08 Dub

Jde o dodržování zákona č. 137/2006 Sb.

Veřejné správy se netýká obsah přílohy č.2 k NMV č.9/20011, o zadávání veřejných zakázek, Postupy při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu ve smyslu ustanovení § 18 odst. 3 zákona k provedení čl.10 nařízení. Čl.1. Veřejné zakázky 1.kategorie odst. ( 4) Zadavatel musí být vzhledem k uchazeči ( uchazečům ) nestranný. Podmínku nestrannosti nesplňuje ten, kdo se podílel na zpracování nabídky uchazeče nebo jej s uchazečem spojuje osobní, pracovní či jiný obdobný poměr nebo má z jiných důvodů osobní zájem na zadání zakázky některému z uchazečů..
Dotaz: V naší obci starosta ( neuvolněný ) je majitelem autodopravy a sám sobě fakturuje služby obci.( ročně cca 100.000,- Kč). Faktury podepíše místostarosta a jednou ročně je podepíše předseda kontrolního výboru obce. Dle vyjádření kontroly KÚ HK je tento postup správný. Vnitřní směrnice obce pro ZVZ je v souladu se zákonem. Je Vaše stanovisko stejné a jedná se transparentní postup ? V tomto případě jde minimálně o střet zájmů .
Domnívám se, že pro úplnost je třeba uvést, že na postup zadavatele je třeba v praxi obvykle uplatnit i některé další zásady vyplývající z nejrůznějších právních předpisů.
Jedná se zejména o zásady a principy plynoucí z právních předpisů upravujících oblast ochrany hospodářské soutěže, z právních předpisů upravujících hospodaření s majetkem státu a územních samosprávných celků a nakládání s rozpočtovými prostředky. Z toho analogicky vyplývá, že výše uvedené ustanovení o nestrannosti lze aplikovat i tomto případě.
Děkuji za Vaše stanovisko a jsem s pozdravem

Ing. Oldřich Vejr
Převýšov 76
503 51 Chlumec nad Cidlinou

Obec je veřejným zadavatelem podle § 2 odst. 2 písm. c) ve smyslu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) a přestože jsou veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR“) podle § 12 odst. 3 ZVZ zadávány na základě obecné výjimky z působnosti ZVZ ve smyslu § 18 odst. 5, je veřejný zadavatel povinen vždy dodržet základní zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace v souladu s § 6 ZVZ. Zpravidla tak zásady zadávání VZMR, zohledňující závazným způsobem obecně platné principy ZVZ, upravující vnitřní stanovy veřejného zadavatele, popřípadě k tomu určené směrnice obce o vnitřních mechanismech zadávaní VZMR.

Ministerstvo pro místní rozvoj z pozice gestora ZVZ poskytuje výkladová stanoviska spojená pouze s problematikou procesu zadávání veřejných zakázek, případně je oprávněno se vyjádřit k možnému porušení některého z principů při zadávání veřejných zakázek. Neboť však dotaz neodkazuje na dokument, který by stanovil výši finančního limitu a s tím související povinnost veřejného zadavatele postupovat dle pravidel pro zadávání VZMR na úrovni obce, není tak zároveň možné vyloučit rozpor se zásadami podle § 6 ZVZ, ani případný střet zájmů při schvalování „objednávek“ na realizaci těchto úplatných dodávek či služeb obci. Vzhledem k nejasnostem spojeným s pravidly zadávání VZMR na úrovni obce, nelze vyloučit střet zájmů členů zastupitelstva při hlasování ve smyslu zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. Předpokladem výše uvedeného tvrzení je zásada, že žádnému z členů statutárních zástupců obce nebo města, popřípadě samotnému starostovi obce, by neměl vzniknout subjektivní zájem nebo prospěch na schválení a následné realizaci veřejné zakázky.

Obecně proto lze pro účely zodpovězení dotazu vycházet z mnohých jiných a běžně dostupných metodických pokynů, zpracovaných v souladu se ZVZ, na něž se příslušná ustanovení ZVZ výslovně odvolávají; popřípadě skrze která se v obecné rovině řídí zadávání VZMR. Mezi jinými také ze Směrnice Rady Královéhradeckého kraje (dále jen „Směrnice RK“).

Přestože Směrnice RK upravuje pravidla postupu při zadávání veřejných zakázek pouze ve vztahu k veřejnému zadavateli, jímž je dle čl. 1 odst. 1 výhradně Královéhradecký kraj, avšak stanovuje je v souladu se všemi povinnosti zadavatele a za účelem dodržení obecně platných principů podle § 6 ZVZ, není nám znám žádný důvod, pro který by se Směrnicí RK stanovené obecné principy neměly vztahovat zároveň na povinnosti při vypisování VZMR na úrovni obce. Splnění obecných zásad transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace zohledňuje například čl. 9 odst. 4 písm. b) Směrnice RK, který mezi povinnosti veřejného zadavatele uvádí učinění prokazatelné výzvy k podání nabídek (zde emailovou formou) alespoň u 3 dodavatelů; resp. transparentní, nediskriminační a prokazatelné oslovení širšího počtu uchazečů.

Zvýšení transparentnosti celého procesu zadávání VZMR rovněž nepřispívá situace, kdy není možné zpřístupnění obsahu dokumentace nebo vyvěšení výzvy, například prostřednictvím informační desky obce nebo skrze jiné informační prostředky; popř. prostřednictvím některého z k tomu určených elektronických nástrojů, zajišťujícího evidenci elektronického obsahu a dokumentů. Podobný požadavek o elektronické evidenci tak například Směrnice RK zohledňuje v rámci hned několika na sebe navazujících ustanovení, čímž rovněž přispívá ke zprůhlednění celého procesu zadávání veřejných zakázek.

Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
exercise cured my erectile dysfunction potencx natural male enhancement erection stopping pills does potenca male enhancement work curing erectile dysfunction without drugs health ed pills over the counter do CBD male enhancement gummies work best male sexual performance enhancement male butt enhancing underwear vitality fast acting male enhancement pills herbs that treat erectile dysfunction red vs blue pill weight management metabolism support gummies sure slim keto gummies reviews triplex keto gummies review stomach belly fat burning does forskolin really burn belly fat fitness supplements for weight loss best way to burn belly fat running benefits of apple cider vinegar gummies spring valley best cbd with low level thc for back pain can you buy thc gummies in new york uly cbd gummies reviews hair growth does cbd weed help with pain sun state hemp gummies uk buy thc gummies withoutcard cbd cbc and thc together benefits cbd products barre vt the best thc gummies for sleep cbd and hip joint pain how much do uly cbd gummies cost taking cbd gummies for anxiety cbd for shingle pain gummy bears liberty cbd what is better for sleep cbd or cbn vegan af cbd gummies choice cbd gummies for men 2 cbd gummies does cbd help with stress and anxiety is it ok to travel with cbd products