09 Srp
Hodnotící komise
Dobrý den, v ust. § 74 odst. 4 je mj. uvedeno, že za každého člena hodnotící komise jmenuje veřejný zadavatel jeho náhradníka. V praxi to dozajista znamená, že za člena s příslušnou odborností ve vztahu k předmětu veřejné zakázky dle ust. § 74 odst. 3 by měl být jmenován s příslušnou odborností i jeho náhradník. Při jednáních hodnotící komise velice často dochází k situaci, že se za chybějícího člena hodnotící komise dostaví náhradník úplně jiného člena, který je však na komisi rovněž přítomen, takže se jednání a rozhodování (hlasování) v komisi účastní člen a současně jeho náhradník. Navíc v případě, kdy je nutné mít v pětičlenné komisi 2 odborníky, tak dojde k situaci, že je sice komise pětičlenná, ale s nedostatečným počtem členů s příslušnou odborností. Je tento postup „záměny“ náhradníků z hlediska dodržení zákona správný? Děkuji.
Dobrý den,
dle § 74 odst. 3 ZVZ musí mít hodnotící komise alespoň 5 členů. Je-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky, musí mít alespoň jednu třetinu členů s příslušnou odborností ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. Z výše uvedeného ustanovení vyplývá, že členové hodnotící komise musí mít v odůvodněných případech takovou odbornost, aby dokázali posoudit a hodnotit podané nabídky.
Povinnost veřejného zadavatele jmenovat náhradníky členů hodnotící komise upravuje § 74 odst. 4 ZVZ, ze kterého vyplývá, že veřejný zadavatel jmenuje za každého člena hodnotící komise jeho náhradníka.
Role náhradníka dle § 74 odst. 4 ZVZ ve spojení s § 75 odst. 2 ZVZ spočívá v tom, aby zastoupil (řádného) člena hodnotící komise. ZVZ předpokládá, že ne vždy je možné, aby se dostavili všichni řádní členové, nebo může řádný člen pozbýt svého členství podle § 74 odst. 8 ZVZ. V takovýchto případech nahrazuje člena hodnotící komise právě jeho náhradník.
V případě Vašeho dotazu na správnost Vašeho postupu při stanovení složení hodnotící komise pro posouzení a hodnocení nabídek, lze tedy shrnout, že zadavatel je odpovědný za dodržování ZVZ. Odpovídá tedy za složení a činnost hodnotící komise a je vázán § 74 odst. 3 ZVZ, z něhož explicitně vyplývá, že pokud to je odůvodněno předmětem veřejné zakázky, musí mít minimálně jedna třetina členů komise příslušnou odbornost ve vztahu k předmětu veřejné zakázky.
Hlavní účel § 74 odst. 4 ZVZ je pak třeba spatřovat právě v návaznosti na výše zmíněné ustanovaní § 74 odst. 3 ZVZ, tedy v tom, aby člena hodnotící komise s příslušnou odborností zastupoval právě jeho náhradník, jež touto odborností disponuje také.
Účast náhradníka na jednání hodnotící komise upravují § 75 odst. 2 a § 74 odst. 8 ZVZ, ze kterých vyplývá, že jediným zákonným důvodem účasti náhradníka člena na jednání hodnotící komise je právě nahrazení konkrétního člena hodnotící komise, za jehož náhradníka je jmenován. Pokud tedy nastane situace, že se jednání hodnotící komise účastní jak její člen tak jeho náhradník, je takový stav v rozporu s výše uvedenými ustanoveními ZVZ.