odůvodněných případech s ohledem na povahu předmětu plnění rámcové smlouvy, zejména je-li plnění zcela či částečně stanoveno na základě zvláštního právního předpisu. Můžete prosím přesně specifikovat, proč ho lze použít pouze v odůvodněných případech (v komentářích k ZVZ je uvedeno, že se jedná např. o služby znalce) a z jakých důvodů jej nelze využít bez omezení? V případě, že jej zadavatel využije i v neodůvodněných případech, hrozí ze strany ÚOHS postih? Rozhodl již úřad někdy v této věci tzn. neodůvodněného použití principu rotace?.
Předem děkuji za odpověď na můj dotaz.
S pozdravem a přáním hezkého dne
J.Vokřálová
Dobrý den,
v § 92 odst. 2 písm. b) ZVZ je uvedeno, že tento způsob výběru může být zadavatelem použit pouze ve zvlášť odůvodněných případech s ohledem na povahu předmětu plnění rámcové smlouvy, zejména je-li plnění zcela či částečně stanoveno na základě zvláštního právního předpisu. Přičemž veřejný zadavatel je povinen v návrhu rámcové smlouvy podle § 89 odst. 4 uvést jeden ze způsobů výběru uchazeče pro plnění veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy uvedený v písmenu a) nebo b).
Jak jste se již zřejmě dočetla v komentáři ke zmíněnému odstavci ZVZ, princip rotace může veřejný zadavatel použít například u rámcové smlouvy na poskytnutí služeb soudního znalce na základě zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
Obecně řečeno princip rotace veřejný zadavatel použije na základě povinnosti respektovat právně relevantně projevenou „vůli oprávněné vyšší autority“. (Směrnice EU, platný a účinný právní předpis atd.)
V souvislosti s touto skutečností platí, že veřejný zadavatel má povinnost uvést, který z uvedených způsobů výběru uchazečů (princip kaskády či princip rotace) bude pro zadávání veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy používat, a to již v návrhu rámcové smlouvy podle § 89 odst. 4 ZVZ. Tato povinnost je zejména projevem transparentnosti zadávacího řízení a konkretizuje zásady uvedené v § 6 odst. 1 Zákona. Slouží však dále k tomu, aby uchazeči již ve fázi uzavírání rámcové smlouvy věděli, který způsob výběru bude veřejný zadavatel používat pro zadávání jednotlivých veřejných zakázek na základě rámcové smlouvy.
Důvodem proč kromě zvláště odůvodněných případů, s ohledem na povahu předmětu plnění veřejné zakázky, nemůže veřejný zadavatel mimo případy výslovně uvedené v ZVZ, vyzvat k předložení návrhu na uzavření smlouvy jiného uchazeče než toho, který se při uzavírání rámcové smlouvy umístil jako první v pořadí, je vedle povinnosti zadavatele dodržovat zásady stanovené v § 6 ZVZ, hlavně jeho povinnost řádně hospodařit s veřejnými prostředky, které mu byly svěřeny.
Nedodržením postupu stanoveného ZVZ se zadavatel dopustí správního deliktu ve smyslu § 120 uvedeného zákona.
v § 92 odst. 2 písm. b) ZVZ je uvedeno, že tento způsob výběru může být zadavatelem použit pouze ve zvlášť odůvodněných případech s ohledem na povahu předmětu plnění rámcové smlouvy, zejména je-li plnění zcela či částečně stanoveno na základě zvláštního právního předpisu. Přičemž veřejný zadavatel je povinen v návrhu rámcové smlouvy podle § 89 odst. 4 uvést jeden ze způsobů výběru uchazeče pro plnění veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy uvedený v písmenu a) nebo b).
Jak jste se již zřejmě dočetla v komentáři ke zmíněnému odstavci ZVZ, princip rotace může veřejný zadavatel použít například u rámcové smlouvy na poskytnutí služeb soudního znalce na základě zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
Obecně řečeno princip rotace veřejný zadavatel použije na základě povinnosti respektovat právně relevantně projevenou „vůli oprávněné vyšší autority“. (Směrnice EU, platný a účinný právní předpis atd.)
V souvislosti s touto skutečností platí, že veřejný zadavatel má povinnost uvést, který z uvedených způsobů výběru uchazečů (princip kaskády či princip rotace) bude pro zadávání veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy používat, a to již v návrhu rámcové smlouvy podle § 89 odst. 4 ZVZ. Tato povinnost je zejména projevem transparentnosti zadávacího řízení a konkretizuje zásady uvedené v § 6 odst. 1 Zákona. Slouží však dále k tomu, aby uchazeči již ve fázi uzavírání rámcové smlouvy věděli, který způsob výběru bude veřejný zadavatel používat pro zadávání jednotlivých veřejných zakázek na základě rámcové smlouvy.
Důvodem proč kromě zvláště odůvodněných případů, s ohledem na povahu předmětu plnění veřejné zakázky, nemůže veřejný zadavatel mimo případy výslovně uvedené v ZVZ, vyzvat k předložení návrhu na uzavření smlouvy jiného uchazeče než toho, který se při uzavírání rámcové smlouvy umístil jako první v pořadí, je vedle povinnosti zadavatele dodržovat zásady stanovené v § 6 ZVZ, hlavně jeho povinnost řádně hospodařit s veřejnými prostředky, které mu byly svěřeny.
Nedodržením postupu stanoveného ZVZ se zadavatel dopustí správního deliktu ve smyslu § 120 uvedeného zákona.