09 Led
Dodatečná informace – nejasnosti v projektové dokumentaci a soupisu prací
Dobrý den, jako veřejný zadavatel jsme v 12/2013 zahájili zadávací řízení na stavební práce. Předpokládaná hodnota zakázky byla stanovena na základě vypracovaného rozpočtu projektanta. Obdrželi jsme dotaz dodavatele, ve kterém poukazuje na nejasnosti v technické zprávě (projektové dokumentace) a soupisu prací.
1) Je třeba opravit soupis prací a uveřejnit na profilu zadavatele nový (opravený) soupis prací? Nestačilo by jen odpověděť na dotaz dodavatele?
2) V případě, že uvedené nejasnosti (či nepřesnosti) budou mít vliv na navýšení ceny, resp. předpokládané hodnoty zakázky, musíme upravit předpokládanou hodnotu zakázky v zadávací dokumentaci?
Děkuji za odpověď.
1) Je třeba opravit soupis prací a uveřejnit na profilu zadavatele nový (opravený) soupis prací? Nestačilo by jen odpověděť na dotaz dodavatele?
2) V případě, že uvedené nejasnosti (či nepřesnosti) budou mít vliv na navýšení ceny, resp. předpokládané hodnoty zakázky, musíme upravit předpokládanou hodnotu zakázky v zadávací dokumentaci?
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
institut dodatečných informací (§ 49 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách; „ZVZ“) slouží k vyjasnění či osvětlení pro náležité pochopení určité informace obsažené v zadávacích podmínkách, ať již je potřeba na straně dodavatelů způsobena jejich nepochopením či pochybnostmi o výkladu zadávacích podmínek, nebo je způsobena např. ne zcela jasnou formulací zadávacích podmínek, kterou je možné odstranit poskytnutím dodatečných informací. Tímto postupem však nemůže být zadávací dokumentace měněna, ale mohou být vysvětlovány pouze nejasnosti, které by z jejího obsahu mohly vyplývat (rozsudek NSS ČR č. j. 1 Afs 8/2011 – 117 ze dne 30. 3. 2011).
Z uvedeného je tedy patrné, že prostřednictvím dodatečných informací nelze napravit vady, jimiž zadávací dokumentace trpí. Pokud jde o vady, u kterých není zřejmé, jak by se mohly v průběhu zadávacího řízení projevit, je nutno takové opravit, přičemž zadavatel musí přiměřeně prodloužit lhůtu pro podání nabídek (§ 40 odst. 3 ZVZ). V případě změny zadávacích podmínek, která může rozšířit okruh možných dodavatelů, prodlouží zadavatel lhůtu tak, aby od okamžiku změny činila celou původní délku lhůty pro podání žádosti o účast nebo pro podání nabídek.
Upozorňujeme, že ZVZ stanoví objektivní odpovědnost zadavatele (odpovědnost bez ohledu na existenci zavinění) za zadávací dokumentaci (§ 44 odst. 1 ZVZ), přičemž nedostatky v zadávací dokumentaci nemohou jít k tíži dodavatelů. Zadavatel se také nemůže zbavit odpovědnosti za nedostatky zadávací dokumentace odkazem na to, že vadu v zadávací dokumentaci způsobil projektant (např. rozhodnutí ÚOHS č. j. S154/2010 ze dne 10. 12. 2010).
institut dodatečných informací (§ 49 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách; „ZVZ“) slouží k vyjasnění či osvětlení pro náležité pochopení určité informace obsažené v zadávacích podmínkách, ať již je potřeba na straně dodavatelů způsobena jejich nepochopením či pochybnostmi o výkladu zadávacích podmínek, nebo je způsobena např. ne zcela jasnou formulací zadávacích podmínek, kterou je možné odstranit poskytnutím dodatečných informací. Tímto postupem však nemůže být zadávací dokumentace měněna, ale mohou být vysvětlovány pouze nejasnosti, které by z jejího obsahu mohly vyplývat (rozsudek NSS ČR č. j. 1 Afs 8/2011 – 117 ze dne 30. 3. 2011).
Z uvedeného je tedy patrné, že prostřednictvím dodatečných informací nelze napravit vady, jimiž zadávací dokumentace trpí. Pokud jde o vady, u kterých není zřejmé, jak by se mohly v průběhu zadávacího řízení projevit, je nutno takové opravit, přičemž zadavatel musí přiměřeně prodloužit lhůtu pro podání nabídek (§ 40 odst. 3 ZVZ). V případě změny zadávacích podmínek, která může rozšířit okruh možných dodavatelů, prodlouží zadavatel lhůtu tak, aby od okamžiku změny činila celou původní délku lhůty pro podání žádosti o účast nebo pro podání nabídek.
Upozorňujeme, že ZVZ stanoví objektivní odpovědnost zadavatele (odpovědnost bez ohledu na existenci zavinění) za zadávací dokumentaci (§ 44 odst. 1 ZVZ), přičemž nedostatky v zadávací dokumentaci nemohou jít k tíži dodavatelů. Zadavatel se také nemůže zbavit odpovědnosti za nedostatky zadávací dokumentace odkazem na to, že vadu v zadávací dokumentaci způsobil projektant (např. rozhodnutí ÚOHS č. j. S154/2010 ze dne 10. 12. 2010).