24 Bře
Oprava motorových vozidel
Dobrý den, vznáším dotaz týkající se problematiky opravy vozidel. Jsme zdravotnické zařízení s vlastním vozovým parkem. Dle zákona a nařízení tato komodita spadá do seznamu, kdy je povinnost tuto službu či dodávku pořizovat prostřednictvím elektronického tržiště.
1. Náš vozový park není tak veliký, abychom si mohli dovolit v případě nepředpokládatelné poruchy na vozidle , toto vozidlo odstavit a čekat na celý proces nutný k objednání opravy přes tržiště. . Většina oprav je nepředvídatelná s nutností opravy co nejdříve ( sanity, zásobovací vozy – rozvozy stravy atd. ).
2. Dalším problémem je soutěžení např. STK + Emise , kdy se jedná o pravidelnou lze naplánovanou službu. V zadávacích podmínkách máme uvedenou určitou dostupnost servisu v kilometrech ( kdy je i časová prodleva + dojezd např. do 40 km ), pro nás důležitá. Podané nabídky toto nesplňují a jiná nabídka není podaná – toto se týká i opravy vozidel.
3. Pokud servis vystaví 1 fakturu, kde je finančně vyčíslená částka za práci a zvlášť na té samé faktuře částka za náhradní díly. Započítává se do povinnosti – limitu celá faktura jako služba nebo dodávka a započítává se vše jako celek.
1. Náš vozový park není tak veliký, abychom si mohli dovolit v případě nepředpokládatelné poruchy na vozidle , toto vozidlo odstavit a čekat na celý proces nutný k objednání opravy přes tržiště. . Většina oprav je nepředvídatelná s nutností opravy co nejdříve ( sanity, zásobovací vozy – rozvozy stravy atd. ).
2. Dalším problémem je soutěžení např. STK + Emise , kdy se jedná o pravidelnou lze naplánovanou službu. V zadávacích podmínkách máme uvedenou určitou dostupnost servisu v kilometrech ( kdy je i časová prodleva + dojezd např. do 40 km ), pro nás důležitá. Podané nabídky toto nesplňují a jiná nabídka není podaná – toto se týká i opravy vozidel.
3. Pokud servis vystaví 1 fakturu, kde je finančně vyčíslená částka za práci a zvlášť na té samé faktuře částka za náhradní díly. Započítává se do povinnosti – limitu celá faktura jako služba nebo dodávka a započítává se vše jako celek.
Děkuji za odpověď Štruplová Hana
Prosím Vás o vyjádření k tomuto problému, popř.
Dobrý den,
v první řadě je třeba stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky na opravu vozidel Vašeho zdravotnického zařízení. Je zřejmé, že potřeba oprav vozidel je nahodilá a nelze přesně předpokládat množství oprav v delším časovém úseku, zadavatel však může na základě údajů z minulosti odhadnout potřeby pro nadcházející období (např. rok) a na základě těchto údajů stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. Pokud předpokládaná hodnota zjištěná dle § 13 ZVZ nedosahuje limitů pro podlimitní veřejné zakázky (v případě veřejných zakázek na služby je to 2 000 000 Kč bez DPH) a jedná se tedy o veřejnou zakázku malého rozsahu, nemusí zadavatel postupovat dle ZVZ, je však povinen vždy dodržet zásady podle § 6 odst. 1 ZVZ. Pokud se dle výše předpokládané hodnoty jedná o veřejnou zakázku podlimitní nebo nadlimitní, vybere si zadavatel jeden z druhů zadávacího řízení uvedených v § 21 ZVZ. Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené ZVZ. Ve svém dotaze vycházíte z předpokladu, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky nedosáhne limitů stanovených pro podlimitní veřejné zakázky a budete tedy zadávat veřejnou zakázku v režimu veřejných zakázek malého rozsahu. Uvádíte, že předmět veřejné zakázky je uveden v seznamu komodit, u kterých je povinnost tento předmět pořizovat prostřednictvím elektronického tržiště. Při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na e-tržišti se zadavatel řídí Pravidly systému používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při pořizování a obměně určených komodit (http://portal-vz.cz/getmedia/6a30b41a-b382-488b-8944-63e4d3e9668b/Priloha-k-UV-981_uplne-zneni.pdf). S ohledem na výši předpokládané hodnoty zvolíte jeden ze zde uvedených způsobů zadání veřejné zakázky. S ohledem na předmět veřejné zakázky se domníváme, že nejvhodnějším způsobem pro zajištění nahodilých oprav automobilů je výběr jednoho dodavatele, který bude v požadované době (např. v délce jednoho roku) zajišťovat služby vždy na základě objednávek učiněných zadavatelem dle jeho aktuálních potřeb. Jelikož není dopředu zřejmé, v jaké hodnotě budou služby dodavatelem poskytnuty, a tudíž není možné stanovit nabídkovou cenu, nabízí se možnost hodnotit nabídky dodavatelů dle jednotkových cen jednotlivých služeb. K Vašemu druhému dotazu, ve kterém uvádíte, že v zadávacím řízení na výběr dodavatele zajišťujícího pravidelné prohlídky vozů (STK a Emise) nebyly podány žádné způsobilé nabídky, uvádíme následující. Uvádíte, že v zadávacím řízení byly podány nabídky, avšak žádná z nich nesplňovala řádně všechny požadavky zadavatele. Domníváme se, že dojezdová vzdálenost v délce 40 km není nesplnitelný požadavek, proto je možné, že zadávací podmínky obsahovaly jiné požadavky, které bránily v účasti některým dodavatelům. Zkuste proto zvážit přehodnocení zadávacích podmínek a požadovat po dodavatelích pouze to, co je skutečně relevantní a potřebné pro řádné plnění předmětné veřejné zakázky. Ve vztahu k Vašemu třetímu dotazu uvádíme, že záleží na tom, jestli se vystavená faktura váže k veřejné zakázce na služby nebo veřejné zakázce na dodávky. Pokud jste v uvedeném případě zadali veřejnou zakázku mimo zadávací řízení i mimo elektronické tržiště, tedy dodavatel veřejné zakázky byl vybrán napřímo tak, že se s porouchaným autem zajelo do konkrétního servisu a tam bylo auto opraveno a byly dodány náhradní díly (předpokládáme, že se jedná o VZMR), tak není pro účely ZVZ důležité, jak se jednotlivé položky faktury rozdělí. Rozhodnutí o tom, zda se jedná o veřejnou zakázku na služby nebo na dodávky (případně na stavební práce), musí zadavatel učinit vždy před zahájením zadávacího (v případě veřejných zakázek malého rozsahu výběrového) řízení.
v první řadě je třeba stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky na opravu vozidel Vašeho zdravotnického zařízení. Je zřejmé, že potřeba oprav vozidel je nahodilá a nelze přesně předpokládat množství oprav v delším časovém úseku, zadavatel však může na základě údajů z minulosti odhadnout potřeby pro nadcházející období (např. rok) a na základě těchto údajů stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. Pokud předpokládaná hodnota zjištěná dle § 13 ZVZ nedosahuje limitů pro podlimitní veřejné zakázky (v případě veřejných zakázek na služby je to 2 000 000 Kč bez DPH) a jedná se tedy o veřejnou zakázku malého rozsahu, nemusí zadavatel postupovat dle ZVZ, je však povinen vždy dodržet zásady podle § 6 odst. 1 ZVZ. Pokud se dle výše předpokládané hodnoty jedná o veřejnou zakázku podlimitní nebo nadlimitní, vybere si zadavatel jeden z druhů zadávacího řízení uvedených v § 21 ZVZ. Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené ZVZ. Ve svém dotaze vycházíte z předpokladu, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky nedosáhne limitů stanovených pro podlimitní veřejné zakázky a budete tedy zadávat veřejnou zakázku v režimu veřejných zakázek malého rozsahu. Uvádíte, že předmět veřejné zakázky je uveden v seznamu komodit, u kterých je povinnost tento předmět pořizovat prostřednictvím elektronického tržiště. Při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na e-tržišti se zadavatel řídí Pravidly systému používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při pořizování a obměně určených komodit (http://portal-vz.cz/getmedia/6a30b41a-b382-488b-8944-63e4d3e9668b/Priloha-k-UV-981_uplne-zneni.pdf). S ohledem na výši předpokládané hodnoty zvolíte jeden ze zde uvedených způsobů zadání veřejné zakázky. S ohledem na předmět veřejné zakázky se domníváme, že nejvhodnějším způsobem pro zajištění nahodilých oprav automobilů je výběr jednoho dodavatele, který bude v požadované době (např. v délce jednoho roku) zajišťovat služby vždy na základě objednávek učiněných zadavatelem dle jeho aktuálních potřeb. Jelikož není dopředu zřejmé, v jaké hodnotě budou služby dodavatelem poskytnuty, a tudíž není možné stanovit nabídkovou cenu, nabízí se možnost hodnotit nabídky dodavatelů dle jednotkových cen jednotlivých služeb. K Vašemu druhému dotazu, ve kterém uvádíte, že v zadávacím řízení na výběr dodavatele zajišťujícího pravidelné prohlídky vozů (STK a Emise) nebyly podány žádné způsobilé nabídky, uvádíme následující. Uvádíte, že v zadávacím řízení byly podány nabídky, avšak žádná z nich nesplňovala řádně všechny požadavky zadavatele. Domníváme se, že dojezdová vzdálenost v délce 40 km není nesplnitelný požadavek, proto je možné, že zadávací podmínky obsahovaly jiné požadavky, které bránily v účasti některým dodavatelům. Zkuste proto zvážit přehodnocení zadávacích podmínek a požadovat po dodavatelích pouze to, co je skutečně relevantní a potřebné pro řádné plnění předmětné veřejné zakázky. Ve vztahu k Vašemu třetímu dotazu uvádíme, že záleží na tom, jestli se vystavená faktura váže k veřejné zakázce na služby nebo veřejné zakázce na dodávky. Pokud jste v uvedeném případě zadali veřejnou zakázku mimo zadávací řízení i mimo elektronické tržiště, tedy dodavatel veřejné zakázky byl vybrán napřímo tak, že se s porouchaným autem zajelo do konkrétního servisu a tam bylo auto opraveno a byly dodány náhradní díly (předpokládáme, že se jedná o VZMR), tak není pro účely ZVZ důležité, jak se jednotlivé položky faktury rozdělí. Rozhodnutí o tom, zda se jedná o veřejnou zakázku na služby nebo na dodávky (případně na stavební práce), musí zadavatel učinit vždy před zahájením zadávacího (v případě veřejných zakázek malého rozsahu výběrového) řízení.