26 Bře
Oznámení předběžných informací – dotovaný zadavatel
Dobrý den,
velice Vás tím to žádám o právní rozbor povinnosti zveřejňovat Oznámení předběžných informací dotovaným zadavatelem.
Jakožto společnost s ručením omezeným jsme organizovali zadávací řízení na nadlimitní veřejnou zakázku na dodávky v otevřeném řízení. V zadávacím řízení jsme se považovali za dotovaného zadavatele, neboť jsme společnost s ručením omezeným, kde společníky jsou fyzické osoby, nespadáme tedy pod ustanovení § 2 odst. 2, ale zakázka je financována z dotačního programu a to více jak z 50%. Podřadili jsme se tedy pod ustanovení § 2 odst. 3 zákona.
K veřejné zakázce jsme sice poslali a uveřejnili Oznámení předběžných informací, avšak nedodrželi jsme lhůtu 1 měsíce a Oznámení o zakázce zaslali ke zveřejnění před uplynutím této lhůty. Tím jsme také zahájili zadávací řízení a zveřejnili potřebné dokumenty na profilu zadavatele.
Ze strany poskytovatele dotace je nám nyní vyčítáno zahájení zadávacího řízení před uplynutím lhůty 1 měsíce, my jsme však přesvědčení o tom, že tato povinnost se na dotovaného zadavatele nevztahuje, a zveřejnění Oznámení předběžných informací bylo z naší strany čistě dobrovolné.
Prosím o vaše stanovisko, děkuji.
velice Vás tím to žádám o právní rozbor povinnosti zveřejňovat Oznámení předběžných informací dotovaným zadavatelem.
Jakožto společnost s ručením omezeným jsme organizovali zadávací řízení na nadlimitní veřejnou zakázku na dodávky v otevřeném řízení. V zadávacím řízení jsme se považovali za dotovaného zadavatele, neboť jsme společnost s ručením omezeným, kde společníky jsou fyzické osoby, nespadáme tedy pod ustanovení § 2 odst. 2, ale zakázka je financována z dotačního programu a to více jak z 50%. Podřadili jsme se tedy pod ustanovení § 2 odst. 3 zákona.
K veřejné zakázce jsme sice poslali a uveřejnili Oznámení předběžných informací, avšak nedodrželi jsme lhůtu 1 měsíce a Oznámení o zakázce zaslali ke zveřejnění před uplynutím této lhůty. Tím jsme také zahájili zadávací řízení a zveřejnili potřebné dokumenty na profilu zadavatele.
Ze strany poskytovatele dotace je nám nyní vyčítáno zahájení zadávacího řízení před uplynutím lhůty 1 měsíce, my jsme však přesvědčení o tom, že tato povinnost se na dotovaného zadavatele nevztahuje, a zveřejnění Oznámení předběžných informací bylo z naší strany čistě dobrovolné.
Prosím o vaše stanovisko, děkuji.
Dobrý den,
podle § 2 odst. 5 ZVZ postupuje dotovaný zadavatel při zadávání veřejné zakázky podle ustanovení ZVZ platných pro veřejného zadavatele. Tím není dotčeno ustanovení § 2 odst. 7 ZVZ, které stanoví, že vykonává-li dotovaný zadavatel jednu či více relevantních činností podle § 4 ZVZ, platí pro něj ustanovení zákona vztahující se na sektorového zadavatele za předpokladu, že veřejná zakázka má být zadávána v souvislosti s výkonem relevantní činnosti. Dotovaný zadavatel nepostupuje podle ustanovení ZVZ v případě zadávání veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti.
Dotovaný zadavatel je tedy (až na výše uvedené výjimky) povinen postupovat při zadávání veřejných zakázek podle ustanovení zákona, jež dopadají na veřejného zadavatele. Podle § 17 písm. m) ZVZ je „zadávání“ vymezeno jako závazný postup zadavatele v zadávacím řízení, jehož účelem je zadání veřejné zakázky, a to až do uzavření smlouvy nebo do zrušení zadávacího řízení.
Vzhledem k tomu, že povinnost veřejného zadavatele uveřejnit formou předběžného oznámení nadlimitní a podlimitní veřejnou zakázku v souladu s § 86 odst. 1 ZVZ minimálně 1 měsíc před zahájením zadávacího řízení, časově nespadá do procesu zadávání definovaného v § 17 písm. m) ZVZ, nýbrž předchází samotnému zahájení tohoto procesu, tak na dotovaného zadavatele nedopadá.
Nad rámec dotazu upozorňujeme, že i společnost s ručením omezeným (tvořená společníky, kteří jsou fyzickými osobami) je právnickou osobou, která při splnění podmínek uvedených v § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ, je veřejným zadavatelem.
Veřejným zadavatelem je podle § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ jiná právnická osoba (pozn. jiná než ta podle § 2 odst. 2 písm. a) až c) ZVZ), pokud tato jiná právnická osoba
1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a
2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
podle § 2 odst. 5 ZVZ postupuje dotovaný zadavatel při zadávání veřejné zakázky podle ustanovení ZVZ platných pro veřejného zadavatele. Tím není dotčeno ustanovení § 2 odst. 7 ZVZ, které stanoví, že vykonává-li dotovaný zadavatel jednu či více relevantních činností podle § 4 ZVZ, platí pro něj ustanovení zákona vztahující se na sektorového zadavatele za předpokladu, že veřejná zakázka má být zadávána v souvislosti s výkonem relevantní činnosti. Dotovaný zadavatel nepostupuje podle ustanovení ZVZ v případě zadávání veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti.
Dotovaný zadavatel je tedy (až na výše uvedené výjimky) povinen postupovat při zadávání veřejných zakázek podle ustanovení zákona, jež dopadají na veřejného zadavatele. Podle § 17 písm. m) ZVZ je „zadávání“ vymezeno jako závazný postup zadavatele v zadávacím řízení, jehož účelem je zadání veřejné zakázky, a to až do uzavření smlouvy nebo do zrušení zadávacího řízení.
Vzhledem k tomu, že povinnost veřejného zadavatele uveřejnit formou předběžného oznámení nadlimitní a podlimitní veřejnou zakázku v souladu s § 86 odst. 1 ZVZ minimálně 1 měsíc před zahájením zadávacího řízení, časově nespadá do procesu zadávání definovaného v § 17 písm. m) ZVZ, nýbrž předchází samotnému zahájení tohoto procesu, tak na dotovaného zadavatele nedopadá.
Nad rámec dotazu upozorňujeme, že i společnost s ručením omezeným (tvořená společníky, kteří jsou fyzickými osobami) je právnickou osobou, která při splnění podmínek uvedených v § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ, je veřejným zadavatelem.
Veřejným zadavatelem je podle § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ jiná právnická osoba (pozn. jiná než ta podle § 2 odst. 2 písm. a) až c) ZVZ), pokud tato jiná právnická osoba
1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a
2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.