02 Led
Otevřené řízení / zjednodušené podlimitní řízení
Jsme veřejný zadavatel. Před měsícem jsme zveřejnili ve VVZ oznámení předběžných informací na stavení zakázku, předpokládaná hodnota zakázky činila 10,9 mil. Kč bez DPH a z tohoto důvodu zadavatel zamýšlel vypsat zakázku jako otevřené řízení.
Po úpravě projektové dokumentace došlo ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky na 8,4 mil. Kč. Rádi bychom tuto zakázku vypsali jako zjednodušené podlimitní řízení. Je to možné, když už bylo zveřejněno předběžné oznámení? Děkuji za odpověď.
Po úpravě projektové dokumentace došlo ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky na 8,4 mil. Kč. Rádi bychom tuto zakázku vypsali jako zjednodušené podlimitní řízení. Je to možné, když už bylo zveřejněno předběžné oznámení? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
veřejný zadavatel je povinen alespoň jeden měsíc před zahájením zadávacího řízení odeslat předběžné oznámení nadlimitních a podlimitních veřejných zakázek k uveřejnění. Smyslem této povinnosti je včasné uvědomění potenciálních dodavatelů o tom, že veřejný zadavatel v určitém časovém horizontu plánuje zadat nadlimitní či podlimitní veřejnou zakázku na určitý předmět plnění. Potenciální dodavatelé tak mají delší časový prostor pro seznámení se s úmyslem veřejného zadavatele zadat veřejnou zakázku určitého druhu a pro přípravu na danou veřejnou zakázku. Uložení této povinnosti vede ke zvýšení transparentnosti zadávacího řízení jako celku.
Předběžné oznámení veřejného zadavatele musí obsahovat odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a to alespoň v rozsahu vyhlášky č. 232/2012 Sb., o podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a odůvodnění veřejné zakázky. Na základě uveřejnění předběžného oznámení nelze dovozovat povinnost zadavatele zahájit zadávací řízení této oznámené veřejné zakázky.
Ve svém dotazu popisujete, že po uveřejnění předběžného oznámení došlo k úpravě projektové dokumentace, která vyústila ve snížení předpokládané hodnoty. Obecně je přípustné, aby údaje uvedené v předběžném oznámení doznaly pozdějších změn. Avšak pokud k nim dojde, musí být následně uvedeny v odůvodnění veřejné zakázky podle § 156 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Nedosáhne-li změna v předmětu zakázky provedená po uveřejnění předběžného oznámení takového rozsahu, že by se změnil okruh potenciálních dodavatelů, nemusí být uveřejňováno nové předběžné oznámení. Avšak u rozsáhlých změn s vlivem na okruh potenciálních dodavatelů, by nedošlo k naplnění cíle právní úpravy uveřejňování předběžných oznámení a v neuveřejnění nového předběžného oznámení by mohlo být spatřováno obcházení zákona.
U zakázek zadávaných ve zjednodušeném podlimitním řízení není povinnost uveřejnit předběžné oznámení (§ 86 odst. 3 písm. a) ZVZ) ani odůvodnění veřejné zakázky (§ 156 odst. 6 písm. a) ZVZ) uložena vůbec. Lze tedy shrnout, že bude-li tato zakázka zadávána ve zjednodušeném podlimitním řízení, nedojde k porušení povinnosti uveřejnit předběžné oznámení veřejného zadavatele.