13 Dub
Lhůta a cena ve smlouvě
Vážení přátelé, dotazuji se na případ, kdy v zadávacím řízení zadavatel stanovil lhůtu plnění VZ, avšak zadávacími podmínkami si zároveň vyhradil právo časově posunout tuto lhůtu (o kolik se posune zahájení, o teolik i dokončení). To vše bylo stanoveno již v zadávací dokumentaci, kde bylo stanoveno také, že nabídková cena bude nepřekročitelná. Po výběru zadavatel míní uplatnit své vyhrazené právo čas. posunu plnění, avšak vybraný uchazeč žádá inflační doložku k ceně. Má na to nárok?
Dobrý den,
ve svém dotaze se tážete, zda je možné upravit smlouvu na veřejnou zakázku, konkrétně upravit (navýšit) nabídkovou cenu. V dotaze neuvádíte, zda již k podpisu smlouvy došlo či nikoliv, níže uvedené závěry jsou ovšem pro oba případy stejné. Pokud není ve smlouvě upravena možnost upravit cenu ve vztahu k inflaci či z jiného jasně uvedeného důvodu, jsou strany oprávněny změnit smlouvy pouze ze zákonných důvodů. Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) v § 82 odst. 2 uvádí, že smlouvu uzavře zadavatel v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce vybraného uchazeče, popř. upraveným dle § 32 ZVZ. Dle § 82 odst. 7 ZVZ zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu práv a povinností vyplývající ze smlouvy, kterou uzavřel s vybraným uchazečem. Za podstatnou se považuje taková změna, která by rozšířila předmět veřejné zakázky, za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných dodavatelů či mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, či by měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče. Změna ceny uvedené ve smlouvě je z pohledu ZVZ považována za podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, která by mohla umožnit účast i jiných dodavatelů v původním zadávacím řízení či by měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče. S ohledem na výše uvedené je dodavatelem navrhovaná změna smlouvy v rozporu se zákonem, tudíž platí, že dodavatel nejenže nemá na úpravu ceny nárok, ale zadavatel takovou změnu smlouvy nesmí umožnit a to ani před podpisem smlouvy.
ve svém dotaze se tážete, zda je možné upravit smlouvu na veřejnou zakázku, konkrétně upravit (navýšit) nabídkovou cenu. V dotaze neuvádíte, zda již k podpisu smlouvy došlo či nikoliv, níže uvedené závěry jsou ovšem pro oba případy stejné. Pokud není ve smlouvě upravena možnost upravit cenu ve vztahu k inflaci či z jiného jasně uvedeného důvodu, jsou strany oprávněny změnit smlouvy pouze ze zákonných důvodů. Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) v § 82 odst. 2 uvádí, že smlouvu uzavře zadavatel v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce vybraného uchazeče, popř. upraveným dle § 32 ZVZ. Dle § 82 odst. 7 ZVZ zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu práv a povinností vyplývající ze smlouvy, kterou uzavřel s vybraným uchazečem. Za podstatnou se považuje taková změna, která by rozšířila předmět veřejné zakázky, za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných dodavatelů či mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, či by měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče. Změna ceny uvedené ve smlouvě je z pohledu ZVZ považována za podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, která by mohla umožnit účast i jiných dodavatelů v původním zadávacím řízení či by měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče. S ohledem na výše uvedené je dodavatelem navrhovaná změna smlouvy v rozporu se zákonem, tudíž platí, že dodavatel nejenže nemá na úpravu ceny nárok, ale zadavatel takovou změnu smlouvy nesmí umožnit a to ani před podpisem smlouvy.