23 Bře
Novela ZVZ
Dobrý den,
V souvislosti s novelou zákona o veřejných zakázkách, která nabyla účinnosti 6.3.2015, Vás prosím o informaci, zda lze aplikovat novelizované ustanovení § 23 odst. 7 a) bodu 3, kdy u stavebních zakázek byl zvýšen limit pro vícepráce z 20% na 30 % na situaci, kdy ke stávající veřejné zakázce na stavební práce, na kterou byla uzavřena smlouva před účinností této novely, potřebuji realizovat jednací řízení bez uveřejnění na vícepráce v souladu se zákonnými podmínkami. Děkuji za odpověď.
V souvislosti s novelou zákona o veřejných zakázkách, která nabyla účinnosti 6.3.2015, Vás prosím o informaci, zda lze aplikovat novelizované ustanovení § 23 odst. 7 a) bodu 3, kdy u stavebních zakázek byl zvýšen limit pro vícepráce z 20% na 30 % na situaci, kdy ke stávající veřejné zakázce na stavební práce, na kterou byla uzavřena smlouva před účinností této novely, potřebuji realizovat jednací řízení bez uveřejnění na vícepráce v souladu se zákonnými podmínkami. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
problematika a podmínky použití jednacího řízení bez uveřejnění (dále jen „JŘBÚ“) jsou řešeny v příslušných ustanoveních zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), a to konkrétně v ustanovení § 23.
Přechodné ustanovení § 158 odst. 1 ZVZ pak jednoznačně uvádí, že zadávání veřejných zakázek zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů. Postup dle předmětné novely zákona je vázán na počátek zadávacího řízení. Jelikož zadávání dodatečných víceprací se realizuje prostřednictvím JŘBÚ, je rozhodným toto JŘBÚ, nikoli zadávací řízení, na základě kterého byla zadána veřejná zakázka, která má být tímto zadávacím řízením měněna.
Z přechodného ustanovení tedy vyplývá, že dodatečné vícepráce ve výši 30 % hodnoty veřejné zakázky je možné zadávat v JŘBÚ, které bylo zahájeno poté, co nabyla novela zákona č. 40/2015 Sb. účinnosti, tedy od 6. 3. 2015. Pro zadávací řízení zahájené po tomto datu rovněž platí ustanovení o možnosti využít JŘBÚ dle § 23 odst. 7 písm. a) ZVZ v případě, že nastaly okolnosti, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat. Rozhodnou skutečností není vznik předmětné potřeby, nýbrž okamžik zahájení zadávacího řízení.
V tomto případě již tedy lze uplatnit limit 30%, neboť se jedná o nové zadávací řízení, nicméně limit 30% je nutno uplatnit v souhrnu, a konkrétně k veškerým vícepracím. Pokud již bylo JŘBÚ k původní zakázce realizováno v předchozím roce, je nutno dodržet pravidlo sčítání.
problematika a podmínky použití jednacího řízení bez uveřejnění (dále jen „JŘBÚ“) jsou řešeny v příslušných ustanoveních zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), a to konkrétně v ustanovení § 23.
Přechodné ustanovení § 158 odst. 1 ZVZ pak jednoznačně uvádí, že zadávání veřejných zakázek zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů. Postup dle předmětné novely zákona je vázán na počátek zadávacího řízení. Jelikož zadávání dodatečných víceprací se realizuje prostřednictvím JŘBÚ, je rozhodným toto JŘBÚ, nikoli zadávací řízení, na základě kterého byla zadána veřejná zakázka, která má být tímto zadávacím řízením měněna.
Z přechodného ustanovení tedy vyplývá, že dodatečné vícepráce ve výši 30 % hodnoty veřejné zakázky je možné zadávat v JŘBÚ, které bylo zahájeno poté, co nabyla novela zákona č. 40/2015 Sb. účinnosti, tedy od 6. 3. 2015. Pro zadávací řízení zahájené po tomto datu rovněž platí ustanovení o možnosti využít JŘBÚ dle § 23 odst. 7 písm. a) ZVZ v případě, že nastaly okolnosti, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat. Rozhodnou skutečností není vznik předmětné potřeby, nýbrž okamžik zahájení zadávacího řízení.
V tomto případě již tedy lze uplatnit limit 30%, neboť se jedná o nové zadávací řízení, nicméně limit 30% je nutno uplatnit v souhrnu, a konkrétně k veškerým vícepracím. Pokud již bylo JŘBÚ k původní zakázce realizováno v předchozím roce, je nutno dodržet pravidlo sčítání.