11 Dub
Postup zadavatele
Dobrý den, komise pro posouzení a hodnocení nabídek doporučila zadavateli zrušit zadávací řízení dle §84 odst.2 písm e) pro chyby v zadávací dokumentaci (špatné vzorce ve výkazu výměr). Zadavatel nesouhlasí se závěrem komise. Jaký je další postup? Může vyzvat komisi k přehodnocení původního rozhodnutí? Nebo dle §83 odst 5) musí rozhodnout zadavatel sám či jmenovat novou komisi? Děkuji.
Dobrý den,
ustanovení § 84 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), vymezuje možnosti zrušení zadávacího řízení. Stanovuje tedy pouze situace, za kterých je zadavatel oprávněn, nikoliv povinen, zadávací řízení zrušit.
V případě výskytu chyb v zadávací dokumentaci, jež se projeví až při posouzení a hodnocení nabídek, je nutné zvážit, jak je daná chyba závažná. Jedná-li se o chybu, která by vedla ke vzniku neporovnatelných nabídek nebo k určitosti právního jednání, kterým dochází ke vzniku smlouvy (tzn. uchazeči či zadavatel jsou uváděni v omyl, nebo nejsou známy podstatné náležitosti smluvního vztahu a podstatné skutečnosti týkající se zadávacího řízení, či je o nich pochybnost), pak je taková chyba považována za významnou, a zadavatel je povinen zadávací řízení zrušit.
Nemá-li chyba na porovnatelnost nabídek vliv, je možné, aby zadavatel v zadávacím řízení pokračoval.
V případě, že by se jednalo pouze o marginální pochybení a zadavatel by zadávací řízení zrušil, pak by se dopustil porušení zákona ve smyslu § 84 ZVZ.
Povinností hodnotící komise je především posouzení a hodnocení nabídek zejména dle § 76 a § 79 ZVZ. Nepostupovala-li hodnotící komise v souladu se ZVZ, čili neprovedla-li posouzení a hodnocení nabídek podle ZVZ, pak nesplnila svou zákonnou povinnost, a zadavatel je povinen ustanovit jinou hodnotící komisi ve smyslu § 79 odst. 5 ZVZ, jinak by se vystavoval riziku napadení postupu hodnotící komise, jejichž důsledky by nesl zadavatel.
Jestliže zadavatel rozhodne o novém posouzení a hodnocení nabídek, může za tímto účelem ustanovit novou hodnoticí komisi, nebo provede nové posouzení a hodnocení sám. V obou situacích je zákonná povinnost pořídit zprávu o posouzení a hodnocení nabídek.
ustanovení § 84 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), vymezuje možnosti zrušení zadávacího řízení. Stanovuje tedy pouze situace, za kterých je zadavatel oprávněn, nikoliv povinen, zadávací řízení zrušit.
V případě výskytu chyb v zadávací dokumentaci, jež se projeví až při posouzení a hodnocení nabídek, je nutné zvážit, jak je daná chyba závažná. Jedná-li se o chybu, která by vedla ke vzniku neporovnatelných nabídek nebo k určitosti právního jednání, kterým dochází ke vzniku smlouvy (tzn. uchazeči či zadavatel jsou uváděni v omyl, nebo nejsou známy podstatné náležitosti smluvního vztahu a podstatné skutečnosti týkající se zadávacího řízení, či je o nich pochybnost), pak je taková chyba považována za významnou, a zadavatel je povinen zadávací řízení zrušit.
Nemá-li chyba na porovnatelnost nabídek vliv, je možné, aby zadavatel v zadávacím řízení pokračoval.
V případě, že by se jednalo pouze o marginální pochybení a zadavatel by zadávací řízení zrušil, pak by se dopustil porušení zákona ve smyslu § 84 ZVZ.
Povinností hodnotící komise je především posouzení a hodnocení nabídek zejména dle § 76 a § 79 ZVZ. Nepostupovala-li hodnotící komise v souladu se ZVZ, čili neprovedla-li posouzení a hodnocení nabídek podle ZVZ, pak nesplnila svou zákonnou povinnost, a zadavatel je povinen ustanovit jinou hodnotící komisi ve smyslu § 79 odst. 5 ZVZ, jinak by se vystavoval riziku napadení postupu hodnotící komise, jejichž důsledky by nesl zadavatel.
Jestliže zadavatel rozhodne o novém posouzení a hodnocení nabídek, může za tímto účelem ustanovit novou hodnoticí komisi, nebo provede nové posouzení a hodnocení sám. V obou situacích je zákonná povinnost pořídit zprávu o posouzení a hodnocení nabídek.