04 Pro
Přímé oslovení dodavatelů po uveřejnění Oznámení o zahájení zadávacího řízení
Dobrý den,
pokud je zadávací řízení zahájeno uveřejněním Oznámení, může následně zadavatel, po uveřejnění tohoto oznámení, oslovovat potenciální vhodné dodavatele a upozorňovat je na dané řízení a žádat je o podání nabídky? Není tento postup v rozporu se zásadou rovného přístupu v tom smyslu, že někteří dodavatelé obdrží adresnou informaci a někteří se musí spoléhat pouze na to že zakázku naleznou vlastními silami?
Například v ZPŘ se řízení zahajuje adresnou výzvou ale zároveň se výzva uveřejňuje na profilu zadavatele, analogicky bych tedy neviděl problém v tom pokud zadavatel např. v otevřeném řízení uveřejní Oznámení a následně adresně osloví několik jemu známých dodavatelů.
Dobrý den,
postup pro zahájení zadávacího řízení upravuje § 26 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ). Zadávací řízení je podle tohoto odstavce možné zahájit pouze odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění nebo výzvy o zahájení zadávacího řízení. Oznámením o zahájení zadávacího řízení zákonodárce předpokládá formulář ve smyslu nařízení 1564/2005/ES, tj. formuláře sloužící k uveřejňování v informačním systému. Výzvou se zahajuje jednací řízení bez uveřejnění, zjednodušené podlimitní řízení či řízení na základě rámcové smlouvy, přičemž se jedná o písemný projev vůle zadavatele vyjadřující úmysl zahájit a realizovat jedno z uvedených zadávacích řízení směřující jednomu či více vyzývaným dodavatelům (v závislosti na druhu zadávacího řízení).
ZVZ tedy shora uvedeným způsobem taxativně vymezuje způsoby zahájení zadávacích řízení, což znamená, že jiný způsob zahájení zadávacího řízení není přípustný a zadavatel, který by jiný způsob použil, porušuje ZVZ. Smyslem Vámi zmiňovaného způsobu zahájení zadávacích řízení na základě oznámení dle § 26 odst. 2 ZVZ je, že veřejný zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v otevřeném řízení, užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním nebo soutěžním dialogu. Hlavním znakem těchto druhů řízení vyjmenovaných v § 26 odst. 2 ZVZ je právě neomezený počet dodavatelů.
Dále chceme upozornit na § 6 ZVZ, kdy je zadavatel povinen při postupu podle ZVZ dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. S ohledem na tuto skutečnost by Vámi navrhované jednání bylo v rozporu s těmito zásadami. S odkazem na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. R406/2013/VZ-19255/2014/310/PMo ze dne 12.9.2014 by jednání, kdy byste vyzvali neomezený počet dodavatelů a zároveň přímo vyzvali určité dodavatele, znamenalo zvýhodnění pro tyto dodavatele, neboť ti by se o zahájení daného zadávacího řízení dozvěděli, aniž by museli cokoliv vyhledávat. Tímto jednáním by docházelo k omezování účasti v zadávacím řízení, a tím pádem k porušení zásady zákazu diskriminace a rovného zacházení u těch potenciálních zájemců o veřejnou zakázku, kteří by předmět veřejné zakázky mohli realizovat stejně úspěšně jako dodavatelé zadavatelem vyzvaní, avšak o zahájení zadávacího řízení na veřejnou zakázku se nedozvěděli.
Vámi zmiňované zjednodušené podlimitní řízení se spolu s jednacím řízením bez uveřejnění a řízením na základě rámcové smlouvy zahajuje dle § 26 odst. 3 ZVZ výzvou o zahájení zadávacího řízení. Zákonným znakem těchto druhů zadávacích řízení je, že veřejný zadavatel vyzývá omezený počet zájemců a pro použití těchto druhů zadávacích řízení zákon určuje přesná pravidla.
S ohledem na shora uvedené tedy shrnujeme, že není možné vytrhávat z kontextu ZVZ pravidla pro zadávání veřejných zakázek různých druhů a vždy je nutné postupovat v souladu se zákonnými ustanoveními ZVZ.
postup pro zahájení zadávacího řízení upravuje § 26 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ). Zadávací řízení je podle tohoto odstavce možné zahájit pouze odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění nebo výzvy o zahájení zadávacího řízení. Oznámením o zahájení zadávacího řízení zákonodárce předpokládá formulář ve smyslu nařízení 1564/2005/ES, tj. formuláře sloužící k uveřejňování v informačním systému. Výzvou se zahajuje jednací řízení bez uveřejnění, zjednodušené podlimitní řízení či řízení na základě rámcové smlouvy, přičemž se jedná o písemný projev vůle zadavatele vyjadřující úmysl zahájit a realizovat jedno z uvedených zadávacích řízení směřující jednomu či více vyzývaným dodavatelům (v závislosti na druhu zadávacího řízení).
ZVZ tedy shora uvedeným způsobem taxativně vymezuje způsoby zahájení zadávacích řízení, což znamená, že jiný způsob zahájení zadávacího řízení není přípustný a zadavatel, který by jiný způsob použil, porušuje ZVZ. Smyslem Vámi zmiňovaného způsobu zahájení zadávacích řízení na základě oznámení dle § 26 odst. 2 ZVZ je, že veřejný zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v otevřeném řízení, užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním nebo soutěžním dialogu. Hlavním znakem těchto druhů řízení vyjmenovaných v § 26 odst. 2 ZVZ je právě neomezený počet dodavatelů.
Dále chceme upozornit na § 6 ZVZ, kdy je zadavatel povinen při postupu podle ZVZ dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. S ohledem na tuto skutečnost by Vámi navrhované jednání bylo v rozporu s těmito zásadami. S odkazem na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. R406/2013/VZ-19255/2014/310/PMo ze dne 12.9.2014 by jednání, kdy byste vyzvali neomezený počet dodavatelů a zároveň přímo vyzvali určité dodavatele, znamenalo zvýhodnění pro tyto dodavatele, neboť ti by se o zahájení daného zadávacího řízení dozvěděli, aniž by museli cokoliv vyhledávat. Tímto jednáním by docházelo k omezování účasti v zadávacím řízení, a tím pádem k porušení zásady zákazu diskriminace a rovného zacházení u těch potenciálních zájemců o veřejnou zakázku, kteří by předmět veřejné zakázky mohli realizovat stejně úspěšně jako dodavatelé zadavatelem vyzvaní, avšak o zahájení zadávacího řízení na veřejnou zakázku se nedozvěděli.
Vámi zmiňované zjednodušené podlimitní řízení se spolu s jednacím řízením bez uveřejnění a řízením na základě rámcové smlouvy zahajuje dle § 26 odst. 3 ZVZ výzvou o zahájení zadávacího řízení. Zákonným znakem těchto druhů zadávacích řízení je, že veřejný zadavatel vyzývá omezený počet zájemců a pro použití těchto druhů zadávacích řízení zákon určuje přesná pravidla.
S ohledem na shora uvedené tedy shrnujeme, že není možné vytrhávat z kontextu ZVZ pravidla pro zadávání veřejných zakázek různých druhů a vždy je nutné postupovat v souladu se zákonnými ustanoveními ZVZ.