21 Úno

Nesplnění kvalifikace

Při otevírání obálek v § 71 odst. 11, při posouzení nabídek v § 76 odst. 1, při mimořádně nízké nabídkové ceně v § 77 odst. 6 je uvedeno, že nabídka uchazeče, který nesplnil požadavky zákona či něco nedoložil, nevysvětlil, musí být vyřazena. V dalším textu zákona na to navazují ustanovení, že uchazeče, jehož nabídka byla komisí vyřazena, zadavatel bezodkladně vyloučí z účasti v zadávacím řízení. Ustanovení o vyřazení nabídky komisí však zcela chybí ve vztahu k prokazování kvalifikace. V § 59 odst. 5 je jen uvedeno, že v protokolu o posouzení kvalifikace se uvede údaj o tom, zda uchazeč splnění kvalifikace prokázal nebo neprokázal, a v § 60 už je rovnou uvedeno: “dodavatel, který nesplní kvalifikaci v požadovaném rozshu … musí být veřejným zadavatelem vyloučen z účasti v zadávacím řízení”. Úplně pominu nevhodné použití termínu uchazeč, ale nikde zde není uvedeno, že by komise, protože zadavatel u nás nikdy kvalifikaci neposuzuje, nabídky či žádosti o účast dodavatelů, kteří nesplnili kvalifikaci v požadovaném rozsahu, mohla vyřadit. Prakticky by tak při doslovném výkladu znění zákona i nabídky uchazečů, kteří neprokázali splnění kvalifikace, měly být předány hodnotící komisi k posuzování a hodnocení nabídek, a tato komise by je měla posuzovat a hodnotit spolu s ostatními nabídkami, což určitě není správně, nebo by nejprve musel zadavatel rozhodnout o vyloučení těchto uchazečů, a až poté by se nabídky těch uchazečů, kteří prokázali sponění kvalifikace, mohly předat hodnotící komisi k posuzování a hodnocení. Vzhledem k frekvenci jednání rady jako orgánu kraje či obce, který o zakázkách podle příslušného zákona o krajích či o obcích rozhoduje, by to znmenalo další prodloužení zadávacího řízení cca o 1 měsíc. Budete na to myslet v uvažované “technické novele”?
Dobrý den,
ustanovení § 59 odst. 1 zákona č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále ZVZ), uvádí následující:
Veřejný zadavatel posoudí prokázání splnění kvalifikace dodavatele z hlediska požadavků stanovených v souladu s tímto zákonem (dále jen "posouzení kvalifikace").
Ustanovení § 59 odst. 2 a odst. 3 dávají zadavateli možnost ustanovit pro účely posouzení kvalifikace zvláštní komisi, případně hodnotící komisi u otevřeného a zjednodušeného podlimitního řízení.
Na rozdíl od ustanovení zaměřených na posouzení kvalifikace uvádí zákon v souvislosti s otevíráním obálek, posuzováním a hodnocením nabídek povinnost veřejného zadavatele ustanovit komisi (až na výjimky uvedené v § 71 odst. 1 věta druhá). A právě proto jsou tyto komise oprávněny k vyřazení dodavatele, který nesplnil zákonné požadavky a požadavky stanovené zadavatelem v zadávacích podmínkách, neodůvodnil mimořádně nízkou nabídkovou cenu apod.
Zákon o veřejných zakázkách rozlišuje pojmy vyřazení a vyloučení dodavatele, přičemž vyloučit dodavatele může vždy jen zadavatel. Vyřazení dodavatele je v případě posouzení kvalifikace v kompetenci veřejného zadavatele (případně zvláštní či hodnotící komise, pakliže je zadavatel ustanoví), zatímco při otevírání obálek s nabídkami, posuzování nabídek či v případě nízké nabídkové ceny jsou dodavatelé vyřazeni vždy komisí, kterou je ze zákona nutné ustanovit.
V souladu s ustanovením § 151 ZVZ není možné, aby v případě vyloučení dodavatele z účasti byl veřejný zadavatel někým zastoupen (ani ustanovenou komisí).
Zákon uvádí, že v případě nesplnění kvalifikace v požadovaném rozsahu nebo při nesplnění povinností stanovených § 58, musí být dodavatel veřejným zadavatelem vyloučen z účasti na zadávacím řízení. Pokud tedy zadavatel nesplní kvalifikaci, a to ani v případné zadavatelem stanovené dodatečné lhůtě, má veřejný zadavatel zákonnou povinnost tohoto dodavatele vyloučit.
O posouzení kvalifikace pořídí veřejný zadavatel, případně zvláštní či hodnotící komise protokol o posouzení kvalifikace dle § 59 odst. 5, resp. odst. 7 ZVZ, ve kterém uvede mj., který dodavatel splnění kvalifikace prokázal a který ne. Pokud je protokol pořízen zvláštní či hodnotící komisí, je tento následně předán zadavateli. Z obsahu protokolu získává zadavatel informaci, které účastníky má podle § 60 odst. 1 ZVZ vyloučit.
ZVZ neřeší, jakým způsobem si zadavatel nastaví své vnitřní rozhodovací mechanismy. Lhůty stanovené ZVZ jsou nastaveny pro všechny zadavatele stejně, je tedy na zadavateli, jak jejich dodržení zajistí. 
Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
what medications affect erectile dysfunction the most long lasting sex pills pharmacy in usa big penis male enhancement pills taking viagra with extenze does erectile dysfunction be cured epsom salt helps erectile dysfunction crazy rhino male enhancement pill extenze fast acting liquid reviews supplements that affect viagra rockhard weekend male enhancer helping your husband ejaculate when he has erectile dysfunction best supplements for erections can daily exercise cure erectile dysfunction green tea helps sex drive tcm cure for erectile dysfunction all night long male enhancement the best natural supplements for erectile dysfunction vietmanese male enhancement foods does vasodilation help erectile dysfunction magna rx male enhancement pills hemp max lab gummies usa cbd gummies gq can you bring cbd gummies on a plane us reagan cbd gummies review buy cbd gummies premium jane danny the count cbd gummies prime cbd gummies near me understanding cbd products cbd gummies for anxiety with no thc vegan cannabis gummy bears recipe cbd infused gummies reviews magnesium vs cbd for anxiety cbd gummies philly where can i buy thc gummies in illinois 20 to 1 cbd does not help my anxiety does cbd help with leg pain hemp cbd products garden of life cbd products laura ingraham cbd product company that makes hemp gummy bears