06 Úno
Lhůta pro podání námitek
Dobrý den,
mám dotaz k zakázce malého rozsahu u níž lhůta pro podání nabídek musí činit minimálně 10 kalendářních dní ode dne odeslání výzvy a současně uveřejnění oznámení. Zadavatel zahájil a zveřejnil výběrové řízení dne 1.12.2014 s lhůtou pro podání nabídek do 11.12.2014 13:00. Byla lhůta pro podání nabídek dodržena?
Předem mockrát děkuji za odpověď.
Dobrý den,
obecná výjimka z působnosti zákona podle § 18 odst. 5) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) uvádí, že zadavatel není povinen zadávat podle tohoto zákona veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR“). Zákon o veřejných zakázkách blíže nestanoví trvání lhůty pro podání nabídek u VZMR. Nezbytným předpokladem pro zodpovězení Vašeho dotazu je proto konkrétní dokument, například interní metodický pokyn upravující samostatně pravidla a povinnosti zadavatele pro VZMR, z kterého bude zároveň možné dovodit závazný postup při výpočtu lhůt pro podání nabídek v délce trvání 10-ti kalendářních dní.
Rozhodným aspektem pro vypracování stanoviska tak zůstává obecná úprava počítání času podle § 605 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, která závazně stanoví, že lhůta nebo doba určená podle dnů počíná dnem, který následuje po skutečnosti rozhodné pro její počátek. Obdobným je ustanovení § 39 odst. 6 ZVZ, upravující počátek běhu lhůt u zakázek zadávaných v režimu zákona.
Problematikou počítání lhůt se zabývá také rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pod č.j. ÚOHS-S207/2011/VZ-16332/2011/520/Ema, které se vztahuje rovněž ke stanovení lhůty pro podání nabídek, avšak v režimu zákona. Zadavatel v posuzovaném případě pochybil, neboť výzvu odeslal dne 4. 12. 2009, a lhůtu pro podání nabídek, která nesmí být kratší než 15 dnů, stanovil pouze do 19. 12. 2009 do 12 hod. Zadavatel neumožnil doručit nabídku až do 24 hodin 15. dne, čímž neposkytl dodavateli k podání nabídky celou 15-ti denní lhůtu a zapříčinil vznik správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) ZVZ.
S ohledem na skutečnost, že nám nejsou známa pravidla podle kterých zadavatel postupoval, důrazně bychom zadavateli doporučili přistoupit, z důvodu obezřetnosti, k zachování možnosti uchazečům doručit nabídky do půlnoci posledního dne lhůty, tzn. nechat uplynout lhůtu minimálně až do půlnoci 10. dne běhu lhůty.
obecná výjimka z působnosti zákona podle § 18 odst. 5) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) uvádí, že zadavatel není povinen zadávat podle tohoto zákona veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR“). Zákon o veřejných zakázkách blíže nestanoví trvání lhůty pro podání nabídek u VZMR. Nezbytným předpokladem pro zodpovězení Vašeho dotazu je proto konkrétní dokument, například interní metodický pokyn upravující samostatně pravidla a povinnosti zadavatele pro VZMR, z kterého bude zároveň možné dovodit závazný postup při výpočtu lhůt pro podání nabídek v délce trvání 10-ti kalendářních dní.
Rozhodným aspektem pro vypracování stanoviska tak zůstává obecná úprava počítání času podle § 605 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, která závazně stanoví, že lhůta nebo doba určená podle dnů počíná dnem, který následuje po skutečnosti rozhodné pro její počátek. Obdobným je ustanovení § 39 odst. 6 ZVZ, upravující počátek běhu lhůt u zakázek zadávaných v režimu zákona.
Problematikou počítání lhůt se zabývá také rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pod č.j. ÚOHS-S207/2011/VZ-16332/2011/520/Ema, které se vztahuje rovněž ke stanovení lhůty pro podání nabídek, avšak v režimu zákona. Zadavatel v posuzovaném případě pochybil, neboť výzvu odeslal dne 4. 12. 2009, a lhůtu pro podání nabídek, která nesmí být kratší než 15 dnů, stanovil pouze do 19. 12. 2009 do 12 hod. Zadavatel neumožnil doručit nabídku až do 24 hodin 15. dne, čímž neposkytl dodavateli k podání nabídky celou 15-ti denní lhůtu a zapříčinil vznik správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) ZVZ.
S ohledem na skutečnost, že nám nejsou známa pravidla podle kterých zadavatel postupoval, důrazně bychom zadavateli doporučili přistoupit, z důvodu obezřetnosti, k zachování možnosti uchazečům doručit nabídky do půlnoci posledního dne lhůty, tzn. nechat uplynout lhůtu minimálně až do půlnoci 10. dne běhu lhůty.