28 Úno
Dodatečné doplnění nabídky
Při zadávacím řízení ve zjednodušeném podlimitním řízení zadavatel vymezit rozsah kvalifikace uchazeče doložením čestného prohlášení:
1) základních kvalifikačních předpokladů
2) relevantních profesních předpokladů
3) technických předpokladů (čestné prohlášení o referencích) a
4) čestné prohlášení o ekonomické a finanční způsobilosti.
Pokud uchazeč nepředloží jakékoliv z těchto čestných prohlášení, je to důvodem (při posouzení kvalifikace k vyřazení) a následně k vyloučení uchazeče z hodnocení. Nebo jsme jako veřejný zadavatel povinni požadovat od uchazeče dodatečné doplnění nabídky doložením čestného prohlášení ( v konkrétním případě se jedná o ekonomickou a finanční způsobilost)? Z platné metodiky MMR nemohu určit jednoznačnou odpověď, zda prokázání kvalifikace je možno požadovat i dodatečně. Předem děkuji za brzkou odpověď.
1) základních kvalifikačních předpokladů
2) relevantních profesních předpokladů
3) technických předpokladů (čestné prohlášení o referencích) a
4) čestné prohlášení o ekonomické a finanční způsobilosti.
Pokud uchazeč nepředloží jakékoliv z těchto čestných prohlášení, je to důvodem (při posouzení kvalifikace k vyřazení) a následně k vyloučení uchazeče z hodnocení. Nebo jsme jako veřejný zadavatel povinni požadovat od uchazeče dodatečné doplnění nabídky doložením čestného prohlášení ( v konkrétním případě se jedná o ekonomickou a finanční způsobilost)? Z platné metodiky MMR nemohu určit jednoznačnou odpověď, zda prokázání kvalifikace je možno požadovat i dodatečně. Předem děkuji za brzkou odpověď.
Vážená paní Petrová, kvalifikace dodavatele se v případě zjednodušeného podlimitního řízení prokazuje čestným prohlášením, z jehož obsahu bude zřejmé, že splňuje všechny kvalifikační předpoklady požadované zadavatelem. Není třeba tedy předkládat několik čestných prohlášení vztahujících se k dílčí kvalifikaci, nýbrž je dostačující předložení jednoho čestného prohlášení, které se bude vztahovat k celkové kvalifikaci dodavatele. V případě, že při posuzování kvalifikace zadavatel zjistí, že některý z dodavatelů nedoložil některý z požadovaných dokumentů, v uvedené situaci se tedy jednalo o čestné prohlášení, má zadavatel možnost (nikoli povinnost) v souladu s ustanovením § 59 odst. 4 zákona o veřejných zakázkách požadovat po dodavateli, aby chybějící doklad ve stanovené dodatečné lhůtě doplnil. Zákon o veřejných zakázkách tedy umožňuje zadavateli, aby dodavatele vyzval k doplnění chybějících údajů ve stanovené lhůtě. Klíčovým faktorem v rozhodování, zda dodavatele vyzvat k doplnění chybějících dokumentů, či jej přímo vyloučit, je aplikace zásad 3E (efektivnost, hospodárnost a účelnost; dle zákona o finanční kontrole), které se promítají právě i do rozhodování zadavatele v rámci zadávacího řízení. Jinými slovy zadavatel si musí nutně klást otázku, zda je účelné a hospodárné nabídku přímo vyloučit, či zda dodavatele vyzve k doplnění kvalifikace a o nabídku tím pádem nepřijde. Pokud zadavatel nepožádá o doplnění chybějících dokumentů prokazujících kvalifikaci, je povinen uchazeče vyloučit z účasti v zadávacím řízení pro nesplnění podmínek stanovených zadavatelem. Originály či úředně ověřené kopie dokladů prokazujících splnění kvalifikace předkládá před uzavřením smlouvy až uchazeč, který byl vybrán a má sním být uzavřena smlouva dle § 82 zákona o veřejných zakázkách. V příloze naleznete metodiku k zadávání veřejných zakázek, ve které je na straně 260 uvedeno, že v případě absence čestného prohlášení je možné, aby zadavatel vyzval dodavatele k jeho doplnění. Problematikou prokazování kvalifikace čestným prohlášením se zabýval v nedávné době i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Stanovisko ÚOHS v této věci je uveřejněno na webových stránkách ÚOHS (http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/vykladova-stanoviska-a-metodiky.html)