17 Říj
Obrana proti nekvalitním dodavatelům
Dobrý den, má zadavatel veřejné zakázky nějakou reálnou šanci bránit se proti tomu, že se do řízení o veřejné zakázce přihlásí firma, která již v minulosti prováděla práce pro zadavatele avšak v nízké kvalitě a nedodržela opakovaně konečný termín předání díla? Byly vúči ní již uplatněny smluvní sankce, je s ní vedeno správní řízení nicméně dle právního názoru zainteresovaných nelze tuto firmu vyřadit ze seznamu uchazečů.
Děkuji za odpověď.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
současná úprava zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“) možnost vyloučit uchazeče ze zadávacího řízení z důvodu pochybení při realizaci dříve zadané veřejné zakázky nestanoví.
ZVZ však obsahuje nástroje, které mohou riziko vítězství nekvalitního dodavatele či pozdější problémy v průběhu realizace veřejné zakázky zmírnit. Tyto je však třeba uplatnit především ve fázi přípravy veřejné zakázky. Zejména lze doporučit, aby se zadavatelé zaměřili na zpracování kvalitních zadávacích podmínek:
• Nejasně vymezený předmět veřejné zakázky (tedy toho, co zadavatel požaduje) velmi pravděpodobně zkomplikuje plnění veřejné zakázky (pokud vůbec přes takto závažnou vadu k realizační fázi dojde). Nutným předpokladem pro vymezení předmětu veřejné zakázky je znalost vlastních potřeb a situace a možností relevantního trhu.
• Vhodně volené smluvní mechanismy (včetně přiměřených sankcí) v rámci obchodních a platebních podmínek mohou mít preventivní účinek a odradit ty dodavatele, kterým nejde v prvé řadě o dobře odvedenou práci (§ 44 odst. 3 písm. a) ZVZ; např. platby po uskutečněném a řádně převzatém plnění, bankovní záruka za řádné a včasné splnění smlouvy, průběžné kontroly plnění, pojištění dodavatele atd.).
• Zadavatel by měl také pečlivě zvážit použití jednotlivých technických kvalifikačních požadavků (§ 56 ZVZ). V konkrétním případě je možné posuzovat např. dosavadní praxi dodavatele s plněním zakázek (veřejných, případně i ostatních kontraktů), personální a organizační zabezpečení veřejné zakázky dodavatelem (seznam techniků a technických útvarů bez ohledu na to, zda jde o zaměstnance dodavatele nebo osoby v jiném vztahu k dodavateli), technické vybavení dodavatele a opatření používaných dodavatelem k zajištění jakosti, vzorky atd.
Rozsah zmíněných požadavků však musí být přiměřený předmětu veřejné zakázky a nesmí omezit hospodářskou soutěž. Zadavatel tak musí volit shora zmíněné prostředky vždy vzhledem k okolnostem konkrétní veřejné zakázky.
současná úprava zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“) možnost vyloučit uchazeče ze zadávacího řízení z důvodu pochybení při realizaci dříve zadané veřejné zakázky nestanoví.
ZVZ však obsahuje nástroje, které mohou riziko vítězství nekvalitního dodavatele či pozdější problémy v průběhu realizace veřejné zakázky zmírnit. Tyto je však třeba uplatnit především ve fázi přípravy veřejné zakázky. Zejména lze doporučit, aby se zadavatelé zaměřili na zpracování kvalitních zadávacích podmínek:
• Nejasně vymezený předmět veřejné zakázky (tedy toho, co zadavatel požaduje) velmi pravděpodobně zkomplikuje plnění veřejné zakázky (pokud vůbec přes takto závažnou vadu k realizační fázi dojde). Nutným předpokladem pro vymezení předmětu veřejné zakázky je znalost vlastních potřeb a situace a možností relevantního trhu.
• Vhodně volené smluvní mechanismy (včetně přiměřených sankcí) v rámci obchodních a platebních podmínek mohou mít preventivní účinek a odradit ty dodavatele, kterým nejde v prvé řadě o dobře odvedenou práci (§ 44 odst. 3 písm. a) ZVZ; např. platby po uskutečněném a řádně převzatém plnění, bankovní záruka za řádné a včasné splnění smlouvy, průběžné kontroly plnění, pojištění dodavatele atd.).
• Zadavatel by měl také pečlivě zvážit použití jednotlivých technických kvalifikačních požadavků (§ 56 ZVZ). V konkrétním případě je možné posuzovat např. dosavadní praxi dodavatele s plněním zakázek (veřejných, případně i ostatních kontraktů), personální a organizační zabezpečení veřejné zakázky dodavatelem (seznam techniků a technických útvarů bez ohledu na to, zda jde o zaměstnance dodavatele nebo osoby v jiném vztahu k dodavateli), technické vybavení dodavatele a opatření používaných dodavatelem k zajištění jakosti, vzorky atd.
Rozsah zmíněných požadavků však musí být přiměřený předmětu veřejné zakázky a nesmí omezit hospodářskou soutěž. Zadavatel tak musí volit shora zmíněné prostředky vždy vzhledem k okolnostem konkrétní veřejné zakázky.