24 Bře

Oprava motorových vozidel

Dobrý den, vznáším dotaz týkající se problematiky opravy vozidel. Jsme zdravotnické zařízení s vlastním vozovým parkem. Dle zákona a nařízení tato komodita spadá do seznamu, kdy je povinnost tuto službu či dodávku pořizovat prostřednictvím elektronického tržiště.
1. Náš vozový park není tak veliký, abychom si mohli dovolit v případě nepředpokládatelné poruchy na vozidle , toto vozidlo odstavit a čekat na celý proces nutný k objednání opravy přes tržiště. . Většina oprav je nepředvídatelná s nutností opravy co nejdříve ( sanity, zásobovací vozy – rozvozy stravy atd. ).
2. Dalším problémem je soutěžení např. STK + Emise , kdy se jedná o pravidelnou lze naplánovanou službu. V zadávacích podmínkách máme uvedenou určitou dostupnost servisu v kilometrech ( kdy je i časová prodleva + dojezd např. do 40 km ), pro nás důležitá. Podané nabídky toto nesplňují a jiná nabídka není podaná – toto se týká i opravy vozidel.
3. Pokud servis vystaví 1 fakturu, kde je finančně vyčíslená částka za práci a zvlášť na té samé faktuře částka za náhradní díly. Započítává se do povinnosti – limitu celá faktura jako služba nebo dodávka a započítává se vše jako celek.

Děkuji za odpověď Štruplová Hana
Prosím Vás o vyjádření k tomuto problému, popř.

Dobrý den,
v první řadě je třeba stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky na opravu vozidel Vašeho zdravotnického zařízení. Je zřejmé, že potřeba oprav vozidel je nahodilá a nelze přesně předpokládat množství oprav v delším časovém úseku, zadavatel však může na základě údajů z minulosti odhadnout potřeby pro nadcházející období (např. rok) a na základě těchto údajů stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. Pokud předpokládaná hodnota zjištěná dle § 13 ZVZ nedosahuje limitů pro podlimitní veřejné zakázky (v případě veřejných zakázek na služby je to 2 000 000 Kč bez DPH) a jedná se tedy o veřejnou zakázku malého rozsahu, nemusí zadavatel postupovat dle ZVZ, je však povinen vždy dodržet zásady podle § 6 odst. 1 ZVZ. Pokud se dle výše předpokládané hodnoty jedná o veřejnou zakázku podlimitní nebo nadlimitní, vybere si zadavatel jeden z druhů zadávacího řízení uvedených v § 21 ZVZ. Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené ZVZ. Ve svém dotaze vycházíte z předpokladu, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky nedosáhne limitů stanovených pro podlimitní veřejné zakázky a budete tedy zadávat veřejnou zakázku v režimu veřejných zakázek malého rozsahu. Uvádíte, že předmět veřejné zakázky je uveden v seznamu komodit, u kterých je povinnost tento předmět pořizovat prostřednictvím elektronického tržiště. Při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na e-tržišti se zadavatel řídí Pravidly systému používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při pořizování a obměně určených komodit (http://portal-vz.cz/getmedia/6a30b41a-b382-488b-8944-63e4d3e9668b/Priloha-k-UV-981_uplne-zneni.pdf). S ohledem na výši předpokládané hodnoty zvolíte jeden ze zde uvedených způsobů zadání veřejné zakázky. S ohledem na předmět veřejné zakázky se domníváme, že nejvhodnějším způsobem pro zajištění nahodilých oprav automobilů je výběr jednoho dodavatele, který bude v požadované době (např. v délce jednoho roku) zajišťovat služby vždy na základě objednávek učiněných zadavatelem dle jeho aktuálních potřeb. Jelikož není dopředu zřejmé, v jaké hodnotě budou služby dodavatelem poskytnuty, a tudíž není možné stanovit nabídkovou cenu, nabízí se možnost hodnotit nabídky dodavatelů dle jednotkových cen jednotlivých služeb. K Vašemu druhému dotazu, ve kterém uvádíte, že v zadávacím řízení na výběr dodavatele zajišťujícího pravidelné prohlídky vozů (STK a Emise) nebyly podány žádné způsobilé nabídky, uvádíme následující. Uvádíte, že v zadávacím řízení byly podány nabídky, avšak žádná z nich nesplňovala řádně všechny požadavky zadavatele. Domníváme se, že dojezdová vzdálenost v délce 40 km není nesplnitelný požadavek, proto je možné, že zadávací podmínky obsahovaly jiné požadavky, které bránily v účasti některým dodavatelům. Zkuste proto zvážit přehodnocení zadávacích podmínek a požadovat po dodavatelích pouze to, co je skutečně relevantní a potřebné pro řádné plnění předmětné veřejné zakázky. Ve vztahu k Vašemu třetímu dotazu uvádíme, že záleží na tom, jestli se vystavená faktura váže k veřejné zakázce na služby nebo veřejné zakázce na dodávky. Pokud jste v uvedeném případě zadali veřejnou zakázku mimo zadávací řízení i mimo elektronické tržiště, tedy dodavatel veřejné zakázky byl vybrán napřímo tak, že se s porouchaným autem zajelo do konkrétního servisu a tam bylo auto opraveno a byly dodány náhradní díly (předpokládáme, že se jedná o VZMR), tak není pro účely ZVZ důležité, jak se jednotlivé položky faktury rozdělí. Rozhodnutí o tom, zda se jedná o veřejnou zakázku na služby nebo na dodávky (případně na stavební práce), musí zadavatel učinit vždy před zahájením zadávacího (v případě veřejných zakázek malého rozsahu výběrového) řízení.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.