Předpokládaná hodnota – sčítání zakázek
Jak bychom měli postupovat v případě zateplení a výměny oken u další mateřské školky v obdobné ceně. V případě,že u prvních dvou použijeme otevřené řízení musíme je použít i u této školky, i když cenou bude odpovídat ZPŘ nebo můžeme použít ZPŘ.
Děkuji.
při posuzování, zda je požadované plnění předmětem jedné veřejné zakázky či zda se jedná o předmět více veřejných zakázek, je nezbytné přihlížet zejména k věcným, časovým a geografickým souvislostem a případně též ke skutečnosti, zda se jedná o jeden souvislý funkční celek. Danou veřejnou zakázku je tak potřeba posuzovat s ohledem na konkrétní případ, všechny okolnosti a jejich objektivní předvídatelnost. Podstatná je tedy vzájemná souvislost stavebních prací a zároveň vědomí zadavatele, jaké stavební práce bude v průběhu sledovaného období realizovat.
Ve Vámi uvedeném případě je zřejmá časová (jedná se o jedno účetní období), místní (jedno město, byť na různých místech) i věcná (podobné, ne-li stejné předměty plnění) příslušnost. Zadavatel si je rovněž vědom realizace stavebních úprav několika objektů.
Není ovšem striktně vyloučeno, že by zadání veřejné zakázky na úpravy budov mateřských školek mohlo být realizováno v rámci dvou samostatných zadávacích řízení. Vzhledem ke skutečnosti, že z Vašeho dotazu nevyplývají podrobnější informace, doporučujeme zvážit, zda Vámi plánované stavební úpravy mateřských školek mají natolik stejný charakter, že by bylo vhodné zadat veřejnou zakázku na stavební práce v rámci jediného zadávacího řízení.
Podle § 13 odst. 3 ZVZ však platí, že zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky a zadavatel tak účelově dosáhl finančních limitů platných pro zakázky, při jejichž zadávání platí méně přísná pravidla.
Z hlediska opatrnosti proto doporučujeme v případě, ve kterém je předmět zakázek natolik obdobný, že pokud by byly veřejné zakázky zadány zvlášť, hrozilo by v budoucnu riziko nařčení z nedovoleného dělení předmětu veřejné zakázky, použít takové zadávací řízení, které odpovídá součtu výše investic, které má zadavatel pro veřejnou zakázku již fakticky vyčleněny a zároveň které budou zadavatelem v průběhu příslušného účetního období na veřejnou zakázku případně dodatečně schváleny. Finanční limity pro veřejné zakázky jsou uvedeny v § 12 ZVZ a v nařízení vlády č. 77/2008 Sb., v platném znění).
V případě pochybností o tom, zda se jedná o jeden předmět veřejné zakázky či nikoli, je rovněž možné rozdělit veřejnou zakázku na části a v zadávání postupovat v souladu s ustanoveními § 98 ZVZ.