Dotaz na VZ
dodavatel je dle § 110 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“) oprávněn podat písemné námitky proti zadávacím podmínkám veřejné zakázky. Námitky musí dodavatel doručit zadavateli písemně, nejpozději do 5 dnů od skončení lhůty pro podání nabídek.
Dodavatel v námitkách dle § 110 odst. 7 ZVZ uvede, kdo námitky podává (identifikační údaje dodavatele); proti kterému úkonu zadavatele námitky směřují (námitky proti zadávacím podmínkám dle § 110 odst. 3 ZVZ); v čem je spatřováno porušení zákona a uvede újmu, která dodavateli hrozí. V případě námitek proti zadávacím podmínkám dodavatel zpravidla jako hrozící újmu uvádí, že je mu v důsledku požadavku zadávacích podmínek, který je v rozporu se ZVZ, znemožněno zúčastnit se zadávacího řízení.
Pokud se dodavatel domnívá, že jsou zadávací podmínky „šity na míru konkrétního dodavatele“, může se jednat zejména o tyto případy:
- stanovení technických podmínek v rozporu s požadavky dle § 45 odst. 3 a 4 a § 46 ZVZ; tedy technické podmínky buď zaručují neoprávněnou konkurenční výhodu, vytváří neodůvodněné překážky hospodářské soutěže, nebo zadavatel odkazuje v daném případě neoprávněně na normy, jež nemají evropský či nadnárodní základ,
- zadavatel použije v rozporu s § 44 odst. 11 ZVZ při vymezení předmětu veřejné zakázky označení příznačné pro určitého dodavatele,
- zadavatel v rámci kvalifikačních předpokladů požaduje v rozporu s § 50 odst. 2 ZVZ prokázání skutečností, jež nesouvisí bezprostředně s předmětem veřejné zakázky, nebo v rozporu a s § 50 odst. 4 ZVZ stanoví kvalifikační předpoklady, které vedou k podstatnému omezení hospodářské soutěže, a současně by kvalifikační předpoklady bylo vzhledem k potřebám zadavatele možné nahradit stanovením odpovídajících smluvních podmínek.
Dále může dodavatel dovodit nesoulad zadávacích podmínek se ZVZ z důvodu porušení obecného požadavku zákazu skryté diskriminace dle ustanovení § 6 odst. 1 ZVZ. Zde se jedná o případy požadavků kdekoli v rámci zadávacích podmínek, které navenek působí korektně a nestranně, avšak na základě argumentů z oboru plnění veřejné zakázky lze prokázat, že jejich účelem je znemožnit účast v zadávacím řízení určitému uchazeči, ač by tento jinak byl způsobilý splnit řádně předmět veřejné zakázky. Je třeba doplnit, že zákaz skrytě diskriminačních požadavků potvrdil i Nejvyšší správní soud České republiky v rozsudku sp. zn. 1 Afs 20/2008.
Pro úplnost bychom chtěli upozornit i na institut dodatečných informací. Dodavatel je oprávněn požadovat dodatečné informace k zadávacím podmínkám. Písemná žádost musí být zadavateli doručena nejpozději 6 pracovních dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek; jde-li o zadávací řízení, ve kterém jsou lhůty stanoveny podle § 39 odst. 3 písm. b) bodu 2 ZVZ (podlimitní veřejné zakázky), nejpozději 5 pracovních dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek.
Někteří dodavatelé nejprve podávají žádost o dodatečné informace, aby se vyhnuli nutnosti podat námitky. Oprávnění dodavatele podat námitky proti zadávacím podmínkám dle § 110 odst. 3 ZVZ není podáním žádosti o dodatečné informace dotčeno.