31 Led
Obdobný předmět plnění
Zadavatel je povinen sečíst předpokládanou hodnotu všech obdobných veřejných zakázek na dodávky, které hodlá během účetního období pořídit. Lze považovat nákup dopravních prostředků (osobní a nákladní automobily) a nákup pracovních strojů (zametací stroje, frézy,…), zemědělských a lesnických strojů za jedinou veřejnou zakázku (obdobného charakteru)? Děkuji
Dobrý den,
podle § 13 odst. 3 ZVZ nesmí zadavatel rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo k účelovému snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky a zadavatel tak dosáhl finančních limitů platných pro zakázky, při jejichž zadávání platí méně přísná pravidla.
Při posuzování, zda je požadované plnění předmětem jedné veřejné zakázky či zda se jedná o předmět více veřejných zakázek, je nezbytné přihlížet zejména k věcným, časovým a místním souvislostem a případně též ke skutečnosti, zda jde o jeden souvislý funkční celek. Danou veřejnou zakázku je tak potřeba posuzovat s ohledem na konkrétní případ, všechny okolnosti a jejich objektivní předvídatelnost. Podstatná je tedy vzájemná souvislost dodávek a zároveň vědomí zadavatele, jaké dodávky bude v průběhu účetního období pořizovat.
Pokud zadavatel plánuje nákup osobních automobilů, nákup nákladních automobilů a zároveň nákup pracovních strojů, lze předpokládat, že jejich dodávku není možné zajistit jedním dodavatelem. Ve Vašem případě proto není možné hovořit o účelovém rozdělování předmětu veřejné zakázky, jelikož osobní automobily, nákladní automobily a pracovní stroje představují odlišný předmět plnění a zároveň spolu věcně ani funkčně nesouvisí.
Závěrem tak lze konstatovat, že pořízení osobních automobilů, nákladních automobilů a pracovních strojů lze z pohledu ZVZ považovat za zcela samostatné veřejné zakázky a nejedná se tedy o nezákonné dělení předmětu podle § 13 odst. 3 ZVZ. Ve Vašem případě nelze výše uvedené předměty plnění zadat jako jednu veřejnou zakázku.
Pro úplnost dodáváme, že je ale nezbytně nutné sečíst předpokládané hodnoty jednotlivých osobních automobilů, jednotlivých nákladních automobilů a jednotlivých pracovních strojů, které spolu věcně, časově, místně a funkčně souvisí a podle dosažené částky zadat v souladu s § 12 ZVZ v režimu ZVZ jako podlimitní či nadlimitní veřejnou zakázku, či mimo režim ZVZ jako veřejnou zakázku malého rozsahu. Pokud pochybnosti o tom, zda se jedná o jeden předmět veřejné zakázky či nikoli, přetrvávají, doporučujeme z opatrnosti rozdělit veřejnou zakázku na části a v zadávání postupovat v souladu s ustanoveními § 98 ZVZ. Druhým navrhovaným řešením je pak zadat každou zakázku samostatně tak, aby nebyla porušena zásada diskriminace podle § 6 ZVZ z důvodu sloučení nesouvisejících předmětů. V obou případech je ale nezbytné sečíst předpokládané hodnoty jednotlivých předmětů plnění.
podle § 13 odst. 3 ZVZ nesmí zadavatel rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo k účelovému snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky a zadavatel tak dosáhl finančních limitů platných pro zakázky, při jejichž zadávání platí méně přísná pravidla.
Při posuzování, zda je požadované plnění předmětem jedné veřejné zakázky či zda se jedná o předmět více veřejných zakázek, je nezbytné přihlížet zejména k věcným, časovým a místním souvislostem a případně též ke skutečnosti, zda jde o jeden souvislý funkční celek. Danou veřejnou zakázku je tak potřeba posuzovat s ohledem na konkrétní případ, všechny okolnosti a jejich objektivní předvídatelnost. Podstatná je tedy vzájemná souvislost dodávek a zároveň vědomí zadavatele, jaké dodávky bude v průběhu účetního období pořizovat.
Pokud zadavatel plánuje nákup osobních automobilů, nákup nákladních automobilů a zároveň nákup pracovních strojů, lze předpokládat, že jejich dodávku není možné zajistit jedním dodavatelem. Ve Vašem případě proto není možné hovořit o účelovém rozdělování předmětu veřejné zakázky, jelikož osobní automobily, nákladní automobily a pracovní stroje představují odlišný předmět plnění a zároveň spolu věcně ani funkčně nesouvisí.
Závěrem tak lze konstatovat, že pořízení osobních automobilů, nákladních automobilů a pracovních strojů lze z pohledu ZVZ považovat za zcela samostatné veřejné zakázky a nejedná se tedy o nezákonné dělení předmětu podle § 13 odst. 3 ZVZ. Ve Vašem případě nelze výše uvedené předměty plnění zadat jako jednu veřejnou zakázku.
Pro úplnost dodáváme, že je ale nezbytně nutné sečíst předpokládané hodnoty jednotlivých osobních automobilů, jednotlivých nákladních automobilů a jednotlivých pracovních strojů, které spolu věcně, časově, místně a funkčně souvisí a podle dosažené částky zadat v souladu s § 12 ZVZ v režimu ZVZ jako podlimitní či nadlimitní veřejnou zakázku, či mimo režim ZVZ jako veřejnou zakázku malého rozsahu. Pokud pochybnosti o tom, zda se jedná o jeden předmět veřejné zakázky či nikoli, přetrvávají, doporučujeme z opatrnosti rozdělit veřejnou zakázku na části a v zadávání postupovat v souladu s ustanoveními § 98 ZVZ. Druhým navrhovaným řešením je pak zadat každou zakázku samostatně tak, aby nebyla porušena zásada diskriminace podle § 6 ZVZ z důvodu sloučení nesouvisejících předmětů. V obou případech je ale nezbytné sečíst předpokládané hodnoty jednotlivých předmětů plnění.