08 Srp

Možnost použití mimořádně nízké nabídkové ceny u VZMR

Dobrý den,
je možné u veřejné zakázky malého rozsahu (např. spolufinancované z dotačního titulu) použít institut mimořádně nízké nabídkové ceny? Jelikož VZMR se neřídí 2. částí zákona, nevyplývá tedy automaticky možnost použít (řešit) institut mimořádně nízké nabídkové ceny u veřejných zakázek malého rozsahu. Nicméně zadavatel považuje za vhodné se před dumpingovými cenami chránit.
Je možné si v zadávacích podmínkách vyhradit, že zadavatel mimořádně nízkou nabídkovou cenu může řešit, a že může postupovat přiměřeně § 77 zákona? Konkrétně bychom chtěli v zadávacích podmínkách použít odstavec ve znění:
“V případě, že nabídková cena uchazeče bez DPH bude nižší než 80 % předpokládané ceny uvedené v části II. odst. 2.4. této Výzvy, si zadavatel tímto vyhrazuje právo postupovat u takového uchazeče přiměřeně s § 77 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění – institut mimořádně nízké nabídkové ceny. Tedy především si zadavatel (prostřednictvím hodnotící komise) vyhrazuje právo vyžádat si od uchazeče písemné zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny, případně následně požadovat osobní vysvětlení mimořádně nízké nabídkové ceny. Dále si zadavatel vyhrazuje právo vyloučit z tohoto zadávacího řízení uchazeče v případě, že ve stanovené lhůtě nedoručí písemné zdůvodnění, případně se nedostaví k osobnímu vysvětlení, případně posoudí-li hodnotící komise písemné zdůvodnění, či osobní vysvětlení mimořádně nízké nabídkové ceny jako neopodstatněné.”
Nemůže být takovýto postup vnímán jako porušení základních zásad zadávacího procesu?

Děkuji moc za odpověď a přeji pěkný den.

S pozdravem

Ing. Miroslav Jílek

Vážený pane inženýre,

dle § 18 odst. 5 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) není zadavatel povinen zadávat podle ZVZ veřejné zakázky malého rozsahu. Je však bez výjimky povinen při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu dodržet zásady uvedené v § 6 ZVZ, tj. zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.

Ustanovení § 18 odst. 5 ZVZ a ani jiné ustanovení ZVZ v případě zadávání veřejných zakázek malého rozsahu použití institutu mimořádné nízké nabídkové ceny ve smyslu § 77 ZVZ nebrání a ani jej nevylučuje a proto je zadavatel oprávněn jej aplikovat.

Možnosti, jak při zadávání veřejné zakázky malého rozsahu může zadavatel aplikovat ustanovení § 77 ZVZ, jsou následující:

• v zadávacích podmínkách zadavatel jasně stanoví analogický postup dle § 77 ZVZ;

• ustanovení § 77 ZVZ bude bez jakýchkoliv změn a úprav přímo promítnuto do zadávacích podmínek;

• v souladu s § 26 odst. 5, věta druhá, ZVZ bude zadavatel při zadávání veřejné zakázky malého rozsahu postupovat postupem platným pro zadávání podlimitních veřejných zakázek. V takovém případě však zadavatele upozorňujeme, že je povinen splnit veškeré povinnosti, které mu ZVZ pro zadávání podlimitních veřejných zakázek ukládá, a to i přesto, že se jedná o veřejnou zakázku malého rozsahu.

Co se dále konkrétně týká Vámi navržené formulace ohledně postupu zadavatele v případě obdržení nabídky s mimořádně nízkou nabídkovou cenou, jehož znění neodpovídá textu § 77 ZVZ, není vhodné a nedoporučujeme jej v zadávacích podmínkách použít, a to právě z důvodu, že neodpovídá dikci ZVZ.

Jako nejvhodnější a správné řešení Vaší situace se proto jeví, stanovíte-li v zadávacích podmínkách pro případ obdržení nabídky s mimořádné nízkou nabídkovou cenou, že zadavatel bude v takové situaci postupovat analogicky dle § 77 ZVZ. Tím tak bude naplněn Váš požadavek, bude se jednat o postup zcela v souladu se zásadami dle § 6 ZVZ a zároveň se i vyvarujete vzniku případných komplikací, které by z Vámi navrženého odstavce mohly v budoucnosti vyplynout.

Nad rámec shora uvedeného si Vás dovolujeme upozornit, že otázku, zda je nabídková cena uchazeče mimořádně nízkou nabídkovou cenou, je nutné posuzovat ve vztahu k předmětu veřejné zakázky a nikoliv k její předpokládané hodnotě. Jelikož s ohledem na dobu, která uplyne mezi stanovením předpokládané hodnoty veřejné zakázky a koncem lhůty pro podání nabídek, není vyloučeno, že na daném trhu dojde ke změnám cenových hladin.

V neposlední řadě podotýkáme, že je-li Vaše veřejná zakázka malého rozsahu mimo jiné i financována z dotací, jste povinni, a to nad rámec shora uvedeného, postupovat a řídit se pravidly poskytovatele dotace.

Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
3k african kong supreme male enhancement number 1 penis enlargement pills erectile dysfunction and psychiatric medication extenze male enhancement directions books to help premature ejaculation how to treat premature ejaculation drugs top natural male enhancement how to get viagra pills safely how much difference in cost between ed pills gold xl male enhancement pills in pakistan nugenix male enhancement in stores erex male enhancement reviews the best natural male enhancement products max spark male enhancement male enhancement spray rigid bull why would a man take male enhancement which foods naturally burn belly fat does sleep burn belly fat how to burn belly fat in 3 months looper 3 keto gummies a good weight loss supplement rapid results keto acv gummies reviews supplements for burning belly fat weight exercises to burn belly fat best supplements to help weight loss burn belly fat for curry back where to buy bio science keto gummies best seaweed supplements for weight loss fastest belly fat burning foods popular weight loss supplement ads herbal life how to burn off belly fat naturally cod liver oil supplement weight loss intense belly fat burning workout paleo burns belly fat keto weight loss supplement pills by bpi review bike riding burn belly fat natural pills to burn belly fat kelly clarkson keto gummies dr oz xp keto gummies review keto gummies pros and cons